Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke statisk ip...


Anbefalte innlegg

jeg fyller inn alle feltene i egenskaper for internettprotokoll(TCP/IP), (der hvor jeg velger om jeg skal motta ip++ automatisk, eller om jeg skal skrive inn selv).

Fyller altså inn disse feltene manuelt, vet at jeg fyller inn de rette tallene og alt, men får ikke statisk alikevell. hadde statisk før jeg trykte på "reset" knappen på ruter`n min, og nå får jeg ikke til å ha statisk lengre.

En ting jeg synes var litt pussig var at etter at jeg har skrevet ip og trykker på nettverksmaske (subnetmask) kommer disse tallene frem "255.0.0.0", jeg er ganske sikker på at det var "255.255.255.0" som kom frem der før jeg resatte ruter`n :hmm:

noen som kan hjelpe meg?

ruteren min er en "Dlink DI-604"

Prøvde forresten også å følge instruksjonen for dette på "portforward.com", men der hjalp meg ikke mye...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når jeg slår av dhcp blir alt bare tull, måtte trykke på reset knappen enda en gang bare for å fikse det.

jeg nevnte også over at jeg klarte å ordne statisk før jeg tryktr på reset første gangen, jeg hadde da ikke deaktivert DHCP, så jeg tror ikke det er det som må til.

Lenke til kommentar

For å være helt sikker ville jeg først funnet ut hvilken ip-adresse du får ved å motta dhcp. (start->kjør->cmd->ipconfig)

Mener at dlink har et dhcp scope som går fra 192.168.1.100 og oppover (shoot me if i am wrong).

Ville da valgt en adresse under denne for ikke å komme i konflikt med dhcp scopet.

Subnet og gateway skal være den samme som du får på dhcp.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Nøyaktig hvilke verdier fyller du inn?

 

Når du får opp 255.0.0.0 som nettmaske kommer dette av at din lokale ip og gateway ip ser ut til å være på to forskjellige nett.

 

Men når D-Linken er resat, og DHCP fungerer, kan du da ikke bare bruke det? Eventuelt sette fast adresse via DHCP-serveren?

Lenke til kommentar

tror jeg vet problemet, jeg har en ruter med mulighet for tilkobling av flere noder, og ett modem som jeg mener har rutingfunksjon, disse er selvsagr koblet sammen (modem --> ruter).

Men tilbake til casen, jeg tror DHCP funksjonene i disse "krasjer", så jeg skal tinge til monet og få pass til mitt moden/ruter og deaktivere denne, slik at jeg kun kjører dhcp på den "orginale" ruteren min...

 

For dem som lurer:

 

"orginale" ruter er en dlink dl-604

"modem/ruter" er en zyxel prestige 650 r-33

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...