Gå til innhold

Lade telefon mange timer første gang?


Anbefalte innlegg

Heisann. Har akkurat kjøpt meg ny telefon, en stund siden sist. Må innrømme at jeg ikke er supermobilkyndig som mange her inne. Jeg kjøpte Sony Ericsson K800.

 

Instruksjonsboken sier altså ikke noe om det, men det var iallefall sånn i "gamle dager" at man måtte lade et visst antall (ekstra, 12 eller noe) timer første gang man ladet opp telefonen. Er det fortsatt slik, og eksakt hvor mange timer er det snakk om?

 

mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lad den fullt første gang. Så bruker du den til batteriet er HELT tomt. Så lader du den fullt igjen, og så bruker den til batteriet er HELT tomt igjen. Så kan du bare lade og bruke som du vil.

6566498[/snapback]

Problemet med batterier fra fabrikk er at disse aldri har vært ladet helt fulle før og da har de mange battericeller som ikke er aktive. Grunnen til at du burde lade telefonen ca 12 timer første gang er at disse cellene skal "våkne" og bli klare til bruk. problemet hvis du ikke lader godt nok første gang så kan du i visse tilfeller oppleve at disse cellene aldri blir aktive. At du derimot må tømme batteriet flere ganger etter første lading er en myte. Alle nye telefoner kommer LI-polymer batterier og disse kan kladdlades fra dag en. Men mitt råd er å lade godt første gang og gjør hva du vil etterpå.

Lenke til kommentar
Lad den fullt første gang. Så bruker du den til batteriet er HELT tomt. Så lader du den fullt igjen, og så bruker den til batteriet er HELT tomt igjen. Så kan du bare lade og bruke som du vil.

6566498[/snapback]

Problemet med batterier fra fabrikk er at disse aldri har vært ladet helt fulle før og da har de mange battericeller som ikke er aktive. Grunnen til at du burde lade telefonen ca 12 timer første gang er at disse cellene skal "våkne" og bli klare til bruk. problemet hvis du ikke lader godt nok første gang så kan du i visse tilfeller oppleve at disse cellene aldri blir aktive. At du derimot må tømme batteriet flere ganger etter første lading er en myte. Alle nye telefoner kommer LI-polymer batterier og disse kan kladdlades fra dag en. Men mitt råd er å lade godt første gang og gjør hva du vil etterpå.

6567149[/snapback]

 

Om instruksjonsboka sier "lad batteriet i 2-timer" så gjør det, om den 12 timers-teorien stemmer så er det bemerkelsesverdig at en aldri ser den beskrevet i instuksjonsbøkene. Jeg har aldri vært i nærheten av å lade så lenge, og har fremdeles super batterilevetid både på SE T300 og K750i, ofte kommer dessuten batteriene fulle fra fabrikk. (Min erfaring).

Lenke til kommentar

Det beste jeg vet er når folk svarer på ting de ikke har greie på.

 

Ni-Mh og Ni-Ca batterierav den riktig gamle typen hadde noe som het minneeffekt. Det vil si at hvis du ikke ladet dem helt opp og helt ut ville de etter hvert få kortere stanbytid. Det er riktig at denne typen batterier ofte kunne ha problemer med celler som ikke kom helt i gang osv.

 

Men kjøper du en telefon i dag som ikke har Li-ion eller Li-polymer batteri har du blitt kraftig lurt. Disse batteriene kan du gjøre hva du vil med. Det eneste du skal være litt forsiktig med er å lade dem helt ut og la dem ligge over tid. Da risikerer du at du ikke får liv i dem igjen. Det må nemmelig være litt strøm på disse for å holde elektronikken i gang. Heldig vis er det kun på de billige batteriene dette er et reellt problem. For eksempel var Siemens ST55 og ST60 plaget mye med dette.

 

hyggelig lesestoff

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Når jeg kjøpte min siemens m75 så stod det i bruksanvisningen at garantien falt bort hvis man ikke ladet opp telefonen før bruk. Så hadde butikken lagt oppi en lapp der det sto at garantien falt bort hvis man ladet opp telefonen før bruk.

Så enkelt er det nok ikke alltid...

Konkluderte at så lenge man lot vær å lade opp telefonen før bruk og samtidig lot vær å bruke den før man hadde ladet den så var man sikker på å ha gjort alt riktig. :-)

Lenke til kommentar

Når batteriet er tomt tar det normalt 2-3 timer å lade opp telefonen. Når man kjøper en ny telefon, er det som regel en del strøm på batteriet, så den blir kanskje ferdigladet etter 1-2 timer.

Det er bare tull at telefonen skal lade 12 timer etc. Telefonen slutter uansett å lade når batteriet er fullt. Og at man skal lade telefonen helt ut, før man lader den helt opp igjen er også feil.. Med dagens batterier viser det seg at de holder lengre hvis vi kladde-lader telefonen..

 

Mer utdypende om dette står det også om i Amobils batteriguide som tidligere nevnt her!

Lenke til kommentar
Kan jeg bruke opp batteriet på k800i før jeg lader den fullt opp første gang?

For det batteriet er halvfullt når jeg får dt

6618708[/snapback]

Lad det opp fyrste gongen, men det er ikkje nødvendig å la den ligger lenger. Er det lada opp, så er det lada opp. Eg meinar at batteriet er lada halvvegs opp som ein sikkerhet slik at batteriet har litt å gå på. Det er noko med elektronikken i batteriet (les innlegga over). Det er ikkje noko luretriks med batteri, men med ein k800 er det ikkje nødvendig med totalt utlading. Les artikkelen til Amobil som det er linka til lengre oppe. Der står det de trenger å vite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...