Gå til innhold

Realism feelingen i våpnene på spill


Anbefalte innlegg

Tenker mest på singleplayer FPS spill nå.

 

Installerte nettopp Quake 4 og tenkte over en ting mens jeg slaktet hauger av monster med den altfor gode Machine Gun' min: Hva har skjedd med recoil og realisme følelsen i våpen i det siste? Det er så mange spill som kunne blitt så sinnsykt mye kulere hadde det vært skikkelig recoil og faktisk gidd deg feelingen av at du hadde skutt med et våpen.

Var ikke lenge siden jeg rundet Prey heller, der også er det det samme; ingen recoil. Jeg ser det kommer noe ut våpenet mitt, men jeg kjenner det ikke. (Den sumbeam tingen er et unntak ;))

 

Call of Duty 1 & 2 -> Du kan dra frem thompson og fyre av 30 skudd og alle treffer omtrent der du vil uansett hvor langt borte du er. En thompson er en SMG og ikke en rifle. Thompson skal ikke virke på medium-long range, det blir bare feil, og det ødelegger vitsen med å ha 20 forskjellige våpen i et spill. Hva skal man med garand når thompson gjør jobben liksom.

 

 

Helt tilbake til Quake 2 hadde vi jo skikkelig recoil på mange av våpnene, du måtte faktisk presse crosshair ned for å treffe.

Quake 2 modden Action Quake 2: Du måtte bruke laser sikte for å treffe skikkelig, med mindre du fyrte av i korte burst mens du crouchet.

Det er dette jeg vil ha mer av i spill, spesiellt singleplayer action/fps.

 

machineg.gif

Machine Gun fra Quake 2, god feeling

 

 

I Day of Defeat: Source har de skjønnt dette. Her er det skikkelig heftig recoil, det er skikkelig kos å fyre av en BAR, siktet hopper liksom oppover.

Her kan du heller ikke bruke en thompson til å plukke folk med på lang avstand, da må du bruke rifle/sniper. Du bør heller ikke storme en bygning med Garand eller K98, det er det thompson er til.

Her blir det mye større forskjel på våpnene enn i for eksempel Call of Duty 2.

Alle våpnene får også sin egen "oppgave".

 

 

Jeg tror alle kan være enige i at det er mye kulere å fyre av et våpen når du faktisk føler det, siktet dras oppover mens du desperat prøver å presse det ned. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde nå vært fint med litt mer realistiske våpen når det kommer til hvor mye rekyl de forskjellige våpnene har. f.eks Thompson (aka tommygun) har utrolig rekyl i DoD source hvis jeg husker rett, noe som gjorde at jeg ikke likte våpnet.

 

Tror COD2 har bra rekyl i de fleste våpnene de bruker i spillet hvis jeg ikke husker feil

Lenke til kommentar

Det er trist hvordan utviklingen går. Lydene på våpnene virker slappere, og det virker ikke som at våpnene har noe kraft i seg, selfølgelig finnes det unntak da. Det burde være en grei recoil, evt. at våpnene personen holder (tenker på FPS-spill) virkelig rister og styrer. Lyden burde også bli fikset på, hvem elsker ikke en minigun med et helvetes til lyd på spill? Eller en Desert Eagle som smeller som en selvmordsbomber? :D

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar

Det lages lite realistiske FPS spill, av den grunn at de ikke ha like stor underholdningsverdi av de som ikke er realistiske, eller helt bedragelig overdrevne.

 

Sånn som COD2 og Battlefield 2, spillene er jo ikke realistiske, men det er gode spill. Det hadde vært tamt om du døde av et skudd, noe som kan være realistisk.

 

Uten rekyl må du klare å sikte, det er vel det mange prøver å opnå.

 

Selv spiller jeg en del Enemy Territory, det er ikke realistisk, men det er satans gøy!

Lenke til kommentar
Sånn som COD2 og Battlefield 2, spillene er jo ikke realistiske, men det er gode spill. Det hadde vært tamt om du døde av et skudd, noe som kan være realistisk.

 

6565245[/snapback]

vi snakker jo ikke om å dø av 1 skudd i spill, det er snakk om realismen av våpnene når det kommer til rekyl, lydo g andre ting hvis det er noe man tenker på. Hvis det skulle bli sånn at vi kanskje dør av 1 skudd eller blir alvorlig skadet så ville det blit så kjedelig.

Lenke til kommentar

Enig. liker spill best vist våpnet har noe mer realistisk følelse. Burde helst være våpen som finnes i virkeligheten også. Synes det er morro å se f.eks AG3 i et spill. men har enda ikke sett et spill som virkelig kan vise fordelene med hvert enkelt våpen. Nærmeste må vel være CS.

 

Men jeg har egentlig ikke spilt eller følgt med på FPS spill de sisten 6mnd, mulig det er noen gode ute nå.

 

Gleder meg til S.T.A.L.K.E.R, tror dette spillet vil bringe mye bra med seg på akkurat dette, vist det kommer ut

 

Edit: ja lyder på våpen i spill er ofte kjedelig nedtonet.

Endret av JRL
Lenke til kommentar

Red Orchestra: Ostfront 41-45 har vel blant den mest realistiske skuddfølelsen i noe FPS. Både måten våpnene beveger seg på, og hvor skuddene treffer er veldig realistisk. Du kan faktisk bruke en MG og skyte fra hofta, men da treffer du ingen ting med mindre du står helt inntil fienden. Det er heller ikke noe crosshair i RO, så det gjelds å bruke iron-sight. Spillet kan kjøpes via Steam for usle 130kr. Desuten skal det ha en gratisperiode veldig snart, så da er det bare å hive seg på bølgen og ri den ut!

 

EDIT:

Tror COD2 har bra rekyl i de fleste våpnene de bruker i spillet hvis jeg ikke husker feil

6564604[/snapback]

 

Du tar feil. Gruelig feil. COD-spillene har en tragisk skuddfølelse. Dessuten bærer man våpnene på en idiotisk måte, som får det hele til å føles enda mer kunstig ut.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Tror COD2 har bra rekyl i de fleste våpnene de bruker i spillet hvis jeg ikke husker feil

6564604[/snapback]

 

Du tar feil. Gruelig feil. COD-spillene har en tragisk skuddfølelse. Dessuten bærer man våpnene på en idiotisk måte, som får det hele til å føles enda mer kunstig ut.

6566707[/snapback]

jeg selv synes rekylen i COD2 er bra, ar ikke sagt noe om COD1 siden jeg ikke har spilt det på lenge

Endret av Luchy
Lenke til kommentar

COD 1 &2 er bar tull.

 

det beste er ikke fra et spill men en mod, nemlig infiltration til UT.

 

spiller kom får mange år siden og hadde ting som nettopp har kommer på andre spill.

våpene hadde fysik. de var liksom ikke bare et bilde i henda på en kar. de krasha i vegger og vinduer. beste Iron sights på noe spill.

fantastisk bra mod. som jeg spiller nå og da enda.

Lenke til kommentar

heeeelt enig med alle som klager. Våpen i spill skal ha rikelig med "ooompf" faktor! Ideelt sett skal du sitte der som en liten hyperaktiv unge som nettopp har fått en rimelig realistisk utseende pistol som leke. "yeah, badass!" følelsen må være der... kall meg gjerne våpengal, det er jeg sikkert også...

 

ting som må være tilstede:

 

1. gode modeller som representerer våpenet på en overbevisende måte. puslete modeller har ingenting i skikkelige spill å gjøre. CS:S modellene var f.eks. helt horrible og særs ute av perspektiv og skala imho...

 

2. Kraftig lyd. puslete "putt putt" lyder hører ikke hjemme på våpen med mindre det er lyddemper. alt for mange spill nedfokuserer viktigheten av våpenlyd. ta f,eks. lyden i L96 rifla i BF2-SF, bare med tre ganger høyere volum sammenlignet med omgivelsene...da hadde det virket som en skikkelig kraftig rifle... nå oppleves den som lilleputt..og ikke la meg begynne på M95 engang... :roll:

Lyden bør også være ett realisme/gameplay moment. Den skal høres. den skal gjøre fienden din oppmerksom på at noen skyter, ikke bare pislete "pju" lyder når kulene treffer "steiner" rundt dem. Lyden skal også bidra til å gjøre spilleren litt "døv" ved å mute alle andre lyder rundt litt i forhold, det er iallefall min mening.

 

3. Rekyl. Den må være tilstede. Uten rekly, ingen spillefølese er mitt motto. det må føles som om du har tatt rumpetak på en rabiat rotweiler når du fyrer av en salve fra stor jævel av en rifle.

 

4. Realisme. Dette kan være personlig preferanse, men jeg liker våpen jeg kan forholde meg til. Det må være ett snev av realisme rundt våpenet for at det skal virke overbevisende. Greit med litt scifi, men superstore megapulse-magrail rifler som gir null rekyl, lager "laser" lyder og spytter ut store fiolette eksplosjoner er liksom ikke min ting, ok?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Våpen trenger i grunn ikke være så altfor _realistisk_, så lenge det kjennes ut som du faktisk bruker noe som kan gjøre skade. "Oomphen" som folk snakker om er vel det jeg tenker på. Har våpenet litt rekyll og litt skarpe smell så er det fint for meg! Litt skuffende når det ser ut som våpenet du bruker er like kraftig som et luftgevær :p

Lenke til kommentar

Tja, folk vil vel egentlig ikke ha ultra realisme på alt til tider. Jeg for min del krever realisme på FPS spill hvor du spiller mot mennesker med menneskelige våpen, for da lever jeg meg mer inn i spillet. Men realistisk recoile på et spill som Q4 eller D3 gjør liksom ingen forskjell for min del, for det er ikke-realistiske våpen og ikke-realistiske omgivelser så det gjør ikke så mye.

 

At de kunne lagt til en liten flik realisme i form av litt recoil det hadde vært en fin liten sak, men ikke noe jeg krever akkurat.

 

Det du sier om CoD er nok desverre sant, og om det ikke var til tider irriterende i CoD og Uo så var det værre i CoD2, som realistisk sett var en tur rett i en murvegg. Der kunne jeg godt tenke meg ekte recoil system på våpnene og et mer gjennomført system.

 

Men spørsmålet er, treffer realismen rette kundegruppe? For spill er blitt et medie som alle spiller, og de som lager gjør det for å tjene på det. Tror nok det er mer å tjene for dem om de lager et spill som ikke fokuserer på realisme men heller gameplay og morro. Vi som higer etter realisme i spill er nok desverre i mindretall, noe som igjen gjør at vi får mindre og mindre spill med realisme og flere og flere arcade messig spill.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...