Gå til innhold

Kjøp av Dromedar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvor har du tenkt til å ha den? du burde bo på gård elns hvis du skal klare å gi den noe sted å boltre seg på...

6562445[/snapback]

 

Pappa har en herregård i ytre trøndelag, der kunne jeg tenkt meg å ha den.. har stor plass osv, men det jeg lurer på om den takler å stå inne en hel vinter :S

 

@isbilen

 

hmm, mattilsynet? jeg skal jo ikke spise den. :hmm:

Lenke til kommentar
Du så et kult bilde av en Dromedar og har derfor lyst på en? Minner meg om småjenter som hyler etter smågnagere i 5 uker og når de får den... ja.. da er den ikke interesant lenger.

6562490[/snapback]

 

Okei, takk for dagens moral-talk. Det jeg spurte etter var om noen visste nærmere om det var lov å ta inn slike dyr, evt hvor man kunne komme i kontakt med de som selger... men "takk" for svaret ditt :)

 

@isbilen åja, takk =D

Lenke til kommentar

Er nok ulovlig å kjøpe eller å ta inn dromedarer til Norge, dromedarer går vel under eksotiske pattedyr og er da ikke lov, men mulig du kan søke om det men det er nok ikke noe vits for kommer til å få blankt nei uansett.. :p

 

Uansett så er vel ikke dromedar noe dyr å ha i Norge og det burde vel de fleste skjønne..

 

link: http://www.mattilsynet.no/import_eksport/s...tiske_dyr_22734

Lenke til kommentar

Det ville vel vært dyreplageri å tvinge en dromedar til å leve i norske omgivelser og temperaturer. Hvordan takler den snø og snittemperatur på 5-10 grader?

 

Nå har jeg ingen doktorgrad i dromedar-pleie, men jeg regner med at dromedarer er vant med å leve i veldig tørre og varme områder og spiser en annen type vegetasjon enn man finner i Norge. Tror ikke de er så "keen" på beite på bjørk og grønne marker :)

Lenke til kommentar
Det ville vel vært dyreplageri å tvinge en dromedar til å leve i norske omgivelser og temperaturer. Hvordan takler den snø og snittemperatur på 5-10 grader?

 

Nå har jeg ingen doktorgrad i dromedar-pleie, men jeg regner med at dromedarer er vant med å leve i veldig tørre og varme områder og spiser en annen type vegetasjon enn man finner i Norge. Tror ikke de er så "keen" på beite på bjørk og grønne marker :)

6562712[/snapback]

 

 

Ørken = 40+ grader om dagen, 30- om natta...

 

Men ja, det virka litt drøyt å bare se bilde av en, for så å kjøpe lissom..

Lenke til kommentar
Er nok mulig å få de inn ja. En jeg(Eller mamma da) kjenner som bor i Engerdal fikk innført et par lamaer(Ja,du så riktig,lamaer) til å passe på sauene sine. Ulven var visst litt plagsom oppi der.

6563008[/snapback]

 

Nei tviler på at det er mulig å få de inn. Lama'er er noe helt anet siden de kan man fint få kjøpt i Norge fra før av, finnes noen lamaoppdrettere rundt om i landet.

Lamaer er flinke til å passe på sauer ja de kan vel veie litt over 200kg og bli over 1.5m høye så har vel ikke noe problemer å skremme bort andre dyr.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...