Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med å få tilgang på annen pc i nettverk,


Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar pc som hovedsakelig blir brukt i jobb. Der er den koblet inn i et domene. Jeg vet ikke om dette er kilden til mitt problem, men jeg klarer ikke få filtilgang mellom min stasjonære og laptop hjemme. Stasjonær er i arbeidsgruppe.

 

Jeg har også forsøkt med kabel, men uten hell. Jeg får spørsmål om pålogging mot stasjonære, men hverken brukernavnn, "guest" eller jobblogin fungerer.

 

Noen som har vært borte i dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en bærbar pc som hovedsakelig blir brukt i jobb. Der er den koblet inn i et domene. Jeg vet ikke om dette er kilden til mitt problem, men jeg klarer ikke få filtilgang mellom min stasjonære og laptop hjemme. Stasjonær er i arbeidsgruppe.

 

Jeg har også forsøkt med kabel, men uten hell. Jeg får spørsmål om pålogging mot stasjonære, men hverken brukernavnn, "guest" eller jobblogin fungerer.

 

Noen som har vært borte i dette?

6563177[/snapback]

 

 

Du må sette nettverks username og passord på den stasjonære. Har vært borti det samme problemet tidligere, men husker ikke helt nøyaktig hvor du gjør dette. Finner det ut til i morgen. Har bare internett på jobben til disse dager pga nextgentel er treg med leveringen i den nye leiligheten min.

 

Håper du finner ut av det

Lenke til kommentar
Du må sette nettverks username og passord på den stasjonære.

 

Dette får jeg ikke helt til å stemme... Jeg får jo tilgang til andre pc'er hjemme hos bror og far f.eks. Hvor passord ikke er satt så vidt jeg vet. Min forrige laptop hadde jeg ikke dette problemet på. Da hadde jeg heller ikke passord på den stajosnære. Det skal nevnes at laptop er ny, og at stasjonær er formatert i siden den gang.

Lenke til kommentar

Hvis den stasjonære har "enkel fildeling" aktivert, og du deler en mappe der, så burde det ikke være noe problem å komme inn fra den bærbare. Du skal da ikke trenge å ha noe passord.

 

Om du vil ha passordbeskytta må du slå av enkel fildeling, og så bruke brukernavn og passord på maskina som har delte mapper.

 

Det er mulig det kan bli problemer i forbindelse med at du har domenepålogging om du deler mapper på den bærbare.

Lenke til kommentar

Jeg har trådløst nett, med følgende listet opp:

Client for MS Networks

Deterministic Network Enhancer (Denne vet jeg ikke hva er?)

File and printer sharing

QoS Packet Scheduler

Internet Protocol (TCP/IP)

 

Samme liste på kabel.

 

Jeg tror han som driver mest med nettverk på jobben er tilbake på mandag, men dette plager vettet av meg hjemme. Alt blir så vanvittig tungvint.

 

Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar

Ting å sjekke..

- Kjøres det softwarebrannmur? (de kan blokkere fildelingen)

- Brukes det enkel fildeling eller ikke?

- Kan pc'ene pinge hverandre?

 

Det er ikke så lett å finne ut av problemet ditt uten at du gir nok info om oppsettet og hva du faktisk har prøvd.

 

Hvis du ikke vet hvordan du pinger en pc, så går du til et dos-ledetekst vindu (skriv "cmd" i kjør saken). På kommandolinja skriver du f.eks. "ping 10.0.0.2" om du skal sjekke om du kan pinge maskina med ip 10.0.0.2. Hvilken ip maskina du sitter på har kan du sjekke ved å skrive "ipconfig".

Lenke til kommentar

hei jeg har samme problemet selv, tar med jobb laptopen som er tilknyttet domene hjem. Det jeg gjør er at jeg har fast ip på serveren hjemme, og mapper opp roten av den på laptopen.

Først på maskinen du skal koble til:

høyreklikk på c: og velg sharing, og sett at volumet skal deles.

 

 

På laptop'en:

start -> run skriv cmd

 

i dos vinduet skriv inn

net use x: \\xxx.xxx.xxx.xxx\c$ passord /user:datamaskinnavn\brukernavn

 

simsalabim så ligger maskinen under min datamaskin som nettverksdisk

 

Forklaring

x: kan byttes til en vilken som helst ledig stasjonsbokstav (ledig på laptopen)

xxx.xxx.xxx.xxx fyll inn ipadressen til maskinen du skal koble til

passord = passordet på maskinen du skal koble til

Datamaskinnavn = navnet på maskinen du skal koble til ( du finner den ved å høyreklikke på min datamaskin og velge egenskaper

Brukernavn = brukernavnet på maskinen du skal koble til

post-24158-1154685327_thumb.jpg

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Hmm. Dette fungerte heller ikke. Eller det vil si, jeg gidder ikke bruke for mye tid på å finne ut om det kan fungere.

 

Jeg har ikke passord på pc'en hjemme. Ikke har jeg tenkt å få det heller.

 

Laptopen får tilgang til andre pc'er i andre nettverk, bare ikke hjemme hos meg elv. Så det må jo finnes en bedre løsning?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Utrolig!

Her får du en flott lærerik løsning rett i henda og gidder ikke å prøve. Det gidder jeg. Takk till Bizz!

 

Oldstone

 

Hmm. Dette fungerte heller ikke. Eller det vil si, jeg gidder ikke bruke for mye tid på å finne ut om det kan fungere.

 

Jeg har ikke passord på pc'en hjemme. Ikke har jeg tenkt å få det heller.

 

Laptopen får tilgang til andre pc'er i andre nettverk, bare ikke hjemme hos meg elv. Så det må jo finnes en bedre løsning?

6659449[/snapback]

Lenke til kommentar

Takk!

Veldig nyttig. Hva skriver du i banen dersom maskinen hjemme ikke er pasordbeskyttet?

 

Oldstone

 

 

hei jeg har samme problemet selv, tar med jobb laptopen som er tilknyttet domene hjem. Det jeg gjør er at jeg har fast ip på serveren hjemme, og mapper opp roten av den på laptopen.

Først på maskinen du skal koble til:

høyreklikk på c: og velg sharing, og sett at volumet skal deles.

 

 

På laptop'en:

start -> run skriv cmd

 

i dos vinduet skriv inn

net use x: \\xxx.xxx.xxx.xxx\c$ passord /user:datamaskinnavn\brukernavn

 

simsalabim så ligger maskinen under min datamaskin som nettverksdisk

 

Forklaring

x:  kan byttes til en vilken som helst ledig stasjonsbokstav (ledig på laptopen)

xxx.xxx.xxx.xxx  fyll inn ipadressen til maskinen du skal koble til

passord = passordet på maskinen du skal koble til

Datamaskinnavn = navnet på maskinen du skal koble til ( du finner den ved å høyreklikke på min datamaskin og velge egenskaper

Brukernavn = brukernavnet på maskinen du skal koble til

6612246[/snapback]

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...