Gå til innhold

KatzEye Optics erstatningsmattskive


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker ikke mattskive fra samme produsent, men fra Haoda Fu, da han var eneste leverandør til 7D da jeg var på leit. Ville bare bekrefte at med mikroprismering/splitprisme har du alltid et fast referansepunkt for hvor skarphetsplanet ligger, slik at du ikke er begrenset av det faktum at de færreste mattskiver viser korrekt dybdeskarphet for blendere større enn f4 og at ikke alle objektiv er like skarpe vidåpne (som gjør det vanskeligere å se skarpe detaljer).

 

Jeg har latt min stå i kamera på tross av lystap og mørk ring/prismehalvdel fra f4 og ned. Lysmåling fungerer som før, og AF-punkter lyser fortsatt opp som de skal. Summen av dette er at jeg - som ikke skyter mye sport - sjelden bruker AF lenger. MF med splittprisme og fokusclutchen utkoplet på 7D er en mye mer behagelig opplevelse.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Hmm - fikk lyst på en sånn jeg.

 

Husker det første SLR-kameraet mitt (manuelt Pentax-et-eller-annet som jeg lånte av min far på begynnelsen av 80-tallet) hadde et slikt splitprisme.

 

Noen som vet hvorfor dette ikke er standard lenger? Jeg synes det var utrolig behagelig å umiddelbart se at man traff med fokus uten å måtte finstirre igjennom søkeren. Og idag hadde dette jo også vært gull de gangene man av en eller annen grunn fokuserer manuelt - til makrobruk f.eks.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Takk. Jeg har en kompis som nok er interessert i dette. Må sjekke om jeg kan gjøre det med min 20D også. Kanskje jeg finner et kameraverksted i London som kan gjøre det for meg også. Har hørt om et glimrende, billig lite verksted som vistnok skal utføre sensorbytte og slikt rimelig, men husker ikke navnet lenger. Det må nok finnes flere som gjør det.

Lenke til kommentar

På 7D-en er mattskiva festet med en klips som holder skjermen opp mot en glassplate på undersiden av pentaprismet. Denne glassplata har forøvrig autofokusmarkeringene og er den man skifter på Minolta-kamera for å få rutenett o.l i søkeren.

 

Fremgangsmåten for å skifte skjerm er forholdsvis enkel, men det er noen viktige hensyn å ta. Hvis en skraper mot noen av skjermene (den nye, den gamle eller glassplata skjermen ligger mot), blir det skjemmende riper. Hvis en får støv mellom den nye skjermen og nevnte glassplate blir det svært synlig. Å vaske de løse mattskivene forsiktig i såpevann burde gå bra, men den minste skraping mot overflaten vil synes svært godt i ettertid.

 

Installasjon gikk fort og brutalt. Først snudde jeg kamerahuset på hodet slik at skjermen var på bunnen av speilboksen. Jeg løsnet klipsen og snudde huset slik at den gamle skjermen hvilte på speilet før jeg tok den ut av huset med en pinsett jeg hadde surret fryseteip rundt (for å unngå skarpe kanter). Deretter la jeg denne på en mikrofiberklut jeg bruker for å tørke smuss av objektivene (den ble solgt som solbrillefille) og jeg brettet kluten dobbelt for å unngå å få for mye støv på mattskiva.

Så tok jeg den nye skjermen ut av emballasjen (den kom i et plastetui), plasserte den over speilet med pinsetten og vippet huset over igjen slik at den falt på plass inne i huset. Til slutt forsøkte jeg å plassere den slik at mikroprismeringen ble så sentrert som mulig før jeg festet klipset og satte et objektiv på kameraet for testing.

 

http://groups.yahoo.com/group/Screen4DSLR/ har nærmere beskrivelse av skjermen og fremgangsmåte for Canon-kamera.

 

Jeg hadde fryktelig dårlig tid da denne kom i posten dagen før jeg skulle i konfirmasjon og jeg var avhengig av å få det hele til å virke på et kvarters tid. På grunn av "if it ain't broken, don't fix it"-prinsippet er mikroprismeringen derfor fortsatt (4mnd senere) ikke særlig sentrert uten at dette har plaget meg mye. Ellers er den litt mørkere enn den vanlige skjermen til 7D i flaten rundt mikroprismeringen, men dette hemmer ikke sikten mer enn at fokushjelpemidlet i praksis er overlegent selv til bruk i mørke omgivelser. Katz-Eye-skjermen skal visstnok være behandlet med noe som gjør den mer lyssterk uten at jeg har sett nærmere på dette.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Fantastisk informasjon. Jeg er kanskje litt lat med googlingen, for her ble det tent lys for gleden i kveld. Jeg har tidligere sett deg referere til denne mattskiven, men har glemt å spørre deg om den.

Regner med at det er flere enn meg som har nytte av ny mattskive på sin 20D. Det er jo blitt en slags gjenbrukerenes favoritt.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Jeg må fiske litt her igjen. Etter at jeg fikk 105/2.5'en har jeg fått veldig lyst på en mattskive som kan gi meg litt mer hjelp enn den i D200'en. Ved f/4 har jeg god treffprosent, men f/2.8 er trøblete og det tar fryktelig lang tid å finstille fokus.

 

KatzEye (uten OptiBrite, siden det etter hva jeg forstår reduserer "snap" på MF) går for omkring $100, Hoda Fu for $80, og det billige kinesiske alternativet fra Virtual Village til $33. Er det noen som har erfaringer? Jeg vet jo at Kjetil-H har lang erfaring med Hoda Fu - hvordan er "snap" der? (håper du skjønner hva jeg mener med "snap" :))

 

KatzEye virker jo som et trygt valg - mange positive og få negative erfaringer, men penger spart er penger tjent...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...