Gå til innhold

Ettermontering av knopmåler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En GPS gir deg fart over grunn, ikke fart gjennom vann. En GPS vil vise korrekt hastighet hvis du kjører rett frem over 3-5 minutter. En GPS vil kunne rote med hastigheten. En venn oppdaget at hytta hadde stø kurs på flere meter i sekundet.

6561708[/snapback]

Nyere GPS'er har en feilmargin på ca. 5 meter i fint vær og skal fungere like bra på vann som på land. Jeg har ihvertfall aldri opplevd noe av det du snakker om. Jeg har prøvd både båt-GPS'er og tur-GPS'er. Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Ønsker å montere knopmåler. Hva trenger jeg ?  :hmm:

6559337[/snapback]

Knopmåler finnes i de fleste båtutstyrsforretninger. Er de baser på et lite skovlehjul må du bore hull i skroget på et sted som ikke har turbulens og montere hylsteret der.

6561714[/snapback]

 

Logg som det heter for oss sjøulker fåes i forskjellige varianter. -Å kalle det for en knopmåler vil være det samme som å kalle speedometeret på en bil for kilometeritimenmåleren :D ..

 

Uansett.. Det finnes som sagt flere typer. En av de bedre typene er en elektromagnetisk eller EM logg som vi kaller det. Den har en sonde som må ha kontakt med vannet.

 

En mekanisk type med skovler finnes også, men er bare som leketøy og rekne og er svært sårbart og unøyaktig.

 

Til formålet fartsanvisning på en fritidsbåt, er loggen et håpløst foreldet instrument som har lite for seg etter GPS'en kom. GPS'en vil alltid gi det mest nøyaktige og den farten du faktisk er ute etter. En konvensjonell logg vil gi deg fart gjennom vannet. Om du tenker deg at du har kraftig motstrøm, vil det være som om du skulle stått og gått i motsatt retning på et rullebånd. Du vil fremdeles ha fart, men du beveger deg ikke så mye over grunn.

 

Vi benytter fortsatt konvensjonell logg på større skip. Men det er til formål hvor vi kjører anti kollisjons systemer hvor forholdet mellom skip er viktigere enn bevegelse over grunn da regelverket for slikt er basert på relativ bevegelse mellom skip.

 

Ikke så godt å forstå dette. Men gjør det enkelt for deg selv og kjøp en GPS. Den vil gi deg nøyaktighet i søkk og kav. Det er ihvertfall det min utdannelse, mine godt og vel 10 år som vakthavende styrmann og et halvt liv som båtgal har lært meg.. :p

Lenke til kommentar

Eneste bruksområdet jeg ser for en logg er i kombinasjon med et elektronisk kompass og en GPS. Da kan du måle fart gjennom vannet, fart over grunn, kurs gjennom vannet og kurs over grunn. Med disse dataene kan du kalkulere strømmen i området. Dette er kanskje ikke så interessant for mange, men noen kan ha bruk for det.

Lenke til kommentar
Eneste bruksområdet jeg ser for en logg er i kombinasjon med et elektronisk kompass og en GPS. Da kan du måle fart gjennom vannet, fart over grunn, kurs gjennom vannet og kurs over grunn. Med disse dataene kan du kalkulere strømmen i området. Dette er kanskje ikke så interessant for mange, men noen kan ha bruk for det.

6562314[/snapback]

 

Ja, som sagt, større skip har det, og regelverket krever det faktisk for skip over en viss størrelse. Det er også påkrevd ved bruk av radar antikollisjons systemer - såkalt ARPA.

Lenke til kommentar

Men en logg vil jo som sagt måle hastigheten igjennom vannet..

Det blir jo det samme som hastighetsmålerene på fly måler hastighet igjennom luft..

Så med motvind "går flyet raskere".

Det er jo for å vite hvor mye throttel de må ha, eller ikke ha, for at flyet ikke får for høy hastighet.

Sånnsett, så blir det jo like riktig å måle hastighet i vannet, som via en gps.. :p

Lenke til kommentar
Men en logg vil jo som sagt måle hastigheten igjennom vannet..

Det blir jo det samme som hastighetsmålerene på fly måler hastighet igjennom luft..

Så med motvind "går flyet raskere".

Det er jo for å vite hvor mye throttel de må ha, eller ikke ha, for at flyet ikke får for høy hastighet.

Sånnsett, så blir det jo like riktig å måle hastighet i vannet, som via en gps.. :p

6562578[/snapback]

 

Ser ikke pointet ditt..

 

Det har ingen hensikt for deg i en småbåt å vite hvor mye vann du har spadd unna. Det viktigeste for deg er hvor lang tid du benytter fra et sted til et annet.

Dessuten har fly mye større avdrift og er lettere påvirket av vinden som holder høyere hastighet enn vann. Strømmen i sjøen rundt om på kysten kommer sjelden over 2-3 kn. Og det er nesten nada!

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Ser ikke pointet ditt..

 

Det har ingen hensikt for deg i en småbåt å vite hvor mye vann du har spadd unna. Det viktigeste for deg er hvor lang tid du benytter fra et sted til et annet.

Dessuten har fly mye større avdrift og er lettere påvirket av vinden som holder høyere hastighet enn vann. Strømmen i sjøen rundt om på kysten kommer sjelden over 2-3 kn. Og det er nesten nada!

6562619[/snapback]

Bare en liten tanke jeg hadde i hodet..

Men la oss heller glemme det...

Er enige med dere, etter litt mer tenking :p

Lenke til kommentar
Ønsker å montere knopmåler. Hva trenger jeg ?  :hmm:

6559337[/snapback]

Knopmåler finnes i de fleste båtutstyrsforretninger. Er de baser på et lite skovlehjul må du bore hull i skroget på et sted som ikke har turbulens og montere hylsteret der.

6561714[/snapback]

 

 

Det hørtes jo greit ut, takk for svar.

Lenke til kommentar
Ønsker å montere knopmåler. Hva trenger jeg ?  :hmm:

6559337[/snapback]

Knopmåler finnes i de fleste båtutstyrsforretninger. Er de baser på et lite skovlehjul må du bore hull i skroget på et sted som ikke har turbulens og montere hylsteret der.

6561714[/snapback]

 

Logg som det heter for oss sjøulker fåes i forskjellige varianter. -Å kalle det for en knopmåler vil være det samme som å kalle speedometeret på en bil for kilometeritimenmåleren :D ..

 

Uansett.. Det finnes som sagt flere typer. En av de bedre typene er en elektromagnetisk eller EM logg som vi kaller det. Den har en sonde som må ha kontakt med vannet.

 

En mekanisk type med skovler finnes også, men er bare som leketøy og rekne og er svært sårbart og unøyaktig.

 

Til formålet fartsanvisning på en fritidsbåt, er loggen et håpløst foreldet instrument som har lite for seg etter GPS'en kom. GPS'en vil alltid gi det mest nøyaktige og den farten du faktisk er ute etter. En konvensjonell logg vil gi deg fart gjennom vannet. Om du tenker deg at du har kraftig motstrøm, vil det være som om du skulle stått og gått i motsatt retning på et rullebånd. Du vil fremdeles ha fart, men du beveger deg ikke så mye over grunn.

 

Vi benytter fortsatt konvensjonell logg på større skip. Men det er til formål hvor vi kjører anti kollisjons systemer hvor forholdet mellom skip er viktigere enn bevegelse over grunn da regelverket for slikt er basert på relativ bevegelse mellom skip.

 

Ikke så godt å forstå dette. Men gjør det enkelt for deg selv og kjøp en GPS. Den vil gi deg nøyaktighet i søkk og kav. Det er ihvertfall det min utdannelse, mine godt og vel 10 år som vakthavende styrmann og et halvt liv som båtgal har lært meg.. :p

6562273[/snapback]

 

 

Hehe :)

Trodde loggen var en bok så da har jeg lært noe nytt.

Blir vel kansje EM logg siden du mener at den er mest holdbar. Vet du om den finnes med trådløs sonde som kan limes på under båten?

Lenke til kommentar
På utenbordsmotorer kan du som regel bare koble loggen rett i stammen på motoren med en tynn slange. Det ble litt kronglete, men håper du forstår :)

6564547[/snapback]

 

Ja det må jo være veldig praktisk.

Hvis det viser seg at det er mulig så blir det den løsningen, eller er det mye turbulens på motoren kanskje ?

Lenke til kommentar
Ønsker å montere knopmåler. Hva trenger jeg ?  :hmm:

6559337[/snapback]

 

Du trenger en giver som vanligvis er formet som en skovel, ledning følger med, men kan hende du trenger forlengelse eventuelt overgang, kjøp til den viserfabrikant du har.

 

Men den kan være unøyaktig særlig i farvann med sterk strøm, den bør også justeres slik ar den viser rett verdi.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
På utenbordsmotorer kan du som regel bare koble loggen rett i stammen på motoren med en tynn slange. Det ble litt kronglete, men håper du forstår :)

6564547[/snapback]

 

Ja det må jo være veldig praktisk.

Hvis det viser seg at det er mulig så blir det den løsningen, eller er det mye turbulens på motoren kanskje ?

6565544[/snapback]

 

Anbefaler -ikke- at du går for en løsning hvor du monterer på stammen. Dette er det området som er mest turbulent både i form av kavitasjon og strømninger, og du -vil- få unøyaktige målinger.

 

Jeg vil tro at du slipper mye billigere unna med en GPS enn en EM logg. Jeg skjønner overhodet ikke resonneringen deres.. Logg for fritidsbåt er noe av det mest unyttige du kan legge pengene i. Dersom du skal ha noen form for presisjon må du lage høl i båten og får en unødvendig skroggjennomføring samt at presisjonsutstyr koster mye penger. Billige logger er verd next to nothing, En kjip GPS gjør jobben -bedre-!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som sagt blir det mer unøyaktig ved å bruke måleren på motoren enn å å bruke f.eks den som følger med den fleste trykklogger, en liten arm som står ut helt nederst på akterspeilet.... trykklogg og giver får du kjøpt på f.eks maritim og ksh(www.maritim.no) for ca 500 kr..... eller du kan kjøpe en gps som er mye mer nøyaktig....

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...