Gå til innhold

Bjørnen i trøndelag


Anthila

Anbefalte innlegg

Stakkars mennesker som er så svake at de ikke takler å ha rovdyr i et så vidstrakt land som Norge. Å skyte et rovdyr fordi det nettopp er hva det er, er en så patetisk løsning at det er vanskelig for meg å forstå at disse menneskene er i besittelse av IQ i det hele tatt.

 

Rovdyr lever av byttedyr, mennesker lever av byttedyr, mennesker "produserer" byttedyr og skal samtidig rydde ut alle "trusler" til sin næring.

 

Bønder sender sine "kjære" sauer ut på villbeite der dem blant annet surrer rundt i trafikken, tallene taler en enkel tale, trafikken tar livet av fler sauer enn alle rovdyrene tilsammen i dette landet.

 

En annen ting, Rovdyr er sky for mennesker, så lenge vi ikke tråkker over demmes nærgrenser er dem til liten trussel for oss. Vi MÅ ikke gå tur i rovdyr terreng og om vi MÅ gjøre det så kan vi ta forhåndsregler. Rovdyr kjenner ikke til våre usynlige landegrenser og de vandrer der de finner det for godt.

 

Hvorfor ta livet av et rovdyr som har forvillet seg inn mot mennesker, bedøv det og transporter det til et område som er mer egnet, dette koster ikke noe mer enn en storstilt jakt på det samme dyret.

 

Mennesker som ser behov for å drepe rovdyr reagerer av et urgammelt innstinkt og er simpelten redde for disse dyrene, naturlig ja men er menneskene så naturlige idag? mitt svar er NEI vi har midler til å kunne ta vare på både "tamdyr" og rovdyrs fauna. Det finnes eksempler på land som har et samlet areal på størrelse med 3-4 gjennomsnitts fylker i Norge som lever side om side med Ulv og samtidig har husdyrshold, disse greier da dette fint hvorfor er det så umulig her oppe i Nord der vi har allverden av areal og dele plassen på?

 

Ulv og Bjørn er en naturlig del av vår fauna, jeg er så oppgitt over Bønder som liksom skal leve av og med naturen som faktisk ikke har lært BASIC kunnskap om et biomangfold, at naturen er sammensatt på en finurlig måte som har utviklet seg i milliarder av år. Menneskene kommer ALDRI til å kunne kontrollere naturen, vi har muligheten til å ødelegge den og er godt på vei i så måte, vi har også ødelagt så mye av økosystemet at vi er på grensen til å miste veldig mye. Naturen er heldigvis flink til å tilpasse seg men til dette trenger den TID, mye TID! Desverre er vi mer effektive til å ødelegge enn naturen er til å bygge opp igjen. Dette er litt offtopic men det går på menneskenes holdning til dyr og natur rundt seg. Mange eller de fleste bøndene i Norge idag er skremmende eksempler på hvor ignorante og ødeleggende et menneske kan bli.

 

Jeg vil quote en tekst fra et av mine favoritt band:

 

Megadeth - Countdown to Extinction

 

Endangered species, caged in fright,

Shot in cold blood, no chance to fight.

The stage is set, now pay the price.

An ego boost, dont think twice.

Technology, the battles unfair,

You pull the hammer without a care.

Squeeze the trigger that makes you man,

Pseudo-safari, the hunt is canned...

The hunt is canned.

 

/chorus/

All are gone, all but one.

No contest, nowhere to run.

No more left, only one.

This is it, this is the countdown to extinction.

 

Tell the truth, you wouldnt dare.

The skin and trophy, oh so rare.

Silence speaks louder than words.

Ignore the guilt, and take your turn.

Liars anagram is lairs,

Man you were never even there.

Killed a few feet from the cages,

Point blank, youre so courageous...

So courageous.

 

/chorus/

 

One hour from now,

Another species of life form

Will disappear off the face of the planet

Forever...and the rate is accelerating.

 

/chorus/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva synes folket om dette? Personlig synes jeg den skal skytes fort som f... 

For et par år siden kunne vi gå akkurat hvor vi ville, når tørr nesten ingen å gå utenfor husdøra i frykt for bjørnen.

6565701[/snapback]

Hva er sjansen for å bli angrepet av en bjørn? Mikroskopisk.

6567909[/snapback]

OK..hvis den er så liten så kan vel du jogge deg en tur til skogs å leke me bjørnen?

6568311[/snapback]

Greit.

 

Sist gang et menneske ble drept av bjørn i Norge var i 1906.

Lenke til kommentar
Naturens gang=)

6568600[/snapback]

 

 

Vet ikke hvordan jeg skal tolke den komentaren :p

 

Men om den er ment som et "motinlegg" mot meg så blir den meget feil, naturens gang er ikke menneskenes gang, vi har "skilt" oss fra naturen ved å industrialisere den. Vi er en destruktiv part i naturen. Mer destruktiv enn noen dyr noensinne har vært. Og vi har beveget oss langt bort ifra naturens gang. Vi har hjernen og mulighetene til å la vær men faktorer som kapital gjør at vi ikke greier dette, mennesker er som kreftsvulster i naturen.

 

Om den er ment som en "support" så ja det er naturens gang at Rovdyr tar byttedyr, det er patetisk at mennesker som ikke har en skruppel med å sende sine "kjære" sauer til masseslagt (massedrap er et fint ord også) for så å la dem bli partert å skjært opp for så å havne i en butikkhylle.. synes det er såååå grusomt at et rovdyr gjør det samme for å overleve. Ånei da må de jo faktisk se "Sauen Helga" ligge der død.

 

Og så påstår dem at Rovdyr er lystdrepere. En Bjørn returnerer ALDRI til et bytte den har blitt forstyrret av mennesker på, derfor ligger kadaverene igjen halvspist. Et rovdyr dreper for å overleve, mennesker dreper fordi dem har lyst.

Lenke til kommentar

Og nei jeg er IKKE fra en by, jeg bor landlig nå og har vokst opp på landet.

 

Greit.

 

Sist gang et menneske ble drept av bjørn i Norge var i 1906

 

Er dem i det hele tatt sikre på akkurat det der?

 

100 år... Passe fint om den dreper noen igjen i år.

 

Ja isåfall en av de ekstembøndene som leder hylekoret mot rovdyr ;)

 

Edit: Å våkne opp med Ulvehyl og Bjørn utenfor huset er noe jeg har drømt om lenge, har faktisk vurdert å flytte til områder der dette kan være mulig. Å få muligheten til å se slike dyr i levende live i sitt naturlige element er en drøm. Jeg hadde tatt mine forhåndsregler på uteområdet selvfølgelig, da jeg har unger. Hadde jeg hatt bikkjer hadde disse vært innegjerdet så forsvarlig at det ikke var mulig for et rovdyr å ta seg inn til dem, om bikkja hadde stukket til skogs hadde jeg tatt ansvaret på mine skuldre og aldri lagt skylden på et rovdyr om denne hadde blitt tatt livet av.

Endret av ChrchBrnr
Lenke til kommentar

La nå denne bjørnen leve. Den er mer redd mennesker, en vi er for den. Jeg skjønner at det er surt for de bøndene som mister sau eller andre dyr, men de får begynne å se til dyra sine litt mer en de gjør. De fleste dyra som blir tatt, blir tatt til skogs. Bøndene kjører sauen og kyra langt til skogs og jager dem ut, og så blir de sure når rovdyr har tatt de. For en bjørn er det å komme over sau/kyr sånn som å slippe en alkoholiker løs på polet uten betjening. I gamle dager passet folk mer på dyra sine, selv når de gikk på innmark. Et lite kjerringråd hvis noen bønder leser dette; for å unngå at rovdyr tar dyrene deres, ta å smør på litt tjære over strupen på de dyra dere slipper ut, for da lukter det så jævlig at rovdyra springer sin kos.

Endret av abrj
Lenke til kommentar
Hva synes folket om dette? Personlig synes jeg den skal skytes fort som f... 

For et par år siden kunne vi gå akkurat hvor vi ville, når tørr nesten ingen å gå utenfor husdøra i frykt for bjørnen.

6565701[/snapback]

Hva er sjansen for å bli angrepet av en bjørn? Mikroskopisk.

6567909[/snapback]

OK..hvis den er så liten så kan vel du jogge deg en tur til skogs å leke me bjørnen?

6568311[/snapback]

Greit.

 

Sist gang et menneske ble drept av bjørn i Norge var i 1906.

6568676[/snapback]

 

Greit, så dette betyr at det ikke skjer igjen? Men hvor mange ganger har bjørnen angrepet et menneske siden den gangen? Ifjor ble en svenske drept av bjørn, mens en norsk fuglejeger ble angrepet. Bjørnen tilbakelegger store avstander og når det i tillegg blir mange av dem så tråkker de overalt. Det å si at vi ikke MÅ gå i roviltterreng er det samme som å si at vi ikke skal gå i skogen i heletatt. Og når en er et skogvant menneske så er det ikke triveli å gå der niredd!

Lenke til kommentar
Og nei jeg er IKKE fra en by, jeg bor landlig nå og har vokst opp på landet.

 

Greit.

 

Sist gang et menneske ble drept av bjørn i Norge var i 1906

 

Er dem i det hele tatt sikre på akkurat det der?

 

100 år... Passe fint om den dreper noen igjen i år.

 

Ja isåfall en av de ekstembøndene som leder hylekoret mot rovdyr ;)

 

Edit: Å våkne opp med Ulvehyl og Bjørn utenfor huset er noe jeg har drømt om lenge, har faktisk vurdert å flytte til områder der dette kan være mulig. Å få muligheten til å se slike dyr i levende live i sitt naturlige element er en drøm. Jeg hadde tatt mine forhåndsregler på uteområdet selvfølgelig, da jeg har unger. Hadde jeg hatt bikkjer hadde disse vært innegjerdet så forsvarlig at det ikke var mulig for et rovdyr å ta seg inn til dem, om bikkja hadde stukket til skogs hadde jeg tatt ansvaret på mine skuldre og aldri lagt skylden på et rovdyr om denne hadde blitt tatt livet av.

6568706[/snapback]

 

Vil gjerne høre om forhåndsreglene dine?!.. Det er ikke noe problem for en bjørn å ta seg inn til en innegjerdet hundegår. Faan, bjørnen slår ned låveveggen hvis den ønsker det. Det fremstår som om du mener at alle som har mistet hundene sine til bjørn eller ulv slipper dem løs slik at rovdyret skal ta det, slik er det da vel aldeles ikke. Ved jakt på alt annet en roviltet (siden dette ikke er tillatt i snille lille norge) kommer de frem å biter trofaste venner og jaktkammerater i 2. Hva mener du en skal gjøre da? Slutte å jakte ? ta hunden på ryggen å sparke ulven i ruffen når den kommer?

Lenke til kommentar
Greit, så dette betyr at det ikke skjer igjen? Men hvor mange ganger har bjørnen angrepet et menneske siden den gangen? Ifjor ble en svenske drept av bjørn, mens en norsk fuglejeger ble angrepet. Bjørnen tilbakelegger store avstander og når det i tillegg blir mange av dem så tråkker de overalt. Det å si at vi ikke MÅ gå i roviltterreng er det samme som å si at vi ikke skal gå i skogen i heletatt. Og når en er et skogvant menneske så er det ikke triveli å gå der niredd!

6568797[/snapback]

Og mens en svenske ble drept og en nordmann angrepet, så dævver haugevis av folk i bilulykker, men det er det ingen som reagerer på.

Lenke til kommentar
Greit, så dette betyr at det ikke skjer igjen? Men hvor mange ganger har bjørnen angrepet et menneske siden den gangen? Ifjor ble en svenske drept av bjørn, mens en norsk fuglejeger ble angrepet. Bjørnen tilbakelegger store avstander og når det i tillegg blir mange av dem så tråkker de overalt. Det å si at vi ikke MÅ gå i roviltterreng er det samme som å si at vi ikke skal gå i skogen i heletatt. Og når en er et skogvant menneske så er det ikke triveli å gå der niredd!

6568797[/snapback]

 

Selvsagt vil det skje igjen. Det vil derimot ikke skje mot noen som tar gode forholdsregler, men mot idioter som gjør at bjørnen føler seg truet. Samtidig må vi huske på at bjørnen bare angriper når vi trenger inn i skogen, altså på dens territoritum. Det er ikke noen menneskerett å gå i skogen. Du vet hvilke risikoer du tar. (Selv om de er, som sagt, mikroskopiske.)

 

Å være niredd for bjørn er latterlig egentlig. 1 drap siden 1906, hvilket betyr at det er adskillig flere som har blitt drept av f.eks hunder, vepser og mennesker. Men du mener vel ikke at vi skal begynne jakt på disse rasene også?

 

Vil gjerne høre om forhåndsreglene dine?!.. Det er ikke noe problem for en bjørn å ta seg inn til en innegjerdet hundegår. Faan, bjørnen slår ned låveveggen hvis den ønsker det. Det fremstår som om du mener at alle som har mistet hundene sine til bjørn eller ulv slipper dem løs slik at rovdyret skal ta det, slik er det da vel aldeles ikke. Ved jakt på alt annet en roviltet (siden dette ikke er tillatt i snille lille norge) kommer de frem å biter trofaste venner og jaktkammerater i 2. Hva mener du en skal gjøre da? Slutte å jakte ? ta hunden på ryggen å sparke ulven i ruffen når den kommer?

 

Jeg vil gjerne se en kilde på at en bjørn har noen gang slått ned en låvevegg.

 

Jeg mener at jakting er noe av det feigeste som foregår på denne jord. Jeg er ikke motstander av kjøttproduksjon, men å ligge på 200 meters avstand og skyte hjort for morro skyld er, som sagt, feigt. Jeg kan ikke si at å bli angrepet av en ulv er ufortjent i dette tilfellet.

Endret av GuardiaN--
Lenke til kommentar
Og nei jeg er IKKE fra en by, jeg bor landlig nå og har vokst opp på landet.

 

Greit.

 

Sist gang et menneske ble drept av bjørn i Norge var i 1906

 

Er dem i det hele tatt sikre på akkurat det der?

 

100 år... Passe fint om den dreper noen igjen i år.

 

Ja isåfall en av de ekstembøndene som leder hylekoret mot rovdyr ;)

 

Edit: Å våkne opp med Ulvehyl og Bjørn utenfor huset er noe jeg har drømt om lenge, har faktisk vurdert å flytte til områder der dette kan være mulig. Å få muligheten til å se slike dyr i levende live i sitt naturlige element er en drøm. Jeg hadde tatt mine forhåndsregler på uteområdet selvfølgelig, da jeg har unger. Hadde jeg hatt bikkjer hadde disse vært innegjerdet så forsvarlig at det ikke var mulig for et rovdyr å ta seg inn til dem, om bikkja hadde stukket til skogs hadde jeg tatt ansvaret på mine skuldre og aldri lagt skylden på et rovdyr om denne hadde blitt tatt livet av.

6568706[/snapback]

 

Vil gjerne høre om forhåndsreglene dine?!.. Det er ikke noe problem for en bjørn å ta seg inn til en innegjerdet hundegår. Faan, bjørnen slår ned låveveggen hvis den ønsker det. Det fremstår som om du mener at alle som har mistet hundene sine til bjørn eller ulv slipper dem løs slik at rovdyret skal ta det, slik er det da vel aldeles ikke. Ved jakt på alt annet en roviltet (siden dette ikke er tillatt i snille lille norge) kommer de frem å biter trofaste venner og jaktkammerater i 2. Hva mener du en skal gjøre da? Slutte å jakte ? ta hunden på ryggen å sparke ulven i ruffen når den kommer?

6568822[/snapback]

 

 

Hvem fae* sier at jegerne må bruke hund til jakt? Og om en jeger velger å bruke hund til jakt i rovdyrs teritorie må nå denne jegeren ha IQ til å forstå at den hunden blir en intrenger og en konkurrent for Rovdyret, dette aksepterer selvfølgelig ikke et rovdyr innenfor sitt territorie, hvordan i alle helve*er skal et rovdyr se forskjell på en "tamhund" som står å gneldrer og et "vilt" dyr?

 

Det er sånne holdninger som du har som er farlige, dyr er IKKE mennesker, de ser IKKE grenser vi har satt opp på kart, de ser IKKE våre tamdyr som "venner" og "koselige".

 

Jegeren kan ikke stille et rovdyr ansvarlig for at han har valgt å dra bikkja si ut i livsfare, dette blir helt banalt!

 

Samme som en bonde IKKE kan stille rovdyr ansvarlige for at de har tatt seg for i "dyrenes fast food kjede" nemlig sauen, det er da pokker ikke rovdyrene sin feil at mennesker har lidenskapelig forhold til sauen etter at dem har blitt drept av rovdyr men så snart det er mennesket som dreper dem så er dem et produkt, det er da pokker ikke rovdyrene sin feil at mennesker sender sine "tamdyr" ut på uvokta beiter der dem står som mcsau burgere lina opp for en hurtig godt måltid.

 

Og når det gjelder å ta forhåndsregler, altså være ute å passe på barna, noe jeg gjør her jeg bor nå også, og nei en bjørn slår ikke ned en låvevegg, vil gjerne likt å se låveveggen i fjøsene du har vært i. En godt laget hundegård er mer enn god nok til å holde bjørn ute.

 

Tiltak som virker mot rovdyr, Lama (ja Lama, den er meget effektiv mot rovdyr), Gjeter pass, inngjerdning og sikkert en haug andre virkemiddel.

 

Gjetere er meget effektive, og dette har jeg fra en som faktisk er gjeter selv, opplært i australia. Etter at han begynte å gjete sauene på fjellbeiter i den komunen jeg er vokst opp i på vestlandet minket antall døde dyr med over 70%!! Og dette gjelder både dyr som ramler ned skrenter og dyr som ble jaget utfor skrenter av ørn . Det er massevis av tiltak som er "passive" som funker.

 

Uansett blir argumentene mot rovdyr på området at de er farlige for mennesker for patetiske. En hund er farligere enn noen Rovdyr i Norge. Gidder ikke lete etter tall men vi vet alle at hund har drept MASSE mennesker. Alikavel er dem akseptert, en ulv er redd for mennesker det er IKKE en tam hund!

 

Eneste grunnen til at mennesker blir angrepet av Bjørn i Norge idag er fordi dem ikke vet hvordan dem skal oppføre seg i Bjørne territorie og om dem praktisk talt tråkker i hiet til den. Han som ble angrepet av Bjørn i Norge her for et par år siden tråkka jo inn i hiet til Bjørnen, hva faen skulle den gjøre liksom? ligge å glo på en trussel? Akkurat som du hadde ligget å glodd på en fyr som kom tråkkendes inn vinduet på soverommet ditt mens du lå å slappa av. Herregud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...