Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til modemvalg


Anbefalte innlegg

Et spørsmål ang modem.

Har lagt ved bilde som forklare hvordan jeg tenker meg nettverket mitt.

 

Pc.1 går til modem via kabel

 

Pc.2 trådløs til belkin router-fra router til modem med kabel

Pc.3 samme som nr 2

 

Finnes det et modem som takler dette og som det er mulig å justere hastigheten på linjen til trådløsrouteren?

 

Er adsl2 dette, håper da at trådløsenhetene får 4mbit på deling og pc'n min resten.

post-52834-1153913711_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha kjøpt meg en Linksys WRT54GS (aller helst versjon 1.1, men disse er vanskelige å få tak i) og lagt inn sveasoft på denne, for så å kjørt alle pc'ene via den (altså: modem --> linksys --> pce'r).

 

Sveasoft firmware har mulighet for å konfigurere båndbreddetildeling på både trådløse og trådbundne noder. Da kan du bruke hvilket som helst modem, og la linksysen styre alt.

 

Det beste (om du har telenor eller annen ISP som bruker pppoe) vil være å sette modemet i bridge modus, for så å la linksysen styre oppringing.

 

Hvis ikke bør du kjøre modemet inn på en av switchportene (ikke WAN porten). Kjører du modemet inn på WAN porten, vil du få dobbelt NAT og dobbel routing. Det vil fungere, men du vil muligens få problemer med å forwarde porter enkelt (det går, men er mer komplisert, da du må gjøre det både på modem og linksys, istedet for bare på linksysen). Klart, UPNP vil kanskje redde mye, men likevell...

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Takker for den.

Var å kikka på sveasoft, de har firmware til belkin også, samme merke som trådløsrouteren min, kan jeg da oppdatere firmwaren der å få de samme mulighetene til å redusere hastighet til de 2 pc'ene som har trådløs?

Får nytt adsl2 modem fra telenor, er vel en speedtouch 546i, med 4 ports switch.

Kan jeg da plugge trådløsrouteren der, og samtidig pc'n min?

Hadde vært ypperlig å fått redusert trådløshastigheten, og sittet med resten selv :)

Lenke til kommentar

Aner ikke hvordan sveasoft firmwaren fungerer på belkin, men hvis jeg skal gjette villt: JA.

 

Det eneste du skal koble i modemet er routeren. Du skal IKKE kjøre pc'en din via modemet. Kjør alt via routeren, da det er der du prioriterer båndbredden.

 

Måten dette da gjøres på vil være å sette begrensning på de IP'ene som kjører via trådløs, og ingen begrensning på den ip'en som kjører via "tråd".

 

Men hvor godt (om i det heletatt) sveasoft og båndbreddetildeling vil fungere på belkin routeren vet jeg ikke. Men tidligere erfaring viser at båndbreddekontroll m.m krever en god del cpu-kraft, og der kommer linksysen inn i bildet.

 

Anbefaler deg på det STERKESTE å ikke bruke gratis/public firmwaren (alchemy, Satori, Freya, Samadhi), men heller betale de skarve 200 kronene og bruke talisman istedet. Jeg gjorde det, og jeg har ikke angret et sekund.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...