Gå til innhold

operatørlås... tull og fanteri?


Anbefalte innlegg

Det er mye snakk om dette rundt operatørlåser for tiden. Selv har jeg hatt en hodepine med dette.

 

Så vidt jeg forstår skal man kunne få oppgitt koden gratis 12 mnd etter kjøpsdato. For å kunne få koden før dette må man betale et gebyr. Er den subsidierte telefonen derimot kjøpt med bindingstid i tillegg, overtar gebyret på oppsigelse av bindingstiden denne funksjonen. Med andre ord skal man kunne få operatørlåsen gratis i denne perioden dersom det er binding til et abonnoment.

 

14.06.2004 varslet forbrukerombudet markedsrådsak mot telenor. Brevet fra forbrukerombudet til telenor finner du her: http://www.forbrukerombudet.no/asset/1344/1/1344_1.pdf

 

I dette brevet kommer det frem at operatøren ikke skal kunne kreve både oppsigelsesgebyr og gebyr for opplåsing av operatørlås.

 

 

Jeg hadde en liten opplevelse med telenor om akkurat dette her, og dette førte til at jeg ble litt frustrert.

Jeg kjøpte i november 05 en k750i med fri120 fra telenor(dum som jeg var). Denne hadde bindingstid på 12 mnd samt var operatørlåst. Etter omtrent 7 mnd fant jeg ut at det var et altfor dyrt abonnoment for meg, og bestemte meg for å gå over til chess knockout. På dette sparer jeg med mitt forbruk omtrent 1100kr mnd. Ikke så vanskelig å ta det valget når det koster meg 700 på dette tidspunktet å si opp fri120 fra telenor. Jeg tjener fremdeles 3-400 kr på byttet første mnd. Når jeg har sagt opp abonnomentet fra telenor og skal få tak i operatørlåskoden får jeg bare tull fra telenor kundebehandler. Han henviser meg til expert hvor jeg kjøpte mobilen, for i følge ham er min telefon ikke registrert på noe abonnomnt hos dem. Etter noe brøl frem og tilbake gir jeg opp og tar turen til butikken. Her får jeg expert ansatte til å sjekke at min telefon faktisk er blitt registrert sammen med dette abonnomentet og at denne registreringen er blitt sendt til telenor. Dette bekrefter expert ansatte etter under 5 mins graving i papir og en kikk på sine sendte elementer på dataen. Expert ansatte ringer så telenor forhandler support hvor jeg etter 2 min får beskjed om at koden sendes gratis til meg på mail.

Jeg vurderer fremdeles å sende regning til telenor for tapt tid og bensinpenger i deres evige rot :p

 

Vet ikke helt hva moralen med denne historien er, men har bra intrykk av at telenor er flinke til å fraskyve seg ansvaret.

Endret av brickz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er mye snakk om dette rundt operatørlåser for tiden. Selv har jeg hatt en hodepine med dette.

 

Så vidt jeg forstår skal man kunne få oppgitt koden gratis 12 mnd etter kjøpsdato. For å kunne få koden før dette må man betale et gebyr. Er den subsidierte telefonen derimot kjøpt med bindingstid i tillegg, overtar gebyret på oppsigelse av bindingstiden denne funksjonen. Med andre ord skal man kunne få operatørlåsen gratis i denne perioden dersom det er binding til et abonnoment.

 

14.06.2004 varslet forbrukerombudet markedsrådsak mot telenor. Brevet fra forbrukerombudet til telenor finner du her: http://www.forbrukerombudet.no/asset/1344/1/1344_1.pdf

 

I dette brevet kommer det frem at operatøren ikke skal kunne kreve både oppsigelsesgebyr og gebyr for opplåsing av operatørlås.

 

 

Jeg hadde en liten opplevelse med telenor om akkurat dette her, og dette førte til at jeg ble litt frustrert.

Jeg kjøpte i november 05 en k7501i med fri120 fra telenor(dum som jeg var). Denne hadde bindingstid på 12 mnd samt var operatørlåst. Etter omtrent 7 mnd fant jeg ut at det var et altfor dyrt abonnoment for meg, og bestemte meg for å gå over til chess knockout. På dette sparer jeg med mitt forbruk omtrent 1100kr mnd. Ikke så vanskelig å ta det valget når det koster meg 700 på dette tidspunktet å si opp fri120 fra telenor. Jeg tjener fremdeles 3-400 kr på byttet første mnd. Når jeg har sagt opp abonnomentet fra telenor og skal få tak i operatørlåskoden får jeg bare tull fra telenor kundebehandler. Han henviser meg til expert hvor jeg kjøpte mobilen, for i følge ham er min telefon ikke registrert på noe abonnomnt hos dem. Etter noe brøl frem og tilbake gir jeg opp og tar turen til butikken. Her får jeg expert ansatte til å sjekke at min telefon faktisk er blitt registrert sammen med dette abonnomentet og at denne registreringen er blitt sendt til telenor. Dette bekrefter expert ansatte etter under 5 mins graving i papir og en kikk på sine sendte elementer på dataen. Expert ansatte ringer så telenor forhandler support hvor jeg etter 2 min får beskjed om at koden sendes gratis til meg på mail.

Jeg vurderer fremdeles å sende regning til telenor for tapt tid og bensinpenger i deres evige rot :p

 

Vet ikke helt hva moralen med denne historien er, men har bra intrykk av at telenor er flinke til å fraskyve seg ansvaret.

6571277[/snapback]

Slike historier er akkurat hva som trenger å se dagens lys. Du har brukt telenor i 7 mnd og er da ikke å regne som en av de som spekulerer i bindings brudd og burde da få låsekode uten å måtte gjøre jobb selv. Det er som du sier litt for mye rot rundt opplåsing av telefoner ved brudd på binding, men jeg kan også til tider skjønne at operatørene ønsker at slike ting skal gå gjennom butikken, for de taper mye penger på dette og det er MANGE som spekulerer i dette. Se for eksemplel på dette regnestykket.

K750i uten abo. 2495,-

k750i med active talk 1,- , brudd på binding etter 1 dag = 1 krone + 1500 i brudd begyr fra netcom = 1501, det er nesten halve prisen på telefonen.

Hadde ikke folk spekulert i slike ting og ikke påført operetørene slike tap som de gjør hadde det nok aldri vært noe problem, og alle hadde vært happy, men vi lever i en fast profitt verden hvor folk ser etter enkle måter å spare seg selv for små penger, men dette tapet blir bare gitt til de andre kundene.

Lenke til kommentar

Vi lever også i en kynisk kapitalistverden hvor hver operatør TVINGER kundene til seg, med skitne metoder (Som binding og operatørlås) fordi de ikke ønsker å gjøre seg selv mer konkurransedyktige og justere prisene.

 

Du forsvarer faktisk de mest kyniske bedriftene vi har her i landet, fordi alle har mobiltelefon, og alle betaler alt for mye i forhold til faktiske termineringskostnader.

 

Jeg gjetter faktisk at du jobber i en slik bedrift, Gullerud, som sutrer over at andre sprarer penger. SELVFØLGELIG betaler man 1000 kroner mindre for en mobiltelefon om man kan. Man skal være bra tett for å betale full pris fordi man synes synd på operatørene.

 

Se på Telenor og Netcom. De tjener faktisk FOR mye penger. De går så det griner. Og det er ikke fordi de taper penger på bindings-spekulanter.

 

Telenor alene klarer å lure TUSENVIS av kunden med sine mer eller mine grusomme FRI-abonnement, hvor man faktisk alltid betaler over 2 kroner minuttet.

 

Nei, spar meg for det innlegget der.

Lenke til kommentar
Vi lever også i en kynisk kapitalistverden hvor hver operatør TVINGER kundene til seg, med skitne metoder (Som binding og operatørlås) fordi de ikke ønsker å gjøre seg selv mer konkurransedyktige og justere prisene.

 

Du forsvarer faktisk de mest kyniske bedriftene vi har her i landet, fordi alle har mobiltelefon, og alle betaler alt for mye i forhold til faktiske termineringskostnader.

 

Jeg gjetter faktisk at du jobber i en slik bedrift, Gullerud, som sutrer over at andre sprarer penger. SELVFØLGELIG betaler man 1000 kroner mindre for en mobiltelefon om man kan. Man skal være bra tett for å betale full pris fordi man synes synd på operatørene.

 

Se på Telenor og Netcom. De tjener faktisk FOR mye penger. De går så det griner. Og det er ikke fordi de taper penger på bindings-spekulanter.

 

Telenor alene klarer å lure TUSENVIS av  kunden med sine mer eller mine grusomme FRI-abonnement, hvor man faktisk alltid betaler over 2 kroner minuttet.

 

Nei, spar meg for det innlegget der.

6571688[/snapback]

Jeg jobber nok ikke for noen av operatørene nei, men jeg selger mobilene og ser ting fra kunde og operetørenes side. Jeg er i mot bindingstid og operatørlås på telefoner og benytter meg selv av ulåst telefon og et abo som passer mitt ringemønster. Saken er det at mange ikke har råd til å betale tusenvis av kroner for ny telefon, og da er binding et godt alternativ for å være tilgjengelig. Men problemet oppstår når en kunde kjøper abo fra f.eks telenor og heller velger å bruke chess ol i telefonen. Jeg skjønner opreratørene godt når de ønsker å sikre seg at de kundene de får faktisk også bruker telefonene og ringer med dem, og ser en på rabatten de får på telefonene og kanskje da betaler noen øre ekstra for å ringe så lønner det seg fraktisk i de fleste tilfellene å vente et år med å låse opp telefonen og bytte abo da. Men om en ønsker å benytte seg av låst telefon og abo er noe vi selv faktisk velger, og da velger operatørene å gjøre det litt vanskeligere for oss å bruke andre kort i telefonene.

Lenke til kommentar

Er faktisk veldig enig her, er selskapenes oppsigelsesordning fordelaktig er det en helt ærlig sak å benytte den.

Når det gjelder Telenor fortjener de vel et hvert økonomisk spark de kan få.

At folk spekulerer i å kjøpe sponset telefon og sier opp avtalen er da langt penere enn hva hva Telenor driver med som defacto monopolist på kobber. Utallige rettsaker og utallige påpakninger fra tilsynet (som de automatisk anker til departementet der de tydligvis har kjøpt halve staben) Det er ikke rent lite iriterende å se at infrastrukturen som var eid av det norske folk er solgt ut og brukes til profittmaksimering i alle ledd.

Lenke til kommentar
Operatørene burde vel strengt talt vært attraktive, og at kundene skal ØNSKE å være hos dem, ikke være tvunget til det?

6571811[/snapback]

Men du kan da selv velge helt fritt om du kjøper en telefon med operatørlås eller ikke?? Dersom du ikke ønsker operatørlås, nei så kjøper du ikke telefon med operatørlås da. Hva er problemet egentlig?

Lenke til kommentar
Operatørene burde vel strengt talt vært attraktive, og at kundene skal ØNSKE å være hos dem, ikke være tvunget til det?

6571811[/snapback]

Helt enig. Telenor er ikke de billigste på markedet å ringe med, men trenger du i samme slengen ny telefon er de ikke så ille. Men prisene hos telenor er også desverre styrt av konkurranse tilsynet, desverre gjemmer nok Telenor seg for mye bak vedtakene til konkurranse tilsynet, det ser i alle fall slik ut når de går med 2 milliærder i overskudd

Lenke til kommentar
Er faktisk veldig enig her, er selskapenes oppsigelsesordning fordelaktig er det en helt ærlig sak å benytte den.

Når det gjelder Telenor fortjener de vel et hvert økonomisk spark de kan få.

At folk spekulerer i å kjøpe sponset telefon og sier opp avtalen er da langt penere enn hva hva Telenor driver med som defacto monopolist på kobber. Utallige rettsaker og utallige påpakninger fra tilsynet (som de automatisk anker til departementet der de tydligvis har kjøpt halve staben) Det er ikke rent lite iriterende å se at infrastrukturen som var eid av det norske folk er solgt ut og brukes til profittmaksimering i alle ledd.

6571814[/snapback]

Enda verre er det å tenke på at det ligger ubrukt millitær fiber i norge som dekker ca. 90% av landet og som aldri er blitt brukt. Hadde dette fibernettet blitt åpnet ville så å si alle ha fiber inn i stuen istedet for å måtte grave opp og legge nytt pga konkurranse i markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...