Gå til innhold

Problemer med å fotografere med ekstern biltz


Anbefalte innlegg

Etter å endelig ha kjøpt en ekstern blitz til min EOS350 (580EX) har jeg litt problemer med å bruke den skikkelig. Problemet er at jeg ikke får noe serlig ut av bruksanvisningen heller.

 

Når jeg skal ta bilder (stort sett blenderprioritet eller manuell) så syns jeg ikke lukkertiden justerer seg nevneverdig når jeg skrur på blitzen. Med andre ord så hjelper ikke blitzen meg når det blir mørkt.

 

Dette er bare en av flere saker jeg lurer på ang. blitzen. er det noen som har link til noen sider hvor dette med blitzfotografering er godt forklart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Hvis blitzen er eneste lyskilde spiller det ingen rolle hvilken lukkertid du bruker, bare den ikke er kortere enn sync-tiden (1/200s på 350D?). Selve blinket er veldig kort (rundt 1/1000s på SB-800 på full guffe), så om eksponeringen varer i 3 minutter eller 1/200s spiller ingen rolle gitt forutsetningen over.

 

2) Det kameraet forsøker å gjøre er å balansere blitzlyset mot eksisterende lys. Siden en lyskilde mister effekt ved avstand er tanken at du dermed vil kunne unngå "sorte hull" i bakgrunnen der blitzen ikke klarer å lyssette. Dette kan du overstyre som du vil i lukkerprioritet eller (mest naturlig) i manuell modus.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Grunnen til at lukkertiden ikke endrer seg når du skrur på blitzen er denne:

 

I blenderprioritert modus (Av), Manuell (M), eller Lukkerprioritert modus (Tv) så vil blitzen fungere som "fill-flash". Det vil si at kameraet eksponerer for bakgrunnen i bildet, og så fyrer blitzen av nok lys til at objektet i forgrunnen blir passe eksponert. Dette brukes for å fylle inn skygger på hovedobjektet og kan brukes både inne og ute i sollys for å kvitte seg med sjenerende skygger.

 

I de automatiske modusene derimot som auto og (P) vil blitzen fungere som hovedlyskilden og vil da eksponere objektet i forgrunnen. Bakgrunnen vil da ofte bli sort eller svakt belyst. Her vil du da kunne få kortere lukkertider ved å bruke blitz.

 

Jeg anbefaler denne linken for info om blitzfotografering spesielt med Canon E-TTL.

 

http://folk.uio.no/gisle/photo/flash.html

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...