Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele bredbånd, dele ip-telefoni?


Anbefalte innlegg

Jeg deler i dag min bredbåndsforbindelse med et hus 2-3 km unna via et trådløst nett. Mitt spørsmål er om det er mulig også å dele ip-telefon gjennom det samme nettet? Vi må da ha 2 forskjellige telefonnr., i alle fall på innkommende anrop :p

 

Strukturen ser ca. slik ut:

post-7530-1153823471_thumb.jpg

 

Nettet fungerer pr. i dag glimrende med full hastighet, også eksternt, med en latency på ca 1-2 ms. Aksesspunktene er satt i bridgemodus. Bredbåndsforbindelsen blir i disse dager oppgradert til Telenor ADSL2+ (12000/650 Kb)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette bør la seg gjøre med å benytte 2 ATA-bokser. (Analogue Telephony Adapter)

Altså du har en hos deg og naboen har en hos seg.

 

Jeg har tilfeldigvis akkurat en slik løsning mellom meg selv og min svigermor

:ermm:

 

Det er 3 ting du bør passe på:

 

1: Naboen din er da ikke registrert som noen bredbåndskunde hos en ISP og vil derfor ikke kunne få IP-telefoni levert fra noen som krever at du har ADSL fra dem. Det er selvfølgelig teknisk mulig, men det er kanskje 0,5% sjanse for at du vil få gjennomslag hos ISPen eks. Telenor. Systemene dems støtter det bare ikke... Derfor bestill fra Phonzo, IP24, IPlink, Briiz, Onecall og andre som ikke er ISPer. Du selv kan med fordel benytte samme leverandør som din ISP hvis de tilbyr dette.

 

2: DU bør sikre at du får prioritering på trafikken fra ATA-boksene.

Dette må gjøres i siste router før linjen. Altså gatewayen din.

har du en Thomson Speedtouch nyere enn 2 år så vil denne gjøre Qos på difserv-bytet. Den er default satt opp til å prioritere pakker som har dette bytet merket med HEX-verdi 5. Stort sett alle ATA-bokser har dette bytet lik 5.

 

3: Hos naboen bør du ha en ATA-boks som har WAN- og LAN-port slik at denne kan kjøre en Qos før den trådløse linken (som vil strupe hastigheten noe)

Hvis ikke så kan du risikere at han vil "høre" at han selv surfer på nettet.

Problemer kommer først ved nedlastinger o.l ikke vanlig surfing.

 

Du har teft for å spare penger du som jeg :)

 

Good luck

Lenke til kommentar
Dette bør la seg gjøre med å benytte 2 ATA-bokser. (Analogue Telephony Adapter)

Altså du har en hos deg og naboen har en hos seg.

 

Jeg har tilfeldigvis akkurat en slik løsning mellom meg selv og min svigermor  

:ermm:

 

Det er 3 ting du bør passe på:

 

1: Naboen din er da ikke registrert som noen bredbåndskunde hos en ISP og vil derfor ikke kunne få IP-telefoni levert fra noen som krever at du har ADSL fra dem. Det er selvfølgelig teknisk mulig, men det er kanskje 0,5% sjanse for at du vil få gjennomslag hos ISPen eks. Telenor. Systemene dems støtter det bare ikke...  Derfor bestill fra Phonzo, IP24, IPlink, Briiz, Onecall og andre som ikke er ISPer.  Du selv kan med fordel benytte samme leverandør som din ISP hvis de tilbyr dette.

 

2: DU bør sikre at du får prioritering på trafikken fra ATA-boksene.

Dette må gjøres i siste router før linjen. Altså gatewayen din.

har du en Thomson Speedtouch nyere enn 2 år så vil denne gjøre Qos på difserv-bytet. Den er default satt opp til å prioritere pakker som har dette bytet merket med HEX-verdi 5. Stort sett alle ATA-bokser har dette bytet lik 5.

 

3: Hos naboen bør du ha en ATA-boks som har WAN- og LAN-port slik at denne kan kjøre en Qos før den trådløse linken (som vil strupe hastigheten noe)

Hvis ikke så kan du risikere at han vil "høre" at han  selv surfer på nettet.

Problemer kommer først ved nedlastinger o.l ikke vanlig surfing.

 

Du har teft for å spare penger du som jeg :)

 

Good luck

6573102[/snapback]

 

Takk for utfyllende svar; dette høres jo ikke altfor vanskelig ut, tror jeg skal sjekke ut løsningen din litt nærmere :) Men - vil det være teoretisk mulig å dele ett IP-telefoni-abonnement fra f.eks fra Phonzo e.l. mellom oss? Tenker da på et abonnement med 2 nr.

Endret av Gammon
Lenke til kommentar

Det skal være teoretisk mulig å få til dette.

 

I en ATA-boks er det gjerne serverinnstliingene som er felles mens konoinnstillingen gjelder pr port.

 

Det finnes leverandører som tilbyr 2 forskjellige telefonnummeret på samme konto og leverer dette i en boks med 2 porter.

 

Hvis du da isteden har to ATA-bokser som du konfigurerer med samme serverinnstillinger og ulik konto så har du i prinsippet delt et abbonement.

 

Et problem her er nok at det er få leverandører som lar deg få fulltilgang til boksen samt leverer ut informasjon om ditt brukernavn/passord og SIP-server.

 

Det er mest vanlig at kunden ikke får noen tilgang til sin ATA-boks i det heletatt.

 

Du kommer nærmest hvis du får tak i 2 bokser som er helt åpne for konfigurering (veit ikke hvor du får dette)

- og i tillegg trenger du disse detaljene fra din nye telefonileverandør:

 

SIP-server (dette er en IP eller url)

Port (SIP-port eller reg port etter som. gjerne 5060 eller 5061)

URI (dette er telefonnummeret til kontoen)

brukerID (mange benytter det samme som telefonnummer)

passord

Lenke til kommentar

sliter litt med samme problemet her.. for å få ringt billigst mulig :hmm:

 

Kjører i dag ip-telefon fra televoip. fikk telefonnummer og adapter i posten (grandstream 486) som jeg koblet min tråløse analoge telefon på.. alt funker prikkfritt.. MEN

 

jeg vil benytte meg av voipdiscount.com til å ringe ut med da det koster bare 10 euro for 120 dager til mange land.. (20 kroner måneden for 5 timers oppringing i uken) til mange land inklusivt fasttelefoni i norge..

 

 

så til spørsmålet..

 

må jeg ha 2 stk grandstream adaptre + to telefoner for å få det til å funke?

 

1) Innkommende anrop via televoip som er helt gratis (ingen månedsavgift, kun for telleskritt ut).

 

2) utgående annrop via voipdiscount..

 

da blir jo total-pris på telefoni bare 20 kroner i måneden og man kan ringe hele verden nesten (man kan bruke de 10 euroene på å ringe mobil/resten av verden, bare man husker på at man har kreditt igjen så man kan ringe de gratis-landene) ;)

Lenke til kommentar

Vel, det kommer an på ATA-adapteret ditt.

 

Eg har ikke brukt dette selv, så eg skal ikke si for mye om det, men tidligere ATA-adaptere som eg har brukt kan ha opp til to analoge utganger og tilsvarende SIP/VoIP-kontoer.

 

Du bruker da den ene porten til televoip, og den andre til voipdisqount. Da må du ha to telefoner, og samtidig avhenger det litt på hvordan televoip har begrenset adapteret ditt, eller ikke.

 

Du begynner å få et ganske avansert telefoni-behov. Har du vurdert en litt mer avansert løsning? Som for eksempel asterisk?

 

Asterisk er en software telefonsentral som du stort sett kan sette opp etter behov og fantasi. Alt du trenger i tillegg til adapteret du allerede har er en eldre dedikert pc. Du kan da sette opp så mange SIP/VoIP-kontoer som du ønsker, og fordele de på så mange brukere som du selv ønsker. :)

Lenke til kommentar
Vel, det kommer an på ATA-adapteret ditt.

 

Eg har ikke brukt dette selv, så eg skal ikke si for mye om det, men tidligere ATA-adaptere som eg har brukt kan ha opp til to analoge utganger og tilsvarende SIP/VoIP-kontoer.

 

Du bruker da den ene porten til televoip, og den andre til voipdisqount. Da må du ha to telefoner, og samtidig avhenger det litt på hvordan televoip har begrenset adapteret ditt, eller ikke.

 

Du begynner å få et ganske avansert telefoni-behov. Har du vurdert en litt mer avansert løsning? Som for eksempel asterisk?

 

Asterisk er en software telefonsentral som du stort sett kan sette opp etter behov og fantasi. Alt du trenger i tillegg til adapteret du allerede har er en eldre dedikert pc. Du kan da sette opp så mange SIP/VoIP-kontoer som du ønsker, og fordele de på så mange brukere som du selv ønsker. :)

6592206[/snapback]

 

 

:hmm: syns da ikke det var så veldig avansert det jeg tenkte på da men..

har lett litt nå og funnet ut at Linksys 1002-adapteret har mulighet for å legge inn 2 sip-accounts... :) men jeg må muligens ha to telefoner og det er dumt igjen da..

Skulle hatt ett adapter som hadde taklet en sip-adresse for innkommende annrop og ett for utgående! da hadde det blitt billig å ringe og mottatt telefoner.. :)

 

skal teste ut den asterisk-greia di ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...