Gå til innhold

TEST: To fizzkeepere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg forstod det fjerner man disse som en vanlig kork hvis man skal drikke av brusen => for hver gang en drikker av brusflaskene vil jo litt CO2 lekke uansett. Det beste hadde vært en innrenting som bare ville slippe brusen ut (noe som egentlig ikke er mulig), evt. hindre i luft å slippe ut helt til en setter munnen på tuten. Da tror jeg en ville fått et tilnærmet perfekt resultat.

 

Min "idè" passer jo lite hvis man vil drikke fra glass, men hvem gjør det på LAN uansett?

Endret av øsse87
Lenke til kommentar
Hvis vi derimot kunne sprøytet ren oksygen inn i flaskene etter hver slurk, ville karbondioksiden holdt seg i væsken.

Hvordan får du dette til å stemme? Er det ikke CO2 man bør pumpe inn for å opprettholde det kjemiske likevektstrykket mellom CO2 løst i brusen og CO2 i gassvolumet over brusoverflata?

 

Ellers er det en vesentlig faktor jeg trolig har oversett når jeg leste: Hva var temperaturen på brusen før og under testen?

Lenke til kommentar
Hvis vi derimot kunne sprøytet ren oksygen inn i flaskene etter hver slurk, ville karbondioksiden holdt seg i væsken.

Hvordan får du dette til å stemme? Er det ikke CO2 man bør pumpe inn for å opprettholde det kjemiske likevektstrykket mellom CO2 løst i brusen og CO2 i gassvolumet over brusoverflata?

6566876[/snapback]

Stemmer det :)
Lenke til kommentar
Hvis vi derimot kunne sprøytet ren oksygen inn i flaskene etter hver slurk, ville karbondioksiden holdt seg i væsken.

Hvordan får du dette til å stemme? Er det ikke CO2 man bør pumpe inn for å opprettholde det kjemiske likevektstrykket mellom CO2 løst i brusen og CO2 i gassvolumet over brusoverflata?

 

Ellers er det en vesentlig faktor jeg trolig har oversett når jeg leste: Hva var temperaturen på brusen før og under testen?

6566876[/snapback]

Poenget er vel at å pumpe inn CO2 ville vært noe "trøblete", dvs dersom man beholder ett overtrykk i flasken så vil CO2'en i brusen "sive" ut litt saktere? Alternativet er at man lager en dings som bruker CO2 patroner, har en pumpe til sykkelen som bruker slike, svært effetivt dersom man punkterer i felten og trenger mye trykk raskt :) Tror det standard patroner som man også bruker i andre sammenhenger, så kanskje man kunne brukt dem i denne sammenheng også? Problemet er selvsagt prisen, mener å huske at hver patron koster ca 20kroner, så enten må de var en stund(minst 3-4 1,5liters flasker?) eller så kan man like greit kjøpe flere brusflasker og heller tømme ut brusen når det ikke er mer futt igjen?

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Poenget er vel at å pumpe inn CO2 ville vært noe "trøblete", dvs dersom man beholder ett overtrykk i flasken så vil CO2'en i brusen "sive" ut litt saktere?

6567002[/snapback]

Totaltrykket i gassen over brusen spiller ingen rolle for likevekten og dermed innholdet av oppløst CO2. Det er kun partialtrykket av CO2 som inngår i likevektsuttrykket.

 

En CO2-patron er et godt forslag, men som du sier bør de nok være billigere eller vare lengre for at det skal være lønnsomt. Litt større CO2-patroner brukt til gammeldagse brusmaskiner (for hjemmebruk) er nok mye mer økonomiske med tanke på hvor mye CO2 man får for pengene. Egentlig er det litt synd at prisen på saft og brusekstrakter har steget så enormt og prisen på brus bare har blitt lavere sånn at brusmaskiner ikke lengre er lønnsomt og har gått helt av moten.

Lenke til kommentar
Slik jeg forstod det fjerner man disse som en vanlig kork hvis man skal drikke av brusen => for hver gang en drikker av brusflaskene vil jo litt CO2 lekke uansett. Det beste hadde vært en innrenting som bare ville slippe brusen ut (noe som egentlig ikke er mulig), evt. hindre i luft å slippe ut helt til en setter munnen på tuten. Da tror jeg en ville fått et tilnærmet perfekt resultat.

 

Min "idè" passer jo lite hvis man vil drikke fra glass, men hvem gjør det på LAN uansett?

6566859[/snapback]

Jeg tenkte på nesten det samme. For et perfekt resultat trenger man et rør som går helt til bunnen av flasken, kombinert med kran og pumpe, slik at man alltid får brus fra bunnen av flasken og samtidig får mulighet til å pumpe opp trykket i flasken. Nesten på lik linje med øltappekran man får kjøpt for 20-liters øldunk. Da må man drikke fra et glass, men brusen blir best.

 

Edit: ølkran, ikke ålkran

Endret av DidzisK
Lenke til kommentar

Bare vær forsiktig med den hvite sier jeg.. jeg åpnet flasken uten og trekke den man pumper med helt ut. Toppen sprakk og hele dingsen kom flygende ut og laget hakk i taket :hmm: skal være glad jeg ikke pekte den på meg selv.

Men så pumpet jeg så mye luft i som jeg kunne og da..

Har prøvd begge, og den svarte greier ikke og pumpe like mye luft i som den andre, så den svarte er værtfall den tryggeste :p

Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar
Hvis vi derimot kunne sprøytet ren oksygen inn i flaskene etter hver slurk, ville karbondioksiden holdt seg i væsken.
Hvordan får du dette til å stemme? Er det ikke CO2 man bør pumpe inn for å opprettholde det kjemiske likevektstrykket mellom CO2 løst i brusen og CO2 i gassvolumet over brusoverflata?

6566876[/snapback]

Spørs om jeg ville vært på LAN-party om hvert medlem hadde med seg beholder med ren oksygen som de drev og pumpet ut.
Lenke til kommentar
Bare vær forsiktig med den hvite sier jeg.. jeg åpnet flasken uten og trekke den man pumper med helt ut. Toppen sprakk og hele dingsen kom flygende ut og laget hakk i taket :hmm: skal være glad jeg ikke pekte den på meg selv.

Men så pumpet jeg så mye luft i som jeg kunne og da..

6567331[/snapback]

Haha. Akkurat det samme skjedde med meg også. Bare at jeg ikke hadde pumpet inn så mye trykk. Likevel gikk hele 'keepern i taket som en champagnekork på speed og skremte vettet av både meg og hele familien. :lol: Vil også anbefale den svarte... Av sikkerhetsmessige årsaker... ;)

Lenke til kommentar
Poenget er vel at å pumpe inn CO2 ville vært noe "trøblete", dvs dersom man beholder ett overtrykk i flasken så vil CO2'en i brusen "sive" ut litt saktere?

6567002[/snapback]

Totaltrykket i gassen over brusen spiller ingen rolle for likevekten og dermed innholdet av oppløst CO2. Det er kun partialtrykket av CO2 som inngår i likevektsuttrykket.

CO2 andelen i luft er vel litt for liten til at det betyr noe, så poenget her må være å ha en kork som er så tett som mulig? Erfaringen med den samme CO2 pumpe er at jeg må etterfylle oftere med kun CO2 enn med vanlig luftblanding.

Lenke til kommentar

Jeg har begge utgavene, og må si at "Pump & Pour" er min klare favoritt. Den er mer praktisk fordi man slipper å skru den av og på for hvert glass, og pumpen virker også endel bedre. Den hvite kan man nærmest pumpe på i det uendelige, uten noen særlig effekt (kanskje jeg fikk et uheldig eksemplar). Jeg mener også at pumpingen i begge tilfeller tar ganske lang tid, så det er ikke så ofte det virkelig er verdt å bruke disse. Men det er greit å ha en liggende når man vil at halvfulle flasker skal være drikkende dagen etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...