Gå til innhold

Le Grand Bleu Part IV- BLUE VELVET


Anbefalte innlegg

Serien med den overdådige tittelen skal få leve litt til. Slutter vel kansje med Part V, men det er ikke noe jeg har planlagt enda. Jeg har gjort det for vane å linke til de øvrige mesterverkene i serien i starten av hver ny tråd. Her er de altså: Fyrtårnet https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=608253 Gullhuset https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=606479 Gutta på tur https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=606402

 

I tråd nummer fire klarer jeg bare ikke å unngå å legge ut et bilde av hvor silkemykt havet var under fotograferingen. Det er relativt sjelden her ute i havgapet. En gammel sekstitallsslager inspirerte tittelen. "She wore blue velvet...." var teksten, og følelsen av barndommens somre blir bare forsterket med den typen musikk inni hodet.

Bevæpnet med 50mm og pola gikk jeg løs på å dokumentere den flotte, dype blåfargen havet hadde. Jeg synes det smelter så vakkert inn i trevirkets patina. Dybdeskarpheten kunne vært en anelse dypere, men jeg presset nok marginene med iso 400, f/5,6 og 1/320s.

post-76334-1154011504_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var et av de mest behagelige bildene jeg har sett på lenge. Blåfargen falt meget godt i smak her i gården, og tregjenstandene i forkant gir bildet et naturlig og rolig preg i kombinasjon med vannet. Tror nok at mange skulle likt å ha det der på veggen i en eller annen form. Kanskje du kunne få solgt det til IKEA? (Vet ikke hvordan du tar den siste setningen, men det var iallfall ment som et kompliment) :)

Lenke til kommentar
Dette var et av de mest behagelige bildene jeg har sett på lenge. Blåfargen falt meget godt i smak her i gården, og tregjenstandene i forkant gir bildet et naturlig og rolig preg i kombinasjon med vannet. Tror nok at mange skulle likt å ha det der på veggen i en eller annen form. Kanskje du kunne få solgt det til IKEA? (Vet ikke hvordan du tar den siste setningen, men det var iallfall ment som et kompliment) :)

6574451[/snapback]

De selger mange flotte bilder på Ikea, så det er greit. Jeg synes de er litt kitchy presentert av og til, men flotte er de. Tar det derfor som et kompliment :)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
behagelig og minimalistisk bilde. dette falt mest i smak fra serien

6575224[/snapback]

 

Jeg må le av objektivet ditt i signaturen.

8918342[/snapback]

Artig å få bumpet en så gammel tråd, men gjorde du det kun for å vise Hardmongos spøk frem? Hva med en kommentar til bildet, når det først er oppe?

Lenke til kommentar

Jeg har! Jeg syntes det kunne vert et enda bedre skille mellom treverk og vann. Ellers er slike motiv blandt mine favoritter. Altså tre vs vann.

 

Får meg til å tenke på de bildene jeg tok i fjord sommer om bord i båten til min bestefar. Kremt... tror de må bli tatt om igjen :cool:

Lenke til kommentar
Jeg har! Jeg syntes det kunne vert et enda bedre skille mellom treverk og vann. Ellers er slike motiv blandt mine favoritter. Altså tre vs vann.

 

8919717[/snapback]

Den forstod jeg ikke helt. Kan du utdype? Min hensikt var at vannet skulle få en form som silke. Ble det kanskje ikke tydelig nok?

Lenke til kommentar
Jeg har! Jeg syntes det kunne vert et enda bedre skille mellom treverk og vann. Ellers er slike motiv blandt mine favoritter. Altså tre vs vann.

 

8919717[/snapback]

Den forstod jeg ikke helt. Kan du utdype? Min hensikt var at vannet skulle få en form som silke. Ble det kanskje ikke tydelig nok?

8920532[/snapback]

 

Det fikk du til. Men deler av treverket har et blåskjær det er kanskje det Litejk tenker på?

 

Tom

Lenke til kommentar
Ja, det har noe med blåskjeret som får treverket til å smelte litt i sammen med det blå. Men bra bilde? Ja. Syntes det var behagelig å se på.

8920900[/snapback]

Jeg forstår. Kunnskapene mine i PS strekker ikke altid til, og jeg vet vel ikke helt hvordan jeg skulle fått det annerledes. Jeg så egentlig ikke dette som noe problem da, og kanskje ikke nå heller, men det er jo en tanke verdt :hmm:

Kanskje jeg kommer til kikke på det en gang i fremtiden, hvis jeg finner ut hvordan jeg skal gjøre det. Ellers så er jeg jo ikke en perfeksjonist, men tanken bak kritikken er god. Jeg vil nemlig heller være klar over at noen oppfatter det slik, enn å leve i uvitenhet. Ignorance is bliss heter det i et gammelt engelsk ordtak, men det stemmer ikke altid.

 

Dere skal alle vite at de flotte kommentarene, inklusive de litt kritiske, gjør meg i godt humør. Av og til har dere her på forumet virkelig reddet en trist dag for meg, og det skal dere ha takk for. Derfor er min oppfordring å skrive noe få ord når dere liker et bilde, enten det er mitt, eller andres. Det kan bety en verden i forskjell for den som får disse tilbakemeldingene, og man kan kose seg med en god følelse resten av dagen.

Lenke til kommentar

Pent bilde, dette, men jeg syns jeg kan se litt bildestøy i vannet som er en liten smule irriterende. Skarpheten er strålende her, ikke for påtrengende. Når det kommer til treverk på båter er det noe jeg er glad i, så jeg skulle gjerne sett litt mer av det. En smule trist at blåskjæret fra havet går slik over i treverket, men det gjør ikke bildet vondt heller, ettersom det skaper en fin og myk overgang. Likte dette!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...