Gå til innhold

Bilbelte Gebyr. Hva gjør jeg?


powerslave

Anbefalte innlegg

Jeg bruker alltid bilbelte og tar det på meg før jeg starter motorene, det er altid jeg som maser på dama om at hu skal ha på seg beltet, enkelte ganger ignorerer hun det, helt til jeg stopper bilene og ser på henne til hun har tatt på seg beltet. Jeg har faktisk altid vært en flink borger, med unntak av og kjøre litt fort en gang i blandt. nok om det her er saken:

 

Har hatt respekt for politiet og deres arbeid i alle år, men i dag rant det jaggu over for meg. Jeg og en arbeidskollega var ute på serviceoppdrag da vi blir stoppet i en bilbelte kontroll. det er greit nok med bilbelte kontroll og jeg skulle gjerne ha betalt gebyret hvis det ikke hadde vært for det at jeg har kjørte med bilbelte på meg de siste 4 milene.

Politi mannen var overbevist om at vi ikke hadde på oss belte da vi vart kontrolert, han dobbelt sjekket også med sin kollega som også var sikker på at vi IKKE hadde på oss belte. Jeg hadde på meg brun t-skjorte og blå shorts, bilen har blått interiør og litt blåskjær i rutene. kollegaen min hadde blå t-skjorte og blå shorts.

 

Har vært hos politiet og snakket med de, det eneste jeg kan gjøre er og betale gebyret (750kr) og sende en skriflig klage. Saken er jo vanskelig fordi det blir ord mot ord og politiet har ikke noen håndfaste bevis. Men som altid så er det vel politiet som har det sterkeste stemmen regner jeg med og jeg har så absolutt ikke lyst til og betale for noe jeg ikke har gjort. Og 750 kr er mye penger for en lærling med stramt budsjett.

 

Noen som har noen tips?

Har vært borti lignede situasjoner?

Skal jeg kontakte avisen? (er vel eneste middelet jeg har til og bli hørt)

 

akkuratt nå er jeg utrolig forbanna :devil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke betal bota og saken blir trolig henlagt, ikke betal først for så å sende inn klagen...  for all del  :hmm:

6568028[/snapback]

Den blir ikke henlagt men går inn i rettssystemet. I stedet for foenklet forelegg vil den havne på rullebladet og bli vesentlig høyere.

Lenke til kommentar
Ikke betal bota og saken blir trolig henlagt, ikke betal først for så å sende inn klagen...  for all del  :hmm:

6568028[/snapback]

Den blir ikke henlagt men går inn i rettssystemet. I stedet for foenklet forelegg vil den havne på rullebladet og bli vesentlig høyere.

6569041[/snapback]

 

Nei, det gjelder kun fartsbøter (forelegg) ikke forelegg for å ikke ha brukt sikkerhetsbelte...

Lenke til kommentar

Det der er utrolig surt, og du er ikke den første jeg har hørt om som det har skjedd for. Dette er nok alt blitt en prestisjesak for politifolkene som stoppet deg, så jeg tror avisen er eneste mulighet. Det er jo agurktid også nå, så kanskje de har tid til å finne flere det har skjedd med. Tror desverre ikke du kan regne med å få ettergitt kravet, siden politiet omtrent alltid blir trodd når det er ord mot ord.

Lenke til kommentar

Må nok dessverre betale gebyret uansett hva som skjer. Har reflekter litt over det som hendte i dag.

 

De to omtalte politi betjenten befant seg på to forskjellige steder. den ene betjenten satt med kikkert på et skjult sted og han meldte så ifra over radio om hvilke biler som skulle vinkes inn. Den andre betjenten sto så og skrev ut gebyrer.

 

Det jeg kom til og tenke på er at betjentet som skrev ut gebyrer snakket med den andre betjenten over radio, etter at jeg hadde nektet å akseptere gebyret og forklart meg. Dette gjorde han fordi han ville bekrefte at han hadde tatt riktig bil...det betyr jo at betjentet skrev ut gebyret under tvil. Han var da ikke 100% sikker virker det som. (mener og ha hørt av hvis man er i den minste tvil skal man la være).

 

Det andre er at rett etter betjenten kom bort til bilen jeg satt i så oppsto denne samtalen:

politi: Dere to kjørte uten sikkerhetbelte. Meg: Nei, det stemmer ikke. jeg har kjørt helt i fra gausdal med bilbeltet på så det stemmer så absolutt ikke at jeg kjører uten bilbelte. Politi: Men _du_ kjørte i allefall ikke med bilbelte (han peker da på meg).

 

Dette tyder jo på at han var i tvil om kollegaen min faktisk kjørte med bilbelte. Han har da vært i tvil hele to ganger

 

Jeg har tenkt og gjøre som følgene:

 

*Betale gebyret (hvis jeg ikke betaler legges det på 50% av summen)

 

*Kontakte advokat (får 1/2 time gratis konsultasjon, da kan jeg høre om saken er noe og ta vidre og om hva jeg skal gjøre)

 

*Skriver deretter en klage der jeg legger med bilder fra forskjellig vinkler av begge to i bilen med det samme tøyet.

 

* hvis jeg får avslag vil jeg vurdere og kontakte media.

 

Jeg kommer nemlig ikke til og godta at vanlige folk skal bli behandlet av politiet på denne måten. Kanskje kan det være til hjelp for andre også.

 

Tror nok politiet tror at jeg bare kommet til og akseptere gebyret og lar det ligge der. Det er jo typisk norsk og ikke klage på ting eller demonstrere for noe som er rett (ta bensin priser, bilavgifer og veistandard som eksempler)

 

Takker så mye for svar

Lenke til kommentar

Skulle vel ærlig talt hatt bilde av at du ikke bruker bilbeltet i det du blir tatt, det finnes utstyr for slikt.... kamera kalles det og er ikke så vanskelig å få tak i i dag!

 

Siden du hadde beltet på deg når du ble stoppet så spør om de la noe som helst merke til bevegelser du måtte ha utført fra du ble observert til du ble stoppet hvis du ikke hadde på deg beltet.

 

Stå på ditt og du slipper den boten, ligger vel litt prinsipp i dette også :w00t:

Lenke til kommentar
Om det går så langt som til retten, så kan du ikke straffes siden det ikke er fellende bevis.

6569739[/snapback]

Offentlig tjenestemann på jobb som vitne tror jeg nok holder i retten.

 

Om du pisser på gata foran en politimann på fylla, tror du at du bare kan dra det til retten og si at han ikke har noe bevis..?

Da råder jeg deg til å prøve det, og se utfallet.

 

Trådstarter; Om du drar dette for retten, og politimannen påstår hardnakket at du ikke hadde belte på deg, så kan du nok med stor sannsynlighet risikere å måtte betale boten, eventuelt mer også.

Men som sagt, om politimannen er i tvil, skal han vel egentlig ikke skrive ut bot. Og slik du forklarer det, så virker det som om han har vært i tvil. Det kan jo lette din sak.

Lenke til kommentar
Om det går så langt som til retten, så kan du ikke straffes siden det ikke er fellende bevis.

6569739[/snapback]

Offentlig tjenestemann på jobb som vitne tror jeg nok holder i retten.

 

Om du pisser på gata foran en politimann på fylla, tror du at du bare kan dra det til retten og si at han ikke har noe bevis..?

Da råder jeg deg til å prøve det, og se utfallet.

6576935[/snapback]

Det er ikke mye rettssikkerhet isåfall.

 

Men om noen tisser på gata i fylla, så vil nok politiet ta promillekontroll på vedkommende, og dermed ha bevis. Men det er ei helt annen sak. Jeg kommer ikke til å prøve det ut, verken å være full eller tisse på gata.

Lenke til kommentar
Har vært hos politiet og snakket med de, det eneste jeg kan gjøre er og betale gebyret (750kr) og sende en skriflig klage.

6566917[/snapback]

Du klager ikke på bøter, bøter er ikke et forvaltningsvedtak, som det heter på statsspråket.

 

Du fikk et forenklet forelegg som du ikke vedtok på stedet. Politibetjenten på stedet vil derfor anmelde saken. En politijurist vil i ettertid nok kontakte deg før han utferdiger et forelegg (ikke forenklet), som du kan vedta eller ikke (samme boten).

 

En forelegg eller dom vil komme på rullebladet, men ikke et forenklet forelegg. Men det er ingen grunn til å panikk av den grunn. USA stenger deg ikke ute fordi du ikke har brukt bilbelte.

 

Hvis du ikke vedtar vil saken gå til tingretten. Der legger politiet frem sine beviser (politimannen med kikkerten) og du dine (bilder av sele på genser?). Hvis du blir dømt, så må du betale boten og vanligvis saksomkostninger på noen få tusen kroner. Hvis du ikke bli frikjent da.

Lenke til kommentar

Selv om det egentlig skal foreligge bevis før du kan dømmes til noe viser praksis at dette ikke er tilfelle.

 

Du må nok nesten helt sikkert betale bota... i hvertfall dersom du ikke løper til media... de har redda noen med å ta opp saken. Husker et par saker med motorsyklister som fikk bot for å ha kjørt raskere enn det er mulig å oppnå med deres sykler på de strekningene... Hvordan de da evt. vil gjøre det med bilbeltebot aner jeg ikke...

 

Det jeg kan si at for din egen del så bør du bare betale de 750 kronene og bli ferdig med det... men dersom du likevel ønsker å å videre med det så synes jeg det er kjempebra...ikke minst på vegne av alle oss andre.

 

Systemet er utarbeidet slik at det skal være enkelt å bare godta det politiet sier uten noe omogmen... Derfor er det lett for de å være skråsikre å bare ta deg på stedet også.

 

Det skal sies at jeg har respekt for politiet og det arbeidet de gjør. Synes kanskje det skulle vært mye flere av de og de skulle hatt langt større midler til rådighet...

Men æsshåls finner du i alle yrkesgrupper... Tror nok det var "ninja"-snuten som var æsshålet i dette tilfellet. Han som stoppa deg bare tar imot instruksjoner og han skal stole på sin kollegas vurdering.

 

Oppsummert... for din egen del: betal bota å kom deg videre i livet.

For alle trafikkanter: Kjør sak, kjør media...vis at det ikke er alle som godtar hva som helst... :thumbup:

 

Ønsker deg lykke til i din kamp mot overmakten.... :)

Lenke til kommentar
Om det går så langt som til retten, så kan du ikke straffes siden det ikke er fellende bevis.

6569739[/snapback]

Offentlig tjenestemann på jobb som vitne tror jeg nok holder i retten.

 

Om du pisser på gata foran en politimann på fylla, tror du at du bare kan dra det til retten og si at han ikke har noe bevis..?

Da råder jeg deg til å prøve det, og se utfallet.

6576935[/snapback]

Det er ikke mye rettssikkerhet isåfall.

 

Men om noen tisser på gata i fylla, så vil nok politiet ta promillekontroll på vedkommende, og dermed ha bevis. Men det er ei helt annen sak. Jeg kommer ikke til å prøve det ut, verken å være full eller tisse på gata.

6576984[/snapback]

Promillekontroll..? Å være full på gata er da vitterlig lovlig, lovbruddet var å pisse på gata. Det koster en del høvdinger i bot. Og om ikke skulle ha sett noen som fikk bot for dette; Nei, dem tar ikke prøve av pisset og sammeligner med DNAet ditt. Dem skriver ut boten, uten noe annen form for bevis enn at politimannen så deg.

Lenke til kommentar
Har vært hos politiet og snakket med de, det eneste jeg kan gjøre er og betale gebyret (750kr) og sende en skriflig klage.

6566917[/snapback]

Du klager ikke på bøter, bøter er ikke et forvaltningsvedtak, som det heter på statsspråket.

 

Du fikk et forenklet forelegg som du ikke vedtok på stedet. Politibetjenten på stedet vil derfor anmelde saken. En politijurist vil i ettertid nok kontakte deg før han utferdiger et forelegg (ikke forenklet), som du kan vedta eller ikke (samme boten).

 

En forelegg eller dom vil komme på rullebladet, men ikke et forenklet forelegg. Men det er ingen grunn til å panikk av den grunn. USA stenger deg ikke ute fordi du ikke har brukt bilbelte.

 

Hvis du ikke vedtar vil saken gå til tingretten. Der legger politiet frem sine beviser (politimannen med kikkerten) og du dine (bilder av sele på genser?). Hvis du blir dømt, så må du betale boten og vanligvis saksomkostninger på noen få tusen kroner. Hvis du ikke bli frikjent da.

6577035[/snapback]

 

Jeg fikk ikke et forenklet forelegg, jeg fikk et gebyr. Problemet med gebyr er at jeg ikke får muligheten til og vedta det. Du får gebyret trøkt i trynet og må betale samma faen.

 

Skal snakke med min advokat på torsdag. Skal spørre han om hvilke rettigheter jeg har osv. Tror nok det beste er om jeg får en advokat til og skrive klagen for meg, da er nemlig politiet nødt til og forholde seg til advokaten min. Og på denne måten er de nødt til og svare seriøst på klagen istede for et svada svar som jeg ellers ville ha fått hvis jeg skulle ha skrevet den selv.

 

Vurdere også og melde meg inn i NAF da jeg får rett på gratis advokat hjelp gjennom de.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar

Har sakset litt fra GP-4027:

 

VI KLAGE OVER GEBYR OG TILLEGGSAVGIFT

 

§ 19 Klage

Ilagt gebyr eller tilleggsavgift kan påklages innen tre uker etter ileggelsen.  For beregning av fristen for øvrig gjelder reglene i forvaltningsloven § 29 og § 30.  Klagen utformes i samsvar med forvaltningsloven § 32.

 

Klagen skal sendes kommunen der gebyret eller tilleggsavgiften er ilagt.  Dette gjelder også gebyr ilagt av politiet.  Der det ikke er kommunal håndheving, eller gebyr er ilagt ved bruk av blanketter fra Statens Innkrevingssentral skal klagen sendes politiet på stedet.

 

Kommunen/politiet behandler klagen, og gir skriftlig begrunnelse dersom klageren ikke får medhold.  Dersom særlige grunner tilsier det kan kommunen/politiet ettergi ilagt gebyr eller tilleggsavgift.

 

Klage på ilagt gebyr som ikke gis medhold, kan innen tre uker etter at klageren er underrettet om resultatet kreves forelagt forhørsretten.  Klage på ilagt tilleggsavgift kan på samme måte kreves forelagt namsretten.  Krav om foreleggelse for forhørsrett, eller namsrett sendes gjennom kommunen eller politiet, jfr. annet ledd.

 

 

07.3

 

FORSKRIFT OM GEBYR FOR VISSE OVERTREDELSER AV VEGTRAFIKKLOVGIVNINGEN

 

 

§  6 Klagebehandlingen forberedes av politiet/vegkontoret i det distrikt der overtredelsen fant sted.  Forberedelsen av klagebehandlingen kan overføres til et annet distrikt dersom dette anses påkrevd for å få saken tilstrekkelig opplyst eller det vil være forbundet med uforholdsmessig ulempe at forberedelsen skjer ved gjerningsstedets Politidistrikt/vegkontor.

 

 

Det spørs om jeg skal få klagen overført til et annet politidistrikt slik at jeg er sikker på at klagen blir behandlet på en saklig og nøytral måte.

Lenke til kommentar

Kjør på, håper du får alt på din side! Folk som mener at du skal betale osv. siden det ikke er "så" dyrt, så er det dyrt for lærlinger og studenter/skoleelever. For det andre er dette et prinsipp, slike feil av politi kan bli en stor sum til slutt.

Får håpe det går bra, får krysse fingrene. For slikt tull skal vi ikke ha, tror enkelte i politiet har sett for mye på amerikanske filmer, neste er vell at biler skal eksplodere og mye skyting slik at de blir superman :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...