Gå til innhold

Gjøre først i Ubuntu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kva du skal gjere for å få eit stabilt system? Ingenting. Oppdatèr programma dine, og begynn å bruk. Eg har aldri opplevd Ubuntu anna enn stabilt fra første oppstart.

 

Men, er det kanskje noko du vil fram til? I såfall så må du spørje litt meir spesifikt.

Lenke til kommentar

Alle GNU/Linux-distroer jeg har prøvd er stabil out-of-the-box. Det eneste tipset jeg har er å ikke legge til masse uofficielle pakkebrønner. Holder du deg til Ubuntu sine vil du ha et dønn stabilt system.

 

Ikke så mye du trenger å gjøre etter installasjon, det meste følger med på CDen. Du vil merke at multimedia-støtten ikke er så bra. Løsningen på det og veldig mye annet finner du på help.ubuntu.com og wiki.ubuntu.com.

 

Engentlig er det bare å hoppe i det, så vil jeg tro ting går lettere enn du tror.

Lenke til kommentar
Kva du skal gjere for å få eit stabilt system? Ingenting. Oppdatèr programma dine, og begynn å bruk. Eg har aldri opplevd Ubuntu anna enn stabilt fra første oppstart.

 

Men, er det kanskje noko du vil fram til? I såfall så må du spørje litt meir spesifikt.

6557978[/snapback]

Mener egentlig hvordan jeg skriver inn alle disse komandoene som: startx ol.

Og hvordan virker det å laste ned programmer som cedega?

Lenke til kommentar
Mener egentlig hvordan jeg skriver inn alle disse komandoene som: startx ol.

 

Dette trenger du egentlig ikke å bry deg om nå, du finner det fort ut etter å ha lagt inn ubuntu.

 

Og hvordan virker det å laste ned programmer som cedega?

 

Å laste ned vanlige programmer er veldig enkelt i ubuntu, men akkurat cedega må man betale for og gjøres derfor på en litt annen måte.

 

Vanlig programmer installeres ved å skrive følgende i terminalen:

 

sudo apt-get install navn_på_program

 

Du oppdaterer systemet ved å skrive:

 

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

 

Om du installerer Ubuntu og følger linkene i posten over når du ikke får til noe kommer du langt. Det er nok enklere enn du tror.

Lenke til kommentar
Mener egentlig hvordan jeg skriver inn alle disse komandoene som: startx ol.

 

Dette trenger du egentlig ikke å bry deg om nå, du finner det fort ut etter å ha lagt inn ubuntu.

 

Og hvordan virker det å laste ned programmer som cedega?

 

Å laste ned vanlige programmer er veldig enkelt i ubuntu, men akkurat cedega må man betale for og gjøres derfor på en litt annen måte.

 

Vanlig programmer installeres ved å skrive følgende i terminalen:

 

sudo apt-get install navn_på_program

 

Du oppdaterer systemet ved å skrive:

 

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

 

Om du installerer Ubuntu og følger linkene i posten over når du ikke får til noe kommer du langt. Det er nok enklere enn du tror.

6563251[/snapback]

Takker for svar! :) Var noe sånn jeg var ute etter! :D

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...