Gå til innhold

Rengjøring av objektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som har tips til hvordan man kan rengjøre fronten på objektivene? Jeg får noen fingeravtrykk i ny og ne og er usikker på hvordan dette bør gjøres.

 

Er det bare å gjøre som med briller etc og puste på glasset og tørke med genseren?

6552939[/snapback]

 

Nå er vel ikke akkurat den metoden den beste på briller heller. Men vil tro en sånn mikrofiber klut kan gjøre nytten, evt et rent lommetørkle.

 

Ikke prøvd sånne "våtservietter" for briller på linser, men de burde vel egnetlig egne seg bra også, men dette vet kanskje enkelte andre her mer om enn meg.

Lenke til kommentar
tørk gjerne på klær med 100 %bomul ellers koster det ca 200 kr for prof renseutstyr : :)

 

http://www.fotovideo.no/aspx/produkter.aspx?t=699&g0=0&g1=8

6554131[/snapback]

 

Ja i hvertfall hvis man finner fram det dyreste renseutstyret på markedet. En fiberklut eller en pakke linsepapir, koster deg ikke mer enn 50 kroner og det er det absolutt verdt. Bruker du briller kan du til og med helt sikkert få en gratis fiberklut hos opptikeren din. Da synes jeg det er unødvendig å bruke genseren for å spare penger.

Lenke til kommentar

Er uhellet ute så tror jeg det beste er å bruke en microfiber klut for optisk bruk. Der kan en løse opp en godkjent linserens løsning som ikke ødelegger coating.

Det kan svare seg å ha en ren microfiber klut i tillegg til å tørke med etterpå.

Etter bruk vaskes kluten som har vært brukt med linserens. Microfiber klut trekker til seg støv og skitt også ved hjelp av sin egen- ladning .

Det gjelder å være forsiktig med disse produktene, og prøve å finne en fabrikant av godt renomme. Selv har jeg merket med www.visibledust.com som en god produsent. En trenger jo ikke kjøpe full sensor rens med en gang.

 

Det beste er naturligvis å unngå fett og slike ting, men regn kan også inneholde forurensninger, samt tilfeldige drypp av inskekter, blomster og lignende, så av og til må man trå til med en skikkelig rengjøring.

 

Ellers kan det være lurt å ha en kraftig luftblåser, alternativt kjemibasert som ikke slenger med en masse stoff fra drivgassene. Vil ikke anbefale vanlig aerosol flaskeluft av type Hama og lignende. Det skal finnes CO2 drevne varianter som er nesten kjemisk fri for innblanding. En type Co2 drevet luft selges på www.scandinavianphoto.se , ellers er belgdrevet luft å foretreffe, men unngå alle form for pensler i enden, som lett kan oppta og videreformidle forurensninger.

For lett støv kan en bruke helt ren bomull (medisinsk) etter en maksimal luftfjerning. Kjøp gjerne stor forpakning hvor en river av etter behov. Dette vil alltid være rent og er skånsom mot overflaten. Husk at en optisk overflate er ganske hard, og det gjelder også dagens coatinger. Det som er mest skadelig er faktisk kjemiske oppløsninger av alle slag inkludert enkelte brillerens og lignende.

Bruk heller ikke hjemmeprodukter som glassrens.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Jeg bruker Essilor våtservietter "for all types of lenses" på optikken. Før det brukte jeg microfiberklut, men det var enkelte flekker jeg ikke fikk has på, som serviettene tar med letthet.

 

Tror en pakke med 100 servietter kostet ca. 70 kroner hos optikeren min.

 

På bildebrikken er jeg ekstremt primitiv, og blåser støv vekk fra brikken med pusten min, men jeg innser vel at jeg bør finne en bedre løsning... :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke ett sekund på at du har rett, Brainware. :) Som sagt innser jeg at jeg bør finne en bedre løsning, og det går vel mot en blåsebelg jeg kan ha i baggen. Det har ikke vært så prioritert, siden jeg har vært lite plaget med støv.

 

Hadde ikke hørt om "Hurricane Blower" før nå, men det er noe slikt jeg har i tankene.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opplevde absolutt skrekk eksempel på rengjøring av objektiv i dag. En jente jeg jobber sammen med hadde med seg sitt klassiske Canon AE1 med tilhørende objektiv på jobben i dag. Opplevde at hun mens hun var på stranden begynte å pusse objektivet med et sandete håndkle. Jeg prøvde selvsagt å si at det hun drev med ikke var spesielt klokt, men fikk da høre at hun måtte dette siden hun ikke hadde linsepapir. Skjønner selvsagt ikke helt hvorfor hun bare måtte begynne å pusse på objektivet sitt mens hun var på stranden, det skal veldig mye fett til før det får resultater for bildene selv ville jeg nok ventet til jeg var langt borte fra stranden før jeg begynte å pusse noe som helst.

Lenke til kommentar

Sand er nok alle fotografers skrekk. Det går ikke bra å rengjøre objektivet når det er harde partikler enten på pussetøyet eller glassoverflaten. Værsikrede objektiver kan en spyle forsiktig i rennende vann, i ekstreme tilfeller ville jeg gjort det uansett. Pussekluter og lignende bør absolutt ikke være i bruk på stranden, men ligge godt nedpakket.

Lenke til kommentar
Jeg tviler ikke ett sekund på at du har rett, Brainware. :) Som sagt innser jeg at jeg bør finne en bedre løsning, og det går vel mot en blåsebelg jeg kan ha i baggen. Det har ikke vært så prioritert, siden jeg har vært lite plaget med støv.

 

Hadde ikke hørt om "Hurricane Blower" før nå, men det er noe slikt jeg har i tankene.

Ellers er vel blåsebelgene som følger med øreskylling fra apoteket anbefalt tidligere, er omtrent det samme som denne, bare litt mindre (og billigere).

Lenke til kommentar
Tenker man da på forsiden av objektivet?

6570028[/snapback]

Ja, tenkte på linseoverflaten. Ellers kan en bruke en støvsuger (for tastatur og lignende elektronikk) til å suge opp partiklene. Det er heller ikke såå viktig å unngå riper på andre deler av objektivet, slik at en kan også bruke en myk klut til rengjøring selv med harde partikler hvis en er forsiktig.

Lenke til kommentar
Jeg tviler ikke ett sekund på at du har rett, Brainware. :) Som sagt innser jeg at jeg bør finne en bedre løsning, og det går vel mot en blåsebelg jeg kan ha i baggen. Det har ikke vært så prioritert, siden jeg har vært lite plaget med støv.

 

Hadde ikke hørt om "Hurricane Blower" før nå, men det er noe slikt jeg har i tankene.

Ellers er vel blåsebelgene som følger med øreskylling fra apoteket anbefalt tidligere, er omtrent det samme som denne, bare litt mindre (og billigere).

6571436[/snapback]

Øreskylling er sikkert dyrt det også. En Hurricane Blower koster rundt 10 dollar, og er konstruert for oppgaven.

Lenke til kommentar

Får kjøpt de blåsballongene uten tilhørende øreskylling på apoteket. Kan velge forskjellige størrelser også. Jeg kjøpte en sånn forr en stund siden, tror jeg betalte ca 60.- Husker ikke helt.

Fungerer ihvertfall helt greit, og billigere enn mange løsninger som er laget spesielt for å blåse ren brikken.

Lenke til kommentar

Bare for å komme litt tilbake on topic - i bitteliten skrift bak på pakken på de Essilor våtserviettene jeg bruker står det "for glass, plastic and multicoated lenses". Det med multicoating er, som Brainware påpeker, det avgjørende for hvorvidt de er egnet for kameraoptikk eller ikke.

 

Skal til fjells i helgen, og siden jeg ikke rekker å handle Hurricane Blower før vi reiser, ligger det vel an til at jeg tar en tur innom apoteket og kjøper en belg. Kameraet har tidvis blitt ganske brutalt mishandlet i sommer, så det er på tide å gi det litt kjærlighet... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...