Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lavere hastighet på nett med trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Har nettopp fått ADSL 2+ fra NGT installert i leiligheten og er klar som et egg for internett :D

Har satt opp nettverket med en Speedtouch 546i ADSL router (fra NGT) + en Linksys Wireless-G Broadband Router WRT54GL (egen router,original firmware v.4.30.2). Eg har et D-Link USB trådløst nettverkskort (tror ikke det nettverkskortet som er problemet da eg har prøvd med forskjellige PCer med samme resultat).

 

Etter å ha satt opp nettverket (ingenting fancy, bare funksjonelt - WEP kryptering, o.l) så gikk eg først til IT-avisen speedometer for å sjekke forskjellen på hastighet når det gjaldt vanlig kabel, og du kan si eg ble overrasket.

Vanlig kabel hastighet var på rundt 12000kbits/sek og da eg prøvde det samme over det trådeløse nettverket så ble hastigheten halvert til rundt en 6000kbits/sek.

Eg hadde reknet med at det skulle gå litt saktere over det trådløse nettverket, men en halvering i hastighet synes eg var litt drøy!

 

Noen som har noen gode tips om "tweaking" på router o.l for å få det til å utlikne litt?

 

Har disabla omtrent alt som kan disables på den trådløse routeren i tilfelle det var det som var problemet og har drevet å lekt meg litt med de trådløse kanalene, alt til ingen nytte.

 

Har letet litt rundt etter noe som kan hjelpe meg både på dette forumet og andre, men har ikke funnet noe spesifikt, så all hjelp mottas med takk :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har eg installert ny firmware på den trådløse routeren (v4.30.5) men dessverre var det ingen forandring :thumbdown:

 

Håper det er noen der ute som sitter på svaret, da eg synes det er litt usakelig å gå glipp av 6-7000kbits/sek pga trådløst nett. Det kan jo ikke være det trådløse nettverket som er flaskehalsen siden det har en hastighet på 54Mbps og internett linjen "bare" har rundt 16Mbps.

 

**skriveleif**

Endret av Conputer
Lenke til kommentar
Det kan jo ikke være det trådløse nettverket som er flaskehalsen siden det har en hastighet på 54Mbps og internett linjen "bare" har rundt 16Mbps.

 

**skriveleif**

6556621[/snapback]

 

Jo dette kan være tilfellet.

 

Ta en test på å kopiere noe via ftp/totalcopy eller noe lignende fra en av pcene på kabel.

Altså WLAN<->LAN, og sjekk hastigheten da. Test gjerne med å flytte WLAN antennen på klient nærmere og lengre fra basen for å se forkjellen i ytelse.

Lenke til kommentar

Har samme linjen, og har hatt samme ruteren.

 

Du kan bare glemme å få noe mer speed ut av den. Det går rett og slett ikke. 54 mbits ruter ER IKKE 54 mbits.

 

Det er teoretisk hastighet du aldri kommer til å oppnå. 6k er den hastigheten du får. Noe mer er ikke mulig.

 

Skal du komme opp i grei hastighet må du bytte til <108 mbits ruter.

 

sorry.. Jeg prøvde ALT!! Lær av mine erfaringer.

Lenke til kommentar

Skal du komme opp i grei hastighet må du bytte til <108 mbits ruter.

 

sorry.. Jeg prøvde ALT!! Lær av mine erfaringer.

6559474[/snapback]

 

Har hørt at MIMO ruteren/ruterne fra Linksys skal ha ganske bra dekning og ytelse.

Har vurdert å kjøpe en slik selv, da jeg ikke er helt fornøyd med WLAN ytelse på min d-link 4300.

Lenke til kommentar
Er enig med Patience her. Min erfaring er at 54mbit trådløst gir deg ca 6 mbit reell hastighet stort sett uavhengig av produsent...

6559518[/snapback]

 

Bare en liten bisetning her..

 

Jeg har personlig hatt 2 forskjellige 54G-rutere og begge har fint klart å overføre 2,5Megabyte per sekund. Og det tilsier vel noe sånnt som 20mbit kjappt regnet. Disse hastighetene fikk jeg både internt og mot internet når andre enden klarte å sende så kjappt.

 

Ene ruteren var en SMC og den jeg har nå husker jeg rett og slett ikke navnet på(ett eller annet på B ;) ).

 

Begge ruterene har i tillegg blitt brukt på minimum 4-5forskjellige trådløse kort.

Lenke til kommentar
Er enig med Patience her. Min erfaring er at 54mbit trådløst gir deg ca 6 mbit reell hastighet stort sett uavhengig av produsent...

6559518[/snapback]

 

Bare en liten bisetning her..

 

Jeg har personlig hatt 2 forskjellige 54G-rutere og begge har fint klart å overføre 2,5Megabyte per sekund. Og det tilsier vel noe sånnt som 20mbit kjappt regnet. Disse hastighetene fikk jeg både internt og mot internet når andre enden klarte å sende så kjappt.

 

Ene ruteren var en SMC og den jeg har nå husker jeg rett og slett ikke navnet på(ett eller annet på B ;) ).

 

Begge ruterene har i tillegg blitt brukt på minimum 4-5forskjellige trådløse kort.

6559579[/snapback]

 

Har vel testet meg gjennom det meste fra 3com, dlink og belkin, og 6mbit er det jeg bruker å ligge på av stabil hastighet over tid. Burst kan være høyere, men så lenge du har behov for adsl2+ og klager over at 6mbit er for lite er det vel kostant hastighet trådstarter er ute etter.

Lenke til kommentar

 

Har vel testet meg gjennom det meste fra 3com, dlink og belkin, og 6mbit er det jeg bruker å ligge på av stabil hastighet over tid. Burst kan være høyere, men så lenge du har behov for adsl2+ og klager over at 6mbit er for lite er det vel kostant hastighet trådstarter er ute etter.

6559597[/snapback]

 

Jeg snakket om konstant hastighet. Oppnådd ved nedlasting av linux-iso via uninett og intern ftp-kopiering på flere gigabyte. Vet også om flere som får akkurat samme hastighet. Dette er heller ikke snakk om enkelttilfeller, men normen.

 

Men må påpeke at dette er snakk om relativt kort, og uhindret, avstand mellom ruter og trådløst kort da.. Kanskje 2-5meter max.

 

Men er vel forøvrig lettere off-topic dette siden jeg ikke har samme merke som trådstarter.

Lenke til kommentar

 

Har vel testet meg gjennom det meste fra 3com, dlink og belkin, og 6mbit er det jeg bruker å ligge på av stabil hastighet over tid. Burst kan være høyere, men så lenge du har behov for adsl2+ og klager over at 6mbit er for lite er det vel kostant hastighet trådstarter er ute etter.

6559597[/snapback]

 

Jeg snakket om konstant hastighet. Oppnådd ved nedlasting av linux-iso via uninett og intern ftp-kopiering på flere gigabyte. Vet også om flere som får akkurat samme hastighet. Dette er heller ikke snakk om enkelttilfeller, men normen.

 

Men må påpeke at dette er snakk om relativt kort, og uhindret, avstand mellom ruter og trådløst kort da.. Kanskje 2-5meter max.

 

Men er vel forøvrig lettere off-topic dette siden jeg ikke har samme merke som trådstarter.

6559646[/snapback]

 

Er litt støre avstander enn 5 meter hos meg da... ca 10 meter + en vegg og et gulv fra pc til router...

Lenke til kommentar

2,5 meter hos meg, igjennom en vegg.

 

Per dags dato har eg ikke råd til å investere i en 802.11n router/aksess-punkt + nettverkskort (som vel egentlig bør ha for å utnytte maks?) så det blir nok kablet nettverk for min del, ihvertfall fram til 802.11n standarden offisielt er ute

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...