Gå til innhold

Er det mulig å lage bra potetgull hjemme?


Anbefalte innlegg

Jeg kom akkurat på en idè: Kan man lage potetgull hjemme? Uten å misslykkes?

Evt, hvilket utstyr trenger man og hvordan lager man det?

 

Jeg ser for meg at man lager potetstappe, krydrer den voldsomt (smakes til med litt på tuppen av en teskje), kjevler den ut, stykker opp flakene f.eks med en pizzaskjærer og legger de i ovnen for tørking. f.eks på 100'C med varmluft i en halvtimes tid (eller noe sånt).

 

En alternativ form kan være den som taffelsticks har. Den kan man lage ved å presse massen gjennom en kvern.

 

Kan dette fungere?

 

Har dere noen andre forslag til fremgangsmåter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kom akkurat på en idè: Kan man lage potetgull hjemme? Uten å misslykkes?

Evt, hvilket utstyr trenger man og hvordan lager man det?

 

Jeg ser for meg at man lager potetstappe, krydrer den voldsomt (smakes til med litt på tuppen av en teskje), kjevler den ut, stykker opp flakene f.eks med en pizzaskjærer og legger de i ovnen for tørking. f.eks på 100'C med varmluft i en halvtimes tid (eller noe sånt).

 

En alternativ form kan være den som taffelsticks har. Den kan man lage ved å presse massen gjennom en kvern.

 

Kan dette fungere?

 

Har dere noen andre forslag til fremgangsmåter?

6555931[/snapback]

Dette ville i såfall blitt en form for pringles da, jeg foretrekker å krydre potetskiver og fritere dem, det kan faktisk bli veldig godt

Lenke til kommentar

Jeg tror det med fritering/fteking i olje er veldig avhengig av temperatur og tid for å bli vellykket. (Jeg vil ikke ha vassne oljedryppende potetgull.)

 

Jeg tror potetmos-metoden er lettere å få vellykket. (Mange sorter optetgull er laget med denne metoden. F.eks Maarud potetskruer Paprika som var den potetgullposen som ga meg idéen for et par timer siden. :)

Lenke til kommentar
olivenolje i en kjel, så steker du potetskiver der... :love:

6556410[/snapback]

 

ikke olivenolje, men peanutolje ;)

eg er fra canada, og der bruker de:

"kettle cooked in peanut oil" for å lage de chipsen som er ganske like Sørlandschipsen :thumbup:

 

esa

Lenke til kommentar

Hjemmelaget potetgull

Skjær potetene opp med ostehøvel.

Legg skivene i rennende vann etter hvert som de skives opp, da blir de også sprøere fordi stivelsen vaskes ut av dem.

Tørk dem godt med et håndkle før de friteres.

Stekes i to omganger (som chips). Første gang til såvidt svakt gule, i andre omgang til passe gylden.

La dem renne av seg på papir.

Krydres mens de er varme.

 

Høres godt ut, må kanskje prøves ut en gang jeg orker :)

Lenke til kommentar
Hvor kan jeg kjøpe peanøttolje?

6559745[/snapback]

 

rema 1000 25kr literen kansje det var 35kr

 

er stress det der chips greiene.

 

tørke hver eneeste chips er et helvetes ork, syns jeg ser dem sitter med klut chips på sørlandet. fra spøk til alvor maskiner. en fett rist er viktig og en øse til å ta opp potenen med, legg i rista så fettet renner ned i gryten igjen, legg det på papir.

 

 

kast løk i fettet. skal krydres etterpå?

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...