Gå til innhold

Kulturo: Superman Returns


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes dette var litt strengt. Jeg synes denne filmen hever seg over standarden som kan kalles "en vanlig actionfilm". Spesialeffektene er jo top-notch. Historien er helt grei, og Kevin Spacey trollbinder som Lex Luthor. En 7 kunne jeg gått med på, men 5 blir litt strengt.

Lenke til kommentar
Synes dette var litt strengt. Jeg synes denne filmen hever seg over standarden som kan kalles "en vanlig actionfilm". Spesialeffektene er jo top-notch. Historien er helt grei, og Kevin Spacey trollbinder som Lex Luthor. En 7 kunne jeg gått med på, men 5 blir litt strengt.

6567662[/snapback]

 

Smaken er som baken, den er delt.

 

mr. salthe har sine meninger, du har dine ;)

 

 

Skal selv se den, uansett hva media sier(de har en tendens til å ta feil av og til).

Må bare vente til premiere-perioden er over.

Lenke til kommentar
Dra på premieren, mye bedre stemning og aura for å se film da!

6567704[/snapback]

 

Hehe...var på premieren POC, og tror jeg venter til etter premieren.

 

 

Betaler ikke ekstra for en fullsatt sal med masse folk som har chips-poser som de skal åpne , lukke, klemme på under filmen.

Lenke til kommentar

Så premieren i dag, og jeg ble ikke overbevist.

Midt på treet er vell midt inntryk også. Spacey spiller bra som Lex Luthor, men jeg vil ikke si at han trollbinder noen, han har spilt vesentlig bedre i flere andre filmer. Brandon Routh som Superman var faktisk ganske kjedelig. Tolkningen av Superman er ganske ok, men tolkningen av Clark Kent synes jeg var ganske ille, nå skal det også sies at manus svikter der. Det er for lite Clark Kent rett og slett.

Faktisk synes jeg hvem-enn-det-var som spilte Jason som gjorde best jobb.

 

Spesialeffektene er bra, men uansett hvor bra de er så er det faktisk ikke så mye spektakulære scener så de har begrenset spillerom, litt synd kanskje.

 

Det er en del som har pekt på at den menneskelige faktoren mangler, og at Superman er gått litt ut på dato, jeg undres på om det ikke er noe i det. Nei, jeg fikk det jeg forventet meg, grei ettermiddagsunderholdning. Til tross for at jeg aldri ble helt overbevist så gikk de 150 minuttene ganske kjapt, det er en positiv ting.

Lenke til kommentar

[pirkemodus]

Artikkelforfatter ser ut til å bruke semikolon feil, det kan vel fikses på (ikke at jeg ser det som noen nødvendighet, men likevel). Man bør heller ikke bruke de samme tegnene når man siterer som når man angir at teksten er en tittel (eller som i dette tilfellet, når man bruker sitattegn fordi teksten av en eller annen grunn ikke passer fullstendig inn uten sitattegn). Dette er det dog ingen konkrete regler for, så vidt jeg vet, så det er jo ingen krise.

[/pirkemodus]

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Alt for strengt med en 5'er, ligger vel på 7-8 etter min mening. Filmen er, som de to første, i utgangspunktet en kjærlighetsfilm og ikke en renspikka actionfilm. Mange, spesielt unge, som forventer en Supermann som denger løs på det ene og det andre og kun forventer tom action vil nok bli skuffet da dette ikke er det Singer har fokusert på. Den har veldig mye bra og er en av de bedre filmene som bygger på tegneseriehelter. Det eneste som trakk ned i denne filmen var manusforfatternes slurv og Singers heller ujevne regissørjobb. Det samme som trakk X-Men 1 og 2 ned trekker også ned SR for å si det slikt. Men smaken er nå som baken. Superman Returns, X-Men III, Pirates of The Caribbean og V for Vendetta er de positive filmopplevelsene så langt i år.

 

Brandon Routh var for øvrig meget bra, jeg syntes det er feilaktig å tro det er en enkel rolle å spille, han må faktisk gjøre tre forskjellige roller (Supermann, Clark, Kal-El). Han er ingen Cristopher Reeve som i sine Supermann filmer gjorde noen av de fremste skuespillerpresatsjonene som er, men han var uansett en god Supermann som kun ble redusert av regissøren og manusforfatternes slurv.

 

Kate Bosworths Lois var forresten ikke bra. Om det skyldtes skuespilleren eller manusforfatterne er jeg litt usikker på, er vel egentlig begge deler.

 

Dessverre er det mye som er blitt klippet vekk fra filmen, som nok ville gjort den bedre. Men man får nå bare håpe det kommer en extended version en eller annen gang :)

 

Alt i alt er det en god film som man bør få med seg på kino og mer enn en middels opplevelse (men langt fra storartet). Musikken er fantastisk, effektene bra og Supermann er tilbake i Brandon Routh. Så jeg er nå fornøyd, selv om filmen langt fra er så bra som Supermann The Movie fra 78', en film som både Raimi og Nolan har lånt mer enn nok av for å lage de to andre Superheltfilmene som er i toppsjiktet; Spider-Man og Batman Begins.

 

Forhåpentligvis er dette noe som man snart får se på kino;

 

 

Lenke til kommentar

Jeg synes faktisk musikken var rimelig irriterende, superman-themet synes jeg er veldig kjipt, og det ble repetert _alt_ for mye. Jeg ville personlig gitt filmen 6/10. Og det at det ikke er lett å spille Superman/Clark Kent/Kal El er jeg helt enig i (det var nå fint lite Kal El forresten), men jeg gir ikke sympatipoeng fordi rollen var krevende, det blir litt for dumt når det jeg tross alt vil ha er en god filmopplevelse.

 

Den beste superheltfilmen forblir Batman Begins, å som jeg skulle ønske Superman Returns var like mørk, det kunne blitt virkelig interessant faktisk.

 

Nå er jeg generelt sett veldig kresen og en film som blir hauset opp og som er en storproduksjon får leve med litt høyere krav.

 

 

 

Det med at Jason viser seg å være sønn av Supermann og viser "superevner" i løpet av filmen trekker en del ned, det er så irriterende når man lager seg oppfølger-garantier i en film slik uten at det passer særlig inn i historien, kunstig er eneste ordet jeg har.

 

 

 

Dotten: Det at det ikke er en reinspikka actionfilm er positivt, men desverre blir jeg ikke fenget av den kjærlighetsbiten filmen byr på, det tror jeg de kunne brukt mer tid på av filmen og oppnådd et bedre resultat.

Det kan være jeg har dannet meg et såpass annet bilde at Supermann at dette ikke passer det bildet jeg har, men noen 7-8 på kulturos skala mener jeg det er helt helt feil å gi den. For å si det slik, V for Vendetta fikk 7 for dvd-utgivelsen og 8 for kinofilmen og Superman Returns er langt bak V for Vendetta på absolutt alle punkter, det er du vell ikke uenig i Dotten?

Lenke til kommentar
Og det at det ikke er lett å spille Superman/Clark Kent/Kal El er jeg helt enig i (det var nå fint lite Kal El forresten), men jeg gir ikke sympatipoeng fordi rollen var krevende, det blir litt for dumt når det jeg tross alt vil ha er en god filmopplevelse.

 

Ja men personlig syntes jeg han gjorde det bra. Han ville fortsette der Cristopher Reeve slapp og ikke gjøre sin egen greie, da han (og Singer) mente det ble feil siden de tar utgangspunkt i det Supermann universet Donner skapte. Dessverre ble nesten alt "Kal-El"(dvs han på gården) kuttet fra filmen. Også de 10 minuttene hvor han besøker restene av sin hjemplanet kuttet.

 

Den beste superheltfilmen forblir Batman Begins, å som jeg skulle ønske Superman Returns var like mørk, det kunne blitt virkelig interessant faktisk.

 

Nå er jeg ikke enig i at dette er den beste superheltfilmen da den har alt for dårlige skurker. BB gav meg aldri gåsehud, det gjorde nå i hvert fall både Burtons Batman, Spider-man filmene og samtlige Supermann filmer, bortsett fra nr. IV. Batman Begins er alt for oppskrytt (en 8'er for meg). Den og flere andre filmer er rene plagiater av Donners Supermann når det kommer til platform de følger. Og Supermann skal ikke være mørk. Batman ble i sin tid "oppfunnet" grunnet Supermann. Man ville ha en mostetning til speidergutten Supermann og da kom man opp med Batman. Det blir feil å holde det mot Superman Returns at filmen ikke er mørk, det blir som å kreve at Spider-Man ikke skal komme med morsomme kommentarer, eller at Batman skal være "lys". Det handler om image.

 

 

 

Det med at Jason viser seg å være sønn av Supermann og viser "superevner" i løpet av filmen trekker en del ned, det er så irriterende når man lager seg oppfølger-garantier i en film slik uten at det passer særlig inn i historien, kunstig er eneste ordet jeg har.

 

 

 

 

Hvorfor hører det ikke til i historien? Filmen er en oppfølger til Supermann II filmen, hvor Supermann og Lois lekte sengeleken. Man må ta handlingen i de to første Supermann filmene med når man ser denne, ettersom det er fra de to den tar utgangspunkt. Det er jo hele poenget med historien. Supermann føler seg utelatt uten noe sted å høre hjemme. Lois har gått videre. Det at han har en sønn gjør at han føler tilhørighet. Det at man faktisk tar og beveger historien fremover etter 70 år er jo flott. Jeg kan forstå om man anser skurkehistorien eller kjærlighetshistorien som kunstig, men ikke det at han har en sønn som kunstig. Det er hærlig befriende at en regissør tør å la historien gå fremover i forhold til tegneserien. Stort sett tør man aldri det. Batman Begins er jo nærmest ren kopi av det man har lest, det samme med Spider-Man. Her skiller SR seg ut og bra er det. Personlig syntes det var negativt at filmen ikke hadde noen "cliffhanger" øyeblikk, slik som Batman Begins.

 

 

 

Det kan være jeg har dannet meg et såpass annet bilde at Supermann at dette ikke passer det bildet jeg har, men noen 7-8 på kulturos skala mener jeg det er helt helt feil å gi den. For å si det slik, V for Vendetta fikk 7 for dvd-utgivelsen og 8 for kinofilmen og Superman Returns er langt bak V for Vendetta på absolutt alle punkter, det er du vell ikke uenig i Dotten?

6582503[/snapback]

 

Jeg vet ikke helt hvilket bilde du forholder deg til, Singer har tatt utgangspunkt i Donners verden og der passer hans Supermann veldig bra inn (bortsett fra den fatale blemmen i at han aldri ville forlatt jorden, spesielt etter at han lovet presidenten på slutten av Supermann II at han aldri igjen ville svikte folket). Filmen er for meg en klar 7-8'er. Kate Bosworth og skurkehistorien trekker den ned. V for Vendetta er en 9'er for min del, noe som sier sitt. Kulturo ga X-Men 3 en 7'er, M:I III en 7'er og Legenden om Narnia 10. Personlig koste jeg meg mer med SR enn de overnevnte filmene (muligens med unntak av X-Men III). Men smaken er nå som baken. Jeg hadde håpet SR skulle være den beste superheltfilmen noensinne, noe den ikke var. Derfor ble jeg litt skuffet av den. Men som film er den uansett god, en av de bedre bygget på tegneseriehelter. Jeg håper det kommer en oppfølger, men de bør bytte ut skribentene og muligens også regissør. Jeg syntes Singer blir rost alt for mye, spesielt for de heller middelmådige X-Men filmene. 5 var rett og slett for strengt slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Jeg så den i går og elsket hvert eneste øyeblikk av den. Underholdningsverdien alene er det som oftest trekker meg til kinoen, satt med gåsehud gjennom store deler av filmen og for meg er det det som teller.

 

I 2006 skal det mer til enn en flygende TOPP-plakat til for å imponere kinopublikum, og der klarer ikke Superman Returns å gå helt til den store gullmedaljen.

 

Hvem er kinopublikum i denne sammenhengen? Skal filmer som dette lages på grunnlag av hva filmkritikere forventer eller for 11-åringen som sitter vedsidenav og hviner av glede idet Superman redder dagen? :hmm:

 

"Superman Returns" er grei underholdning, men ikke noe mer enn det.

Trenger det være noe mer enn det?

Lenke til kommentar
Nå er jeg ikke enig i at dette er den beste superheltfilmen da den har alt for dårlige skurker. BB gav meg aldri gåsehud, det gjorde nå i hvert fall både Burtons Batman, Spider-man filmene og samtlige Supermann filmer, bortsett fra nr. IV. Batman Begins er alt for oppskrytt (en 8'er for meg).  Den og flere andre filmer er rene plagiater av Donners Supermann når det kommer til platform de følger. Og Supermann skal ikke være mørk. Batman ble i sin tid "oppfunnet" grunnet Supermann. Man ville ha en mostetning til speidergutten Supermann og da kom man opp med Batman. Det blir feil å holde det mot Superman Returns at filmen ikke er mørk, det blir som å kreve at Spider-Man ikke skal komme med morsomme kommentarer, eller at Batman skal være "lys". Det handler om image.

6583216[/snapback]

Joa, jeg bare tror det hadde vært interessant med en mørk supermann ;) Uavhengig av hvorvidt det passer seg.

 

 

Hvorfor hører det ikke til i historien? Filmen er en oppfølger til Supermann II filmen, hvor Supermann og Lois lekte sengeleken. Man må ta handlingen i de to første Supermann filmene med når man ser denne, ettersom det er fra de to den tar utgangspunkt. Det er jo hele poenget med historien. Supermann føler seg utelatt uten noe sted å høre hjemme. Lois har gått videre. Det at han har en sønn gjør at han føler tilhørighet. Det at man faktisk tar og beveger historien fremover etter 70 år er jo flott.  Jeg kan forstå om man anser skurkehistorien eller kjærlighetshistorien som kunstig, men ikke det at han har en sønn som kunstig. Det er hærlig befriende at en regissør tør å la historien gå fremover i forhold til tegneserien. Stort sett tør man aldri det. Batman Begins er jo nærmest ren kopi av det man har lest, det samme med Spider-Man. Her skiller SR seg ut og bra er det. Personlig syntes det var negativt at filmen ikke hadde noen "cliffhanger" øyeblikk, slik som Batman Begins.

 

6583216[/snapback]

Den delen av historien ble for meg kunstig. Ikke basert på tegneserien for den har jeg aldri lest så jeg vet ikke hva som skiller de i historien. Når har denne delen vokst litt på meg og jeg synes at det kan passe inn. Men det er bare noe som føles totalt klisje og feil med måten det syes inn i historien. :hmm:

 

Jeg vet ikke helt hvilket bilde du forholder deg til, Singer har tatt utgangspunkt i Donners verden og der passer hans Supermann veldig bra inn (bortsett fra den fatale blemmen i at han aldri ville forlatt jorden, spesielt etter at han lovet presidenten på slutten av Supermann II at han aldri igjen ville svikte folket). Filmen er for meg en klar 7-8'er. Kate Bosworth og skurkehistorien trekker den ned. V for Vendetta er en 9'er for min del, noe som sier sitt. Kulturo ga X-Men 3 en 7'er, M:I III en 7'er og Legenden om Narnia 10. Personlig koste jeg meg mer med SR enn de overnevnte filmene (muligens med unntak av X-Men III). Men smaken er nå som baken. ...

6583216[/snapback]

Jeg er enig i at v for vendetta fortjener en 9-er, da ligger SR på en 6-7.

Men ja, smaken er som baken. Jeg er enig i at man bør lage en oppfølger, det er potensiale for å lage en oppfølger som er bedre enn dette.

Kommer det en oppfølger så bør de kutte ned på hvor mye de skal prøve å skvise inn i historien og heller bruke litt lenger tid på hver enkelt historie-sekvens, for det var veldig mye de hadde prøvd å presse inn i filmen.

Lenke til kommentar

Vil egentlig si meg ganske enig i karakteren. Jeg gikk med blanke ark inn på kinoen for å se filmen, har ikke sett noen av de gamle filmene og leste i grunn ikke så mye Supermann i mine yngre dager, men nok til at jeg vet littegrann om han. Etter min mening så er det for lite Supermann i Superman Returns og filmen kunne like godt gått under navnet Lois Returns...and Superman.

 

En annen ting som trekker ned for min del er Lex Luthor, han må være den kjedeligste skurken i tegneserieverden noensinne. Darkseid(?) derimot, det hadde nok falt mer i smak enn en skallet mann. Jeg var nok en av dem som forventet litt mer action enn det filmen hadde og by på. Alt i alt så var det en ok film, men ikke en film jeg blir å kjøpe så snart den når butikkhyllene. Kanskje jeg kjøper den når den kommer på billigsalg, kanskje...

Lenke til kommentar

Filmen var veldig bra, men den virket litt klippet og halvveis. Hvis de kommer ut med en extended, med minst 20 minutter ekstra film, tror jeg dette kan bli en fantastisk film. Men kinoversjonen var dessverre bare så som så, grei sommerunderholdning. Jeg vil ha mer Lex, mer Supermann, scener fra ruinene av Krypton med mer!

 

Eneste som virkelig var et fantastisk øyeblikk i filmen var

da han satte ned det flyet på baseballbanen! For en utrolig fet scene!

 

Lenke til kommentar
Filmen var veldig bra, men den virket litt klippet og halvveis. Hvis de kommer ut med en extended, med minst 20 minutter ekstra film, tror jeg dette kan bli en fantastisk film. Men kinoversjonen var dessverre bare så som så, grei sommerunderholdning. Jeg vil ha mer Lex, mer Supermann, scener fra ruinene av  Krypton med mer!

 

Eneste som virkelig var et fantastisk øyeblikk i filmen var

da han satte ned det flyet på baseballbanen! For en utrolig fet scene!

 

6632674[/snapback]

Ja, hele den scenen var virkelig bra, det skal den ha. Synd at ikke resten holdt samme klasse.

Jeg tror også det blir bedre med extended version, jeg savnet også bilder fra Krypton.

Lenke til kommentar

Singer brukte 10 millioner dollar på Krypton scenen. Det kommer i første omgang ingen extended version på DVD med de klippene (ifølge Singer), samt klippene fra gården (er endel der som ble kuttet også). Men det kan være de er med som ekstramateriale. Trolig vil de vel melke det litt og slipper en extended version lenger frem i tid.

 

Det spekuleres også i at filmen blir re-releaset på IMAX kino. 30 minutter av filmen er spesialisert for IMAX (med briller og det hele), det kan godt være de drar inn ekstra penger med å slippe den igjen med ekstramaterialet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...