Gå til innhold

Er det farlig å dusje når det tordner?


Anbefalte innlegg

Har hørt mye rykter om at det er farlig å dusje når det tordner og lyner ute og at man kan få strøm. Er dette fysisk mulig?

 

Dusja i tordenvær seinest i går. Selv om jeg ikke tror på at det er mulig, følte jeg meg ikke så veldig trygg da jeg dusja mens det blinka og braka der ute. Har ikke nok peiling til å finne en logisk forklaring for å bekrefte eller avkrefte dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I et gammelt hus hvor all jording er koplet til vannrøra ville jeg holdt meg unna dusjen i tordnevær.

6555610[/snapback]

 

Blir ikke det litt feil? Jeg mener da å huske at strømmen tar korteste vei til jord. Altså, den går til jord via vannrørene, siden personen som står i dusjen vil ha mye større motstand enn kopper muffen og ledningen som er koblet til røret. Dessuten så er det jo ikke uvanlig at badegulvet er isolert (elektrisk isolert), dermed vil ikke personen som står i dusjen ha forbindelse til jord uansett.

 

Venligst rett meg hvis jeg tar feil. Men jeg er rimelig sikker på at det er slik det. :hmm:

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Jeg hadde jobba da og skulle ut ;). Alternativet var å gå rundt svett :p, som er i grunn uaktuellt. Så tordna det visst da.

 

Har noen faktisk dødd av å dusje når det tordner?

6563063[/snapback]

 

 

På nyere hus/bad er det noe lov greier med det lyn greiene... Det skal være noe som tar imot lynet og unngår det til og komme i dusjen...

Lenke til kommentar
Mythbusters hadde oppe dette!! Og ifølge dem blir du grilla ganske seriøst... Jeg hadde iallefall ikke tatt risken med og dusje under tordenvær!!

6562732[/snapback]

 

Mulig det, men de har en tendens til å bevege seg ut på tynn is også. F.eks. når dem skulle teste om det var farlig å kaste el-apperater i badekaret mens man var i det, så hadde dem prestert å koble et ampré-meter i paralell, de hadde brukt en gelé dukke som har helt andre elektriske egenskaper enn menneske kroppen, i tillegg til at det var en svær kopper plate i brystet på dukka (mener å huske det var en plate i brystet iallefall). Alle disse faktorene fører til at resultatet av målingene deres blir helt feil unasett hvordan man vrir å vender på det.

Men uanset, vi alle vet at det er idioti å kaste en påslått hårføner i badekaret mens man sitter i det.

 

Edit: Fikeset en "alvorlig" typo.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Mythbusters hadde oppe dette!! Og ifølge dem blir du grilla ganske seriøst... Jeg hadde iallefall ikke tatt risken med og dusje under tordenvær!!

6562732[/snapback]

 

...dem prestert å koble et ampré-meter i serie...

6563478[/snapback]

 

Og dette er feil fordi? Du kan ikke måle ampere med ett multimeter uten å koble det i serie ;)

6565160[/snapback]

 

Dette er feil, fordi jeg skreiv feil :blush: *kremt* Jeg mente selvfølgelig paralell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...