Gå til innhold

50" plasma Fujitsu Siemens


Anbefalte innlegg

Dette er litt på kanten på hvor det hører hjemme i forumet, men satser på at dette er tilnermet beste plassen.

 

Netshop har nå tilbud på 50" plasmatv.

 

Netshop

 

Fujitsu Siemens Myrica P50-2H 50" plasma HDTV

- Oppløsning på inntil 1366x768

- Kontrast 10000:1

 

- Lysstyrke 1200 cd/m2

 

- HD-ready (DVI m/HDCP)

 

- Multi norm dual TV-tuner

 

- En rekke tilkoblinger, bl.a. 2xscart, DVI, VGA/D-sub, component, S-video osv.

 

 

 

Tvet skal i hovedsak brukes i stuen til å sees på (ble vel ikke overrasket?) men det hender at jeg kobler tvet til pcen for å se filmsnutter og bilder.

 

Duger dette tvet, eller burde jeg kjøpe annet? for dårlig oppløsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppløsningen er rett og slett for dårlig, men som noen nevnte her, det blir veldig dyrt dersom man skal ha en skikkelig HDTV. Dersom man ikke er villig til å kaste bort store pengesummer så må man nøye seg med "jalla versjoner" som feks. 1366x768. (Som jo ikke egentlig er noen HDTV standard heller).

I mine øyne er tiden ennå på langt nær moden for å kunne få tak i et skikkelig produkt til en grei pris.

Lenke til kommentar
Oppløsningen er rett og slett for dårlig, men som noen nevnte her, det blir veldig dyrt dersom man skal ha en skikkelig HDTV. Dersom man ikke er villig til å kaste bort store pengesummer så må man nøye seg med "jalla versjoner" som feks. 1366x768. (Som jo ikke egentlig er noen HDTV standard heller).

I mine øyne er tiden ennå på langt nær moden for å kunne få tak i et skikkelig produkt til en grei pris.

6560046[/snapback]

 

Og du ser på vanlige tv sendinger også? Som kjent er oppløsningen på vanlige tv-sendinger langt lavere enn 1366x768. Disse pixlene som mangler, må da skjermen produsere. Og det er en ganske avansert prosess. Finnes mange lav oppløste skjermer som leverer bilder som er skarpe og av god kvalitet (feks pana pa50).

 

En annen ting, hvor for du "sikkelig HDTV" fra? HDTV standarden omhandler så vidt jeg ikke vet noe om "sikkelig HDTV"! Kravet er at tv'en har en oppløsning på 720 progresivt og klarer 1080i (husker ikke hva f... den i'en står for...). Men du mener vel at tv'en skal klare 1080P? Man for forresten ikke noe gevinst av 1080P før man stiger over 50" har jeg lest fra pålitelige kilder. Har forøvrig lest om noen 1080P lcd skjermer som har falt helt igjenom ved vanlige tv sendinger.

 

For min del har jeg ikke noe stort behov for 1080P. Tvert i mot. Oppløsningen på min Pana PV60 på 1024x768 holder i lang rekke så lenge bildene er skarpe og fine nesten uansett hva jeg forer den med.

 

Til trådstarter: Gå heller ned til 42" og kjøp en tv i samme prisklassen. Det vil gi deg mye mer "bang for the buck" enn en 50" til 18k. Denne FS skjermen har forresten veldig dårlig sort-nivå. Feks PV60 som jeg har, for du nok for den prisen med bordstativ eller veggfeste. Heng deg ikke opp i oppløsning, ta deg heller en tur å se på noen skjermer hos noen forhandlere og gjør opp din egen mening.

Lenke til kommentar
En annen ting, hvor for du "sikkelig HDTV" fra? HDTV standarden omhandler så vidt jeg ikke vet noe om "sikkelig HDTV"! Kravet er at tv'en har en oppløsning på 720 progresivt og klarer 1080i (husker ikke hva f... den i'en står for...). Men du mener vel at tv'en skal klare 1080P? Man for forresten ikke noe gevinst av 1080P før man stiger over 50" har jeg lest fra pålitelige kilder. Har forøvrig lest om noen 1080P lcd skjermer som har falt helt igjenom ved vanlige tv sendinger.

6568690[/snapback]

Ja, en skikkelig HDTV bør selvfølgelig ha 1080P, og den bør hvertfall være høyere enn 1024x768. At du personlig ikke mener at man ikke trenger 1080P(/i) for skjermer med lavere en 50" får bli din mening. Det kommer veldig an på øynene som ser. Noen merker ikke forskjell på vanlig TV oppløsning og feks. 1080p. For dem er det likegyldig hva slags skjerm man har.

Men dersom man kun skal se på sendinger som ikke er i HD, og ikke har planer om å se HD filmer heller, så er det meningsløst å kjøpe seg en skjerm med høy oppløsning.

Men minstekravet til en bra HDTV bør være 1080i slik at den kan vise sendinger som sendes pr. idag gjennom feks. kanal digital, uten å måtte nedskalere.

Lenke til kommentar
En annen ting, hvor for du "sikkelig HDTV" fra? HDTV standarden omhandler så vidt jeg ikke vet noe om "sikkelig HDTV"! Kravet er at tv'en har en oppløsning på 720 progresivt og klarer 1080i (husker ikke hva f... den i'en står for...). Men du mener vel at tv'en skal klare 1080P? Man for forresten ikke noe gevinst av 1080P før man stiger over 50" har jeg lest fra pålitelige kilder. Har forøvrig lest om noen 1080P lcd skjermer som har falt helt igjenom ved vanlige tv sendinger.

6568690[/snapback]

Ja, en skikkelig HDTV bør selvfølgelig ha 1080P, og den bør hvertfall være høyere enn 1024x768. At du personlig ikke mener at man ikke trenger 1080P(/i) for skjermer med lavere en 50" får bli din mening. Det kommer veldig an på øynene som ser. Noen merker ikke forskjell på vanlig TV oppløsning og feks. 1080p. For dem er det likegyldig hva slags skjerm man har.

Men dersom man kun skal se på sendinger som ikke er i HD, og ikke har planer om å se HD filmer heller, så er det meningsløst å kjøpe seg en skjerm med høy oppløsning.

Men minstekravet til en bra HDTV bør være 1080i slik at den kan vise sendinger som sendes pr. idag gjennom feks. kanal digital, uten å måtte nedskalere.

6568846[/snapback]

 

Det er ingen ting som heter sikkelig HDTV.... Enten er det HDTV eller ikke HDTV. Kravet til oppløsning er 720P og at den skal takle 1080I.

Lenke til kommentar
Det er ingen ting som heter sikkelig HDTV....  Enten er det HDTV eller ikke HDTV. Kravet til oppløsning er 720P og at den skal takle 1080I.

6575881[/snapback]

Er klar over at det ikke er noen offisiell standard som heter "skikkelig HDTV", hvorfor du tror jeg mener dette skjønner jeg ikke. Ordet "skikkelig" er brukt som i feks. en "skikkelig bil" kontra en bil som akkurat humper og går...

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at noen vil tilby 1080p-sendinger her til lands med det første. Leverandørene setter ofte kvantitet forran kvalitet, med andre ord satser de mer på et bredt kanaltilbud i 720p enn et par kanaler i 1080p. De aller, aller fleste klarer heller ikke å se forskjell på 1080p og 720p.

 

Jeg har selv sett på et par lcd-tv'er med "skikkelig hd" (1080p) og jeg synes Pioneer sine plasma-tv'er med "vanlig hd" var bedre. Det er mange andre ting som er viktigere enn oppløsningen. Fargegjengivelse, kontrast hvor mye refleksjoner det er inni panelet etc.

 

Så med mindre man skal bruke skjermen til pc ser jeg ingen grunn til å betale så mye ekstra for høyere oppløsning.

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at noen vil tilby 1080p-sendinger her til lands med det første. Leverandørene setter ofte kvantitet forran kvalitet, med andre ord satser de mer på et bredt kanaltilbud i 720p enn et par kanaler i 1080p. De aller, aller fleste klarer heller ikke å se forskjell på 1080p og 720p.

 

Jeg har selv sett på et par lcd-tv'er med "skikkelig hd" (1080p) og jeg synes Pioneer sine plasma-tv'er med "vanlig hd" var bedre. Det er mange andre ting som er viktigere enn oppløsningen. Fargegjengivelse, kontrast hvor mye refleksjoner det er inni panelet etc.

 

Så med mindre man skal bruke skjermen til pc ser jeg ingen grunn til å betale så mye ekstra for høyere oppløsning.

6577095[/snapback]

Om jeg ikke tar feil sender vel canal digital allerede i 1080i. Husk at dette er samme oppløsning som 1080p og krever dermed et panel på 1920x1080 for å få utnyttet sendingen uten nedskalering av bildet.

Som du også skriver, så er det nok også store forskjeller på selve utstyret. En dyr skjerm med lavere oppløsning kan nok vise et oppfattet bedre bilde enn en billig skjerm med høyere oppløsning. Akkurat slik det er på vanlige skjermer. En dyr skjerm har som regel bedre bilde enn en billig skjerm..

Lenke til kommentar

Man bør se bort ifra specs når man kjøper sg en flatskjerm egentlig. Man bør kjøpe etter øyet! Be evnt. selger sette TVen til å vise vanlige analoge signaler og bedøm kvalitet selv.

 

Man bør selvfølgelig ikke vende hodet mot specs'ene men sålenge de vesentlige spesifikasjonene er tilstede, som f.eks HD-Ready, HDMI-port etc., så bør man bedømme etter øyet :)

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...