Gå til innhold

Støtter skjermkortet Widescreen? Acer AL1916WS


Hewitt

Anbefalte innlegg

Ok, jeg er så blank som man kan bli når det kommer til datadeler og alt mulig. Derfor må jeg spør her før jeg eventuelt kjøper.

 

Jeg har tenkt litt på å skaffe en PC-skjerm til, i tillegg til 17" LCD-skjermen fra HP jeg allerede har. Har sett litt på Acer AL1916WS, som virker som en meget bra Widescreen-skjerm til en rimelig penge. Spørsmålet mitt er om skjermkortet mitt, Sapphire Radeon 9800 PRO, takler Widescreen (1440 x 900)? Og funker det helt smertefritt å ha to skjermer, hvor den ene er Widescreen og den andre ikke?

 

Hvis positivt svar på de to spørsmålene over, noen som har noen innvendinger på skjermen? Er ute etter en billig LCD-skjerm i en prisklasse rundt 2000,-, helst 19" og svært gjerne Widescreen. Bruker PC-en mest til surfing, mye arbeid, daglige ting som chatting osv, musikk og film, spill innimellom. Men jeg er ikke noen veldig stor spillentusiast, så det blir lite.

 

Dersom noen trenger å vite resten av kassa, er det som følger:

Intel Pentium 4 3,06GHz, 1024 MB RAM, og da Sapphire Radeon 9800 PRO.

 

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jeg nesten garantere deg, støtten er ikke avhengig av skjermkortet egentlig men mer av drivere som har oppløsningen klar til bruk. Og hvis dette ikke er tilfelle, da lager man oppløsningen manuelt :)

 

Har et 9600PRO kort, og kjører alltid to skjermer. Enten kjører jeg en 1600x1200 + 1200x1600 (en rotert skjerm), eller så kjører jeg 1200x1600 (rotert) + 1280x720 (widescreen projektør).

 

Du kan nesten garantert bare slappe av :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. :D

 

En ting jeg merket meg, jeg sjekket Radeon 9800-serien på ATi.com, og der står det at Widescreen-oppløsning støttes med 1920x1080 og 848x480. Vil det si at 1440 x 900, som det er på den aktuelle skjermen (står for øvrig mellom den Acer-en og en fra Fujistu Siemens), ikke vil kunne kjøre på mitt skjermkort? Og hvis det stemmer, hvordan er 848x480? Jeg har lite peilig, det bare høres litt lite ut ... :p

Endret av Hewitt
Lenke til kommentar

Vel, det er strengt talt kun oppløsninger som ligger som standard i driverene. Skjermkortet støttet f.eks. 320x200 eller liknende for Commodore64 emulering, men de kan ikke ramse opp alle mulige kombinasjoner for det ville blitt en LANG liste :)

 

Jeg finner ikke din oppløsning i Catalyst Control Center (muligens pga. skjermene mine), derimot er dette noe som kan endres manuelt gjennom å lage sin egen oppløsning. Dette kan f.eks. gjøres gjennom Powerstrip, som er gratis. Dersom du er i tvil, kan du f.eks. forsøke å legge inn oppløsningen nå på den skjermen du har. Bildet vil "bli litt rart" (gal geometri/strekk), men du vil da ha testet om du kan kjøre oppløsningen.

 

#1 - Last ned og installer Powerstrip: http://entechtaiwan.net/files/pstrip.exe

#2 - Display Profiles->Advanced timing options-->Custom resolutions

#3 - Skriv inn eller velg oppløsning. Du kjører 60Hz.

#4 - Add new resolution

 

Restart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...