Gå til innhold

Le Grand Bleu Part III- FYRTÅRNET + nytt bilde


Anbefalte innlegg

Dette er den tredje tråden i min serie av bilder fra et par båtturer på vestsiden av Karmøy. Tidligere har jeg presentert Gullhuset https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=606479 og Gutta på tur https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=606402.

 

Denne gang har jeg latt mine kunstneriske ambisjoner gå ut over et fyrtårn utenfor Åkrehamn. Det første bildet (av baugen) er tatt med Sigmazoomen på 18mm og iso 200. De to andre er tatt med 50mm og polafilter, og er tatt et par dager senere. På grunn av polafilteret måtte jeg opp i iso 400. Med så rene flater ble desverre støyen synlig, men jeg synes støyfjerningen i Rawshooter Premium fjernet den greit, uten at det gikk for mye ut over detaljene.

Jeg har flere bilder av dette motivet som jeg kunne tenke meg å legge ut, men det får holde med disse tre i første omgang.

 

Edit: Nytt bilde lenger nede.

post-76334-1153918320_thumb.jpg

post-76334-1153918338_thumb.jpg

post-76334-1153918351_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Likte det første meget godt, nå vil jeg bare hjem til hytta\rorbu ute i øyene! Godt stemningsbilde som for meg fanger suget mot havet fra en oppvekst preget av mange besøk ute i fiskeværet.

 

Fyren på siste bildet ser ut som han er lei, eller bare sitter å gaper og gjesper eller noe, og for meg ødelegger han litt. Samtidig bryter det litt tradisjonene, og kanskje gjesper han over hvor kjedelig og tradisjonellt motivet er :p

 

Hvordan er lukkertiden din på bilder som dette, tatt i skumringen, og fra båt som tydelig beveger seg, hva er gjort for å kompensere for denne, for den må ha vært kort?

Lenke til kommentar

Det er klart jeg må kompensere. Hvis båten ligger i ro, bør du velge lukkertider kortere enn 1/250s. Det første bildet er tatt på 1/640s, noe som er mer eller mindre minimum hvis båten er i litt fart. De to andre bildene er tatt i høyere fart, og jeg valgte derfor 1/1000s.

Jeg er redd for at vi er uenige vedrørende bildet av skipper Radar. Man ser fort slik ut i "høy hastighet", og hele motivet er kompisen min som er uskarp i forhold til bakgrunnen. Er nok litt opphengt i åttitallets rockestil, for den er en del av hele mitt virke som fotograf. Smak og behag.

Kanskje denne tråden trenger et bilde av fyrtårnet på mellomavstand?

Lenke til kommentar

Likte bilde 1 meget godt. Flott lys, fin stemning og fint motiv. Bilde 2 er forsåvidt også et fint bilde, men litt "kjedelig". Bilde 3 likte jeg ikke. Han karen ser liksom litt malplassert ut. Men det funker sikkert greit for deg som et "dokumentasjonsbilde".

 

Du er flink til å poste kvalitetsbilder det skal du ha. Keep up the good work!

Endret av FaMe
Lenke til kommentar

Bilde nr. 1: Et fint bilde som jeg likte godt. Formidler en flott sommerstemning. Det eneste jeg reagerte på er det mørke skyggepartiet oppi båten. Kanskje du skulle hentet litt mer ut av dette partiet i raw-konverteringen ?

 

Bilde nr. 2: Ingenting spesielt. Et greit bilde av et fyr (snapshot) som hvem som helst kunne tatt.

 

Bilde nr. 3: Fint bilde. Den uklare kameraten din i front likte jeg godt.

Lenke til kommentar

Disse bildene, de to henviste seriene og ordene til faller virkelig i smak. Fargepaletten er varm og sommerlig og motivene/komposisjonene forteller hvor mye dere setter pris på å suse mellom skjær og holmer samtidig som at jeg skjønner det er det nærmeste jeg kommer havet i sommer. Spent på fortsettelsen!

 

Mvh

Kjetil

 

EDIT: Mobiltelefoner og diskusjonsforum er en usunn kombinasjon. Luket litt språklig ugress.

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar
Dette er den tredje tråden i min serie av bilder fra et par båtturer på vestsiden av Karmøy. Tidligere har jeg presentert Gullhuset https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=606479 og Gutta på tur https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=606402.

 

Denne gang har jeg latt mine kunstneriske ambisjoner gå ut over et fyrtårn utenfor Åkrehamn. Det første bildet (av baugen) er tatt med Sigmazoomen på 18mm og iso 200. De to andre er tatt med 50mm og polafilter, og er tatt et par dager senere. På grunn av polafilteret måtte jeg opp i iso 400. Med så rene flater ble desverre støyen synlig, men jeg synes støyfjerningen i Rawshooter Premium fjernet den greit, uten at det gikk for mye ut over detaljene.

Jeg har flere bilder av dette motivet som jeg kunne tenke meg å legge ut, men det får holde med disse tre i første omgang.

6560660[/snapback]

 

 

Likte bilde no 1 meget godt. Fint snitt og fine farger. Detaljene i den klinkbygde båten gir fin følelse av fortid og sjømannskap. Er selv mye på sjøen, ikke ofte det er så vindstille.

 

På bilde no 2 ble støyen ubetydlig etter fjerningen. Til tross for PL-filteret ser jeg du er helt nede på 1/1000 ved f 5,6. Mulig du kunne senket ISOèn noe.

Ser frem til flere foto fra Karmøy.

 

Takk for god maritime følelse.

 

You can do business with anyone, but you can only sail a boat with a gentleman.

- J. P. Morgan, New York Yacht Club

Lenke til kommentar

Litt dårlig tid nå, men kort og godt, jeg likte bilde nr 1 og 3 best. Komposisjonen med baugen på båten og fyrtårnet lengre unna, og land lengre unna var bra. Hvilken blender er brukt på bilde nr 1? Bilde nr 3 likte jeg veldig godt, fyren ser kanskje litt rar ut, men jeg skjønner at man gjerne ser sånn ut i litt fart. :)

Lenke til kommentar

Vel, smaken er som baken. Her er publikum åpenbart delt i to, ehmm nesten. Jeg må nok si at jeg er glad at det i alle fall finnes en synlig minoritet som liker det bildet som er ment som mer enn en dokumentasjon. Det er i alle fall ingen tvil om at bildet av skipperen er det mest PMnormalske.

Det med rammene kan jeg naturligvis være enig i, men de har liksom vært en del av serien. Jeg har variert litt, men har ikke kommet til noen konklusjon. Enten må hele serien ha en tynn ramme, eller så skal ingen av bildene har det. Her er ett uten ramme. Jeg valgte den versjonen som var tatt uten polafilter denne gang. Vitale data er 50mm på Sigmazoomen, iso 200, f/8 og 1/640s.

Når det gjelder iso så er det bedre med litt høy iso enn uskarpe bilder. Med moderat vidvinkel er 1/250s et absolutte minimum, mener jeg. På en 14" klinket robåt med motor så må du ligge stille for å jobbe under 1/500s. Husk at man ikke får sjekket skarpheten underveis, og da er det bedre å være safe than sorry.

 

Edit: Takk for flotte ord, Kjetil. Det varmet langt inn i min kunstneriske sjel ;)

post-76334-1153949902_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Første liker jeg godt, har egentlig ikke noe å si på hvordan det kom ut, annet enn at jeg føler du traff veldig godt.

 

Bilde nr2 er også fint, eneste jeg føler at kanskje fyrhuset burde vært sentrert, da jeg synes det blir litt ubalanse der, men kanskje bare meg.

 

Siste bilde på bunnen her er vel det jeg tror jeg hadde likt best om det ikke var for irritasjons momentet med stolpen og strømlinjen der. Synes de ødelegger veldig. Ellers et veldig pent bilde, fine farger og skarphet.

 

Pga strømlinje og stolpe, blir bilde 1 min favoritt av disse, gir meg en god stemning, får meg til å ønske meg ut i båt i stedet for å sitte inne.

Lenke til kommentar

Av disse bildene er det av karen i båten som jeg blir sittende å betrakte lengst. Synest måten det er gjort på skaper en interessant effekt og som bryter opp en standard kvedsbilde fra båt til å bli noe mer. Hva tenker han og hva tenker fotografen er spørsmål en blir sittene å gruble litt på. Han er svært sentral, men likevel gjort ute av fokus slik en gjør med objekt en normalt vil tillegge mindre vekt i et bilde.

Jeg har noen lignende bilder selv (med et linselus domimerende i forgrunnen) og også med de, vekker det splittede meninger.

 

Bilde 1 kommer inn som nr2 med en sprek komp og vakkert lys. Bildene av selve fyrhuset blir litt for anonyme.

 

 

(og dessuten, de tynne rammene gjør seg etter min smak...legger de oftest på selv)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Det er ikke alle forunt å lage elsk/hat-bilder, de fleste av oss ender opp med noe som enten er passe bra eller litt dårlig. Nevnte bilde syns jeg ble tøft og annerledes. Det vitner om kraftig brudd på "regler", siden dette "ikke er lov". Tøft.

 

De to andre er også flotte, særlig det med båten. Muligens en av mine favoritter i denne serien. Veldig pen belysning der, og lengselen etter båtturer blir sterkere.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...