Gå til innhold

Hvilket windows os skal jeg velge?


Snipro

Anbefalte innlegg

Holder på å bygge meg pc, og er vel nesten i gang med bestillingen, men jeg lurer litt på hvilket os jeg skal bruke. Vil ha windows, men vet ikke om jeg skal satse på windows xp pro sp2 eller windows xp pro x64.

 

Bestillingen min ser slik ut:

Hovedkort:Asus A8N32-SLI Deluxe, nForce4 SLI X16

Prosessor: AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939

Grafikkort: Gainward GeForce 7950GX2 1GB,1.4ns GDDR3

Ram: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack

Hd: Samsung SpinPoint T133S 400GB SATA2

(+ kabinett, lydkort, psu, osv)

 

Spørsmål:

1)Jeg vet at x64 har kapasitet til å takle mer minne, men jeg lurer på om jeg egentlig har behov for det?

 

2)Er prosessoren min mer egnet for x64 en x32?

 

3)Har også hørt at å finne drivere til x64 skal være ganske vanskelig. Stemmer det?

 

Kom gjerne med tips om hardwaren også.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dataverden vil alltid utvikle seg raskt, og det er alltid noe som man heller burde vente på. Klør litt for mye i fingrene etter mer kraft nå, så venting er utelukket :) . Dessuten vil nok de fleste spill i god tid fremover også støtte DX 9.

 

Har mest lyst å holde meg til gode gamle xp så lenge som mulig. Har prøvd vista en del, og per dags dato er det forferdelig vanskelig å konfigurere maskinen slik jeg vil ha den, eks med 2 skjermer, tv osv (syntes jeg da).

 

Takk for svar :)

 

Edit: alvorlig skrivefeil

Endret av Snipro
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Snipro, IKKE gå for WIndows xp 64-bit, det er om du ikke bruker maskinen til kun nett surfing og tekstbehandling... Operativ Systemet har støtte for kanskje 2% av alle USB enheter der ute, og krangler med så og si hver enhet som ble produsert etter år 2000. Selv Microsoft sin Thumbreader nekter den å fungere med. Med andre ord er det meget få drivere som er produsert for enheter til Windows XP 64-bit. Gå for Windows XP 32-bit PRO SP2 integrated Corp Edition.

 

men bare for å legge til, da jeg testet XP Pro 64-bit corp edition med min AMD Opteron 146 2,0 ghz 2gb ram og må si jeg merket stor forskjell mellom denne versjonen av Xp Pro og 32-bit versjonen. Man får virkelig utnyttet 64-bit kraften til 64-bit programmer, men hvor mange 64-bit programmer er utviklet for XP64-bit versjonen av Windows egentlig?

Endret av pastortom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...