Gå til innhold

Innspill på kjøp av stillegående pc til ca 10000


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Er på tide å handle ny pc nu (min gamle er 6 år nå :roll: ), så trenger litt hjelp til å sette opp en fornuftig pc. Tenkte å kjøpe i løpet av de nærmeste ukene, men kan evt avvente litt om noen har gode argumenter :)

 

Følgende punkter er verdt å merke seg (ikke absolutte krav, men pekepinner på hva pcn skal gjøre):

- har aldri overklokka, så dette er nok IKKE aktuelt på ny pc heller.

- har en Dell 2405 24"-lcd-skjerm, så pc bør klare å utnytte 'potensialet' til skjermen

- spiller sjeldent de hotteste grafikk-spillene (mest FM/CM, Civ --> strategispill)

- bruker maskin mest til surf/film (mest se på, heller lite redigering)/musikk + litt spill i ny og ne når det regner

- maskina bør kunne vare en liten stund (ie takle vista noenlunde bra)

- maskina skal stå på stue (evt soverom), så vil ha den så stille som mulig (har null peil på kjøling etc)

- har allerede tastatur og mus som funker bra

 

Har prøvd å lese på forum her og andre sider på nettet, og satt opp 2 forslag til maskiner i prisguiden.

 

Am2-maskin (denne skulle liksom bli mye billigere, så om noen klarer å redusere prisen her så hadde det vært supert):

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=31758

 

Conroe-maskin:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=31759

 

på forhånd takk for innspill :w00t:

 

editnote! lagt til komponenter (med noen kommentarer) for de som ikke gidder sjekke linkene :thumbup:

 

am2-maskin:

Prosessor: AMD Athlon 64 X2 3800+ sokkel AM2

-> billigste som finnes, og e rvel 'kraftig nok' for min type bruk

Hovedkort: EPoX EP-MF570 SLI

-> så den var anbefalt av hw, så da havna den i handlevogna. kanskje det finnes noe billigere som vil funke fint til mitt bruk?

Minne: Corsair TWIN2X2048-6400C4PRO

-> det hadde kanskje vært nok med lavere frekvens her (fex ddr pc2-4300 eller noe). vil kanskje ikke merke noe forskjell til mitt bruk?

Kabinett: Antec Performance P180

-> fått skryt, og er jo et nesten like lekkert design som lian li (+ litt billigere)

PSU: MIST 500W, 20/24 pins, S-ATA

-> fått skryt, og skal være stille

Skjermkort: Gigabyte GeForce 7600 GT Silent Pipe II

-> her er jeg usikker. ønsker å ha et stille system, så valgte derfor vifteløst skjermkort. men kanskje det vil kreve at jeg monterer flere vifter på kabinettet for å få bedre luftstrømning?

DVD-brenner: Nec ND-3550

-> billig og bra brenner

HD: Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA

-> fått skryt for å være stillegående

 

conroe-maskin:

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6600

-> mere fremtidsrettet og kraftigere enn amd såvidt jeg har forstått

Hovedkort: Asus P5W DH Deluxe

-> her er jeg helt grønn, så tok bare et kort som stod at skulle passe. vil kanskje komme en del nye kort fremover som er bedre\billigere enn dette?

Minne: Corsair TWIN2XP2048-6400C4

-> kanskje noe anna minne som passer bedre?

Kabinett: Lian Li PC-6070B Scand

-> fått skryt, og er jo et lekkert design

PSU: MIST 500W, 20/24 pins, S-ATA

-> fått skryt, og skal være stille

Skjermkort: Gigabyte GeForce 7600 GT Silent Pipe II

-> her er jeg usikker. ønsker å ha et stille system, så valgte derfor vifteløst skjermkort. men kanskje det vil kreve at jeg monterer flere vifter på kabinettet for å få bedre luftstrømning?

DVD-brenner: Nec ND-3550

-> billig og bra brenner

HD: Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA

-> fått skryt for å være stillegående

 

sikkert noe dumme tanker her, men da er det bare å rette på mine feil i en kommentar :yes:

Endret av eivindse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Conroe er helt klart bedre enn en X2 3800+. Den bør heller sammenlignes med en X2 5000+.

 

Hilsen,

efikkan.

6570630[/snapback]

 

Hei og takk for svar.

 

Jeg er klar over at conroe er bedre (som jeg har forstått det så er den bedre enn x2 5000+ også?). Derfor tenkte jeg å prøve å sette opp en pc som blei noen lapper billigere, og som dermed holder et år eller to før jeg evt bytter til 12-kjerners cpu :dribble:

Hadde difor vært interessant med innspill som kunne kutta ned på prisen på am2-oppsettet uten å senke kvaliteten så mye :thumbup:

 

Conroe-oppsettet er vel noe av det bedre en får idag, men kanskje en bør vente en mnd før en handler når flere erfaringer med komponenter finnes ?

 

mvh

eivindse

Lenke til kommentar

AM2 oppsettet ditt er klart best til ditt bruk! og du får mer prosesorpower for penga når du velger amd! bare se på testene intel vs. AMD.

i noen programmer kan intel være bedre enn amd men det er så lite at du betaler 2-3000 kr for noen korte sekunder! så amd er det du BØR satse på! det er billig og bra og du kan klokke den litt og det er lett og ikke farlig i det heletatt! min X2 4800+ cpu ligger på 2,7GhZ (stock 2.4GhZ) akkurat nå! hvis jeg skrur den opp for mye så stopper bare maskina og tilbakestiller klokkehastigheten! det er noe du bør prøve! men det er jo ikke så viktig hvis du ikke skal ha en superpc da!

Lenke til kommentar
Så du mener en X2 3800+ er bedre enn en C2D E6600?

6571972[/snapback]

E6600 yter mye bedre, men er enig i at du med ditt bruk ikke trenger all prosessorkraften E6600 byr på, men at du klarer deg fint med en X2 3800+ ;) Men jeg vil tro at å kjøpe en E6600 er mer fremtidsrettet. :thumbup:

Lenke til kommentar
am2-maskin:

Prosessor:  AMD Athlon 64 X2 3800+ sokkel AM2

-> billigste som finnes, og e rvel 'kraftig nok' for min type bruk

Hovedkort:  EPoX EP-MF570 SLI

-> så den var anbefalt av hw, så da havna den i handlevogna. kanskje det finnes noe billigere som vil funke fint til mitt bruk?

Minne:  Corsair TWIN2X2048-6400C4PRO

-> det hadde kanskje vært nok med lavere frekvens her (fex ddr pc2-4300 eller noe). vil kanskje ikke merke noe forskjell til mitt bruk?

Kabinett:  Antec Performance P180

-> fått skryt, og er jo et nesten like lekkert design som lian li (+ litt billigere)

PSU:  MIST 500W, 20/24 pins, S-ATA

-> fått skryt, og skal være stille

Skjermkort:  Gigabyte GeForce 7600 GT Silent Pipe II

-> her er jeg usikker. ønsker å ha et stille system, så valgte derfor vifteløst skjermkort. men kanskje det vil kreve at jeg monterer flere vifter på kabinettet for å få bedre luftstrømning?

DVD-brenner:  Nec ND-3550

-> billig og bra brenner

HD:  Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA

-> fått skryt for å være stillegående

 

 

Takker for innspill.

Tror jeg lander på noe ala dette oppsettet, men bytter ut minnet med noe billigere. Er kanskje ikke så fremtidsretta som conroe, men sparer jo fort noen lapper på det. Så får en heller bruke de lappene om et år eller to når kanskje oppgradering trengs :yes:

 

Et lite spørsmål eller to som sikkert noen her har godt svar på.

Trenger jeg å handle extra vifter og kjølepasta på dette oppsettet, eller vil det være godt nok kjølt som det er? Kommer som sagt trolig ikke til å klokke (iallefall med en gang, selv om det er antyda i tråden her at det skal være lett og sikkert å gjøre det), men kanskje ikke det betyr så mye for tempen?

 

et editspørsmål her også :)

Og ser jo at jeg knuser av masse penger på kabinett og psu. Finnes det noen gode og billige alternativer her, eller er det så mye en må betale?

 

mvh

eivindse

Endret av eivindse
Lenke til kommentar

Hei og takk for innspill.

 

Sett litt på diverse forum etc de siste dager, og prøvd å redusere prisene litt (og noen kroner billigere er det jo blitt). Ser at det er ca 2000 i forskjell på de to maskinene, og begynte å lure på om det er noe poeng å spare de kronene vs ytelse.

Kunne tenkt meg å handle innen neste uke eller to, så ikke så interessert å vente og se en mnd eller to.

 

Am2-maskin (denne skulle liksom bli mye billigere, så om noen klarer å redusere prisen her så hadde det vært supert):

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=31758

 

Conroe-maskin:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=31759

 

editnote! lagt til komponenter (med noen kommentarer) for de som ikke gidder sjekke linkene :thumbup:

 

'felleskomponenter':

Minne: OCZ Gold Dual Channel DDR2 2048MB (2x1024MB)

-> leste litt frem og tilbake om ocz og kompabilitet, men satser på at det funker fint :-o stor sjanse å ta kanskje?

Kabinett: Antec Performance P180

-> fått skryt, og er jo et nesten like lekkert design som lian li (+ litt billigere)

PSU: MIST 500W, 20/24 pins, S-ATA

-> fått skryt, og skal være stille

Skjermkort: Gigabyte GeForce 7600 GT Silent Pipe II

-> her er jeg usikker. ønsker å ha et stille system, så valgte derfor vifteløst skjermkort. men kanskje det vil kreve at jeg monterer flere vifter på kabinettet for å få bedre luftstrømning?

DVD-brenner: Nec ND-3550

-> billig og bra brenner

HD: Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA

-> fått skryt for å være stillegående

 

am2-maskin:

Prosessor: AMD Athlon 64 X2 3800+ sokkel AM2

-> billigste som finnes, og er vel 'kraftig nok' for min type bruk

Hovedkort: Asus M2N-E

-> så den var anbefalt av hw, så da havna den i handlevogna. kommer ikke til å kjøre sli uansett, så da er det vel greit med dette kortet...

 

conroe-maskin:

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6600

-> mere fremtidsrettet og kraftigere enn amd såvidt jeg har forstått

Hovedkort: Abit AB9

-> hw anbefaler dette i sine anbefalinger. er vel et helt ok middelpriskort, men kanskje kommer det en del nye kort fremover som er bedre\billigere enn dette?

 

sikkert noe dumme tanker her, men da er det bare å rette på mine feil i en kommentar :yes:

6565861[/snapback]

 

Bør jeg bare sjøre hårdt og satse på conroe, eller er det for uutprøvd og dermed sikrere å handle amd?

 

mvh

eivind

Lenke til kommentar

Du sier du vil ha en maskin som er fremtidsrettet, og da kan faktisk det beste alternativet være å kjøpe en AM2 maskin, sjølv om en C2D maskin i dag gir mest ytelse for pengene.

 

AMD kommer til neste år med en helt ny prosessor, på samme måte som Intel i år har forlatt P4 og Netburst og gått over på C2D-kjernen.

 

Den nye AMD-prosessoren har en helt ny kjerne, og kommer med en ny sokkel som heter AM3. Denne er identisk med AM2-sokkelen, men har støtte for DDR3. Men, prosessorene kommer også til å være kompatible med AM2, da bare med støtte for DDR2. Så du vil kunne oppgradere din maskin med en helt ny prosessorgenerasjon, og denne nye generasjonen skal være vesentlig bedre en C2D igjen.

 

Det er ihvertfall dette ryktene sier, så vidt eg har fått med meg. Helt 100% sikker er eg imidlertidig ikkje på at eg har forstått alt riktig, så ta det med en klype salt til noen andre kan bekrefte det. :blush:

 

Eg veit ikkje om de folkene som har mest peiling på slikt leser denne delen av forumet, men om du poster i prosessor-delen så får du sikkert gode svar der :)

Lenke til kommentar
AM2 oppsettet ditt er klart best til ditt bruk! og du får mer prosesorpower for penga når du velger amd! bare se på testene intel vs. AMD.

6571739[/snapback]

 

Så du mener en X2 3800+ er bedre enn en C2D E6600?

6571972[/snapback]

nei en en encore er mye bedre en alle amd har hittil! MEN du får MER prosesor for pengene hvis du velger en amd! Encore koster ca 2650 og amd X2 3800+ halvparten! men er bare 400MhZ mindre enn encore, og amd'n yter mer som en 4GhZ cpu fra intel!. amd 64 3500+ denger en P4 extreme-edition i alle spill og noen programmer! prisen er så på hodet i forhold til ytelsen at intel er et bortkastet kjøp uansett hvilken av dem du kjøper!

om kort tid kommer amd med nye godsaker med bedre priser enn intel's 1år gamle cpuer! så velg amd uansett pc! og spar penger og øk ytelse!!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...