Gå til innhold

PC i bil. Konverter, frost, kondens, hardisker?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bygge meg en pc i bilen, men det er noen ting rundt dette jeg er usikker på. Første problemet er jo det elektriske. Det finnes 12V til 220V convertere, men dette virker litt klønete når det er 12V inni kabinettet. Finnes det noen annen løsning.

 

Så er jeg litt usikker på hvordan komponentene vil tåle frost. Jeg vet hardisker ikke er spesielt glade i frost så jeg skal nok bare bruke flash minne. Hvordan takler de andre komponentene det? Og holder det å bruke feks siliconspray på komponentene mot kondens?

 

Vil gjerne høre om eventuelle erfaringer andre har med slikt.

Endret av petter1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting er det at du kan kjøpe sånn mini-itx PSU som vanligvis er på 60Watt men man for de også på 200Watt ...

De er på 12v og har en omformer på strømkabelen sånn som det er på bærebare dataer. Da kan du bare koble den rett inn i bilen men det letteste er vell og kjøpe en bærebar og modde litt på den så du på en måte bygger den inn i bilen ...

Det skal gå ann og ta av skjermen og sette den et annen sted men litt lodding av ledninger ...

Men hvis du er en sånn som liker garanti så si forvell med å modde en bærebar inn i en bil ...

Har selv aldri hat en pc bygd inn i en bil da jeg ikke en gang har en bil ...

Så noen erfaringer kan jweg ikke dele med deg desverre ...

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor man for tak i dem i norge men det er en sånn jeg mener

7323258_tp.jpg

 

denne her er mye minre og mye skjekkere så hvis den er kraftig nok gå for den

e8_2.JPG

 

Det er i den svarte kabelen du kobler inn strømmen fra bilen inn i. Det er 12V inn, men om det er AC eller DC vet jeg ikke ....

Er det DC så tror jeg det er lurt at du har DC i bilen også eller så finnes det AC --> DC og omvend tror jeg ...

 

Angaende det nederste bilde

This PSU is not meant for vehicle use. Please refer to our M1-ATX and M2-ATX PSUs for smart vehicle PSUs

De var da dumt men da for du se etter m2 og m1 ...

Skal se om jeg finner noen av dem jeg :D

 

Ta en titt på ebay.co.uk da det er billigere på frakt der fremfor fra USA :thumbup:

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt rundt om på nettet har jeg bestemt meg for en løsning. Jeg vil bruke en Intel pIII 700mhz jeg har liggende. For å tilpasse denne til bil vil jeg bruke m1 eller m2 strømforsyning(fortsatt usikker på strømforbruk). Så vil jeg kjøpe en flash minnepinne som erstattning for hardisken. Foreløpig vil jeg bruke mobiltelefon som frontend via bluetooth og dette passer jo bra siden jeg snart skal kjøpe meg ny mobil. Dette blir en ganske minimalistisk system, men det er jo ikke noe stress på utvide det senere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Her har jeg lyst til å følge med, har den samme tanken langt bak i skallen et sted...

 

Men du må vel ha en converter av noe slag for strømmen til pc-en, er 12V i bilen, menstrømmen er vel serkere enn det pc-en vil ha...

6558283[/snapback]

 

Strømmen som går inn i pc-en kommer ann på effekten pc-en bruker. Så det har ikke noe å si, pc-en bestemmer strømmen men ikke spenningen.

Lenke til kommentar
Her har jeg lyst til å følge med, har den samme tanken langt bak i skallen et sted...

 

Men du må vel ha en converter av noe slag for strømmen til pc-en, er 12V i bilen, menstrømmen er vel serkere enn det pc-en vil ha...

6558283[/snapback]

 

Strømmen som går inn i pc-en kommer ann på effekten pc-en bruker. Så det har ikke noe å si, pc-en bestemmer strømmen men ikke spenningen.

6680370[/snapback]

Du har helt rett, det var det jeg mente :p må ha vert i søvne jeg skrev det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...