Gå til innhold

Standard X2 heatpipe kjøler - Hvor bra?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Er det noen som har erfaring med ytelsen til medfølgende kjøler for X2 4400+ (2x1MB)?

Må si jeg ble meget positivt overrasket over denne.

Den ser jo like bra ut (nesten) som en XP90, 4 heatpipes.. mange tynne finner.. og temperaturstyrt vifte.

Jeg spør da jeg ikke har montert/testet CPU'en enda.. og jeg kommer til å gå for vannkjøling uansett..

 

Edit:

Jeg fant svaret selv (ikke uventet)...

Her er en review som bekrefter min antakelse..

Denne varianten av stock X2 kjøler vil man trenge god vannkjøling for å overgå i vesentlig grad mht. kjøleytelse.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

støynivået er vel rimelig høyt på maks hastighet(som du må ha for å få så god ytelse)

De aller fleste cpukjølerene som er beregnet sammen med 120mm vifter vil kjøle bedre og støye en god del mindre!

 

men det er en veldig god stock kjøler det er det!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har montert (enda) ett "custom" vannkjølingskit i det småkule med akk så trange og elendig utluftede Aspire X-Qpack kabinettet. Ikke de mest optimale forhold for en varm (vel... 2) Toledo kjerner. Og jeg fikk kun plass til en liten 80mm radiator festet via en 120-80mm vifteadapter. Her hadde det nok vært bedre å ha valgt en ekstern løsning for radiator/vifte®, men målet var å ha alt inne i kabinettet, pent montert.

Ble jo en del lavere temperaturer enn den gode AMD heatpipe-kjøleren, men ikke uten å lage en anordning med en god 92mm vifte opphengt(stripset) i forkant inne i kabinettet for å sørge for god luftflyt(t) over hk/NB. (Særdeles viktig.. NB-temp sank fra 55! grader til 36 grader ved full dual load.. 2.6Ghx @ 1.55VCiore. CPU-temp sank fra 44/56 idle/load til 37/46)

Ble skuffet over denne Swiftech pumpa/tanken.. ikke pga. ytelsen, men den støyer.. Pumpa/tanken er nok mer tenkt til "klokkeprosjekt" enn "HTPC-bruk".. Det er ikke mulig å få vekk den irriterende lyden av "vann som klukker og bruser" til tross for nitidig og nøyaktig utlufting og fylling iht. manual.

Skygg unna denne "combo".. Synd den kostet så mye, for jeg har ikke råd til annet enn å bruke denne nå.. :(

 

:hmm:

Denne posten/tråden skulle kanskje vært flyttet til "Kjøling vann - ekstrem".. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
du hadde fått bedre temp med en ttbt enn en 80mm radiator!

6611347[/snapback]

 

Nei.. ikke nødvendigvis.. Kommer an på blokk, pumpe, radiatorvifte.. Dette har jeg testet en del (har forøvrig TTBT som jeg anser som meget bra).

TTBT får ikke plass i det HTPC-kabinettet som jeg linker til, ingen andre tilsvarende høye/store heatpipe-kjølere heller..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
hvis du ikke får plass så er jo saken en annen. men ttbt, ultra120 og de andre store kjølerene har mer areal og kjøler bedre enn en stakkars 80mm radiator.

6612173[/snapback]

 

Men eXa... har du testet dette?.. For det har nemlig jeg...:D Blant annet i ett Lian-Li PC60 (dårlig mhp lufting) med überklokket Smithfield (= 250w CPU).. og der var ytelsen med en 80mm radiator (+ 2500rpm vifte) bedre enn en TTBT.. Med sidedør av.. så var TTBT noe bedre ja.. det må sies..

I mitt Aspire X-QPack er det "no contest".. da en stor heatpipe er "out of question".. som nevnt over.. Og som jeg viste i første post... stock AMD heatpipe kjøler like bra som XP90Cu (som jeg også har).. Sistnevnte er ikke dårligere enn TTBT for å si det sånn (også testet).. Bruker den på min X2 [email protected]... , men her kan jeg ikke si noe om loadtemp.. da mitt K8N Neo2 rapporterer helt "ville" (dvs. for lave) temperaturer... (25 idle.. 45 load.. dual prime > 30min).

Lenke til kommentar

Hehe. ok. det kommer selvfølgelig helt ann på opprettet. det at du får varmen ut av kabinettet hjelper en del det. måtte bare kverulere litt siden Marci(thermochill) sa at det ikke var vits med en he80.2 siden en god luft kjøler ville være bedre... :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...