Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lavere hastighet på nett med trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

2,5 meter hos meg, igjennom en vegg.

 

Vegg i mellom ruter og trådløst kort er en meget viktig faktor her. Spesiellt hvis denne veggen inneholder noen form for metall eller betong.

 

Og har du som du sier en vegg som hindring kan det veldig kjappt halvere hastigheten selv om det bare er 2,5meters avstand.

 

Jeg har faktisk en sofa som nesten dreper alt trådløst. Hvis jeg setter meg i feil hjørne i sofaen så kan faktisk hele signalet forsvinne selv om det kun er 3-4meter til ruteren. Har en lei følelse av at en eller annen metall-konstruksjon i sofaen fungerer som ett lite faraday-bur :ohmy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke lest igjennom, så vet ikke om det er nevnt før, men:

 

Last ned og installer NetStumbler på den trådløse PCen. Gjør et søk med programmet og sjekk hvor mange trådløse nettverk du finner rundt deg, og viktigst, hvilken kanaler disse opererer på. Endre kanal på din Linksys til den som er lengst unna det dine naboer bruker.

 

PS! Hvis du f.eks har x antall naboer på kanal 6 hjelper det nok lite å endre kanal til 5, da disse kanalene lekker støy i opptil to kanaler både opp og ned.

Lenke til kommentar

@Darth MToffy:

Har prøvd med en laptop som stod 0,5 meter fra trådløs router uten noe som helst hindring.

 

@Playmofetish:

Har sjekket hastighet på alle de forskjellige kanalene uten noen som helst effekt.

 

 

@Alle i sammen:

Takker for gode innspill - har fått en mye bedre forståelse for hva trådløse nettverk kan, og ikke kan, gjøre og duger til.

Lenke til kommentar

Min generelle oppfatning av trådløst nettverk er at det rett og slett ikke er noe særlig til noe særlig tyngre bruk enn surfing og litt nedlastning. Har ikke selv testet dyrere løsninger som MIMO og 11n Draft, men man hører om så utrolig mange som har problemer med hastighet, dekning osv på WLAN generelt.

 

En 54Mbit-tilkobling er aldri helt 54Mbit, og nå begynner ISP-linjene å bli så kjappe at en god del trådløse rutere/aksesspunkt/trådløse kort ikke er i stand til å dytte gjennom det linja di er god for.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil ligger ikke en standard 54-tilkobling så mye høyere enn 25mbps, og hvis man i tillegg har et billig aksesspunkt/ruter, er det ikke sikkert det er kraftig nok til f.eks en 10Mbit-linje.

Lenke til kommentar

En liten ting jeg glemte å nevne tidligere.

 

Ett problem som var med tidlige versjoner av 54G(vet ikke om dette er like aktuellt enda) var at det var en merkbar dårligere ytelse hvis man brukte chipset fra forskjellige leverandører i ruter og trådløst kort.

 

Ser nemlig at du har Linksys-ruter og D-link trådløst kort. Nå har jeg ikke peiling på om linksys og d-link har kjøpt inn det trådløse chipsettet fra samme leverandør eller ikke, men det kan være ett potensiellt problem i hvert fall.

 

I tillegg har jeg dårlige erfaringer med ett par usb-baserte trådløse kort, men det kan også være tilfeldigheter.

 

Husk også at all kryptering(inkl simpel wep) vil senke hastigheten litt på det trådløse.. Men ikke i slik skala som du nevner her.

Lenke til kommentar
Husk også at all kryptering(inkl simpel wep) vil senke hastigheten litt på det trådløse.. Men ikke i slik skala som du nevner her.

6560132[/snapback]

 

Du har rett med litt modifikasjon her. De fleste chipset nå til dags taper aldri mer enn noen prosent ytelse uansett om det er WEP eller WPA.

EDIT: det er seffølgelig unntak i crappy produsenter.

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar
Husk også at all kryptering(inkl simpel wep) vil senke hastigheten litt på det trådløse.. Men ikke i slik skala som du nevner her.

6560132[/snapback]

 

Du har rett med litt modifikasjon her. De fleste chipset nå til dags taper aldri mer enn noen prosent ytelse uansett om det er WEP eller WPA.

EDIT: det er seffølgelig unntak i crappy produsenter.

6560151[/snapback]

 

 

Hehe ja. Derfor jeg skrev "senke hastigheten litt" ;)

 

Edit: uthevet "litt"

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...