Gå til innhold

Beste bredbånd pluss IP-telefoniavtale?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Mine foreldre skal anskaffe seg bredbånd pluss IP-telefoni, og det skal jeg forsøke å hjelpe dem med.

 

De er rundt 60, og klarer knapt nok å skru av og på PCen. Derfor er vi avhengige av et abonnement uten kompliserte konfigurasjonsinnstillinger - det bør være plug and play, for å si det slik.

 

Hvilke tilbydere har de beste pakkene med IP-telefoni for dummies + bredbånd ?

 

Har sett på Tele2 og Televoip sine løsninger så langt, synes de ser rimelig gode ut.

 

Andre forslag?

 

mvh Thorstein Korsvold

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikkje akkurat noko anna forslag, men ei anbefaling av Tele2 sitt opplegg. :thumbup:

 

Eg har sjølv breiband frå Tele2, og har fått lagt inn breiband + IP-telefoni frå same leverandør hjå mor mi (som stort sett er på eit nivå tilsvarande dine foreldre når det gjeld data). Det fungerer greitt, og er rimeleg liketil å setje opp. Ho har hatt litt trøbbel med IP-telefoniadapteren, men trøbbel med elektronisk utstyr kan skje når som helst, så dette ser eg ikkje på som noko ankepunkt. Tele2 sender henne eit nytt i desse dagar.

 

Dessutan har både eg og ho berre gode erfaringar med kundeservicen til Tele2. Summen av alt dette er at eg absolutt kan anbefale deg å prøve dei! :)

Lenke til kommentar

Jeg har Ip telefon og skal kaste dritten ut til uka.(Bluecom)

Har ikke vært annet enn problemer med det.

Har sterke mistanker om at adsl regningen fra dem har økt med 60 kr pr mnd

etter at jeg kutta ut analog telefon også.

Da er jo vitsen borte.Jeg kunne jo ha ringt for det beløpet istedet.

Nei, angrer bittert for at jeg fikk dette i huset.

Nå skal jeg gå over til vanlig analog igjen.

Lenke til kommentar
Har sterke mistanker om at adsl regningen fra dem har økt med 60 kr pr mnd

etter at jeg kutta ut analog telefon også.

6542304[/snapback]

Det stemmer nok, det. Når du kuttar ut fasttelefon må det betalast ei vedlikehaldsavgift som stort sett ligg mellom kr. 60,- og kr. 70,- i månaden. Dette må du ut med uansett kva for leverandør du brukar.

Lenke til kommentar
Har sterke mistanker om at adsl regningen fra dem har økt med 60 kr pr mnd

etter at jeg kutta ut analog telefon også.

6542304[/snapback]

Det stemmer nok, det. Når du kuttar ut fasttelefon må det betalast ei vedlikehaldsavgift som stort sett ligg mellom kr. 60,- og kr. 70,- i månaden. Dette må du ut med uansett kva for leverandør du brukar.

6542442[/snapback]

Ikke hvis du har Canal Digital. Så det er ikke alle leverandører det gjelder.

Lenke til kommentar

Hvordan funker egentlg det der med 70kr/mnd for de som ikke har fasttelefon?

Har adsl2+ fra nextgentel og iptelefon fra henholdsvis ip24 og telio hos meg og mine foreldre.

Ingen av stedene betaler vi noe ekstra for å ikke ha fasttelefon.

Hva kommer det av at noen må betale mens andre ikke må?

Lenke til kommentar
Om de trenger en stabil TLF-linje, så ville jeg ikke anbefalt IP-TLF, i det hele tatt, har hatt Bluecom i en god stund, mye surr, QoS funker litt dårlig, + at det skjer at linja går ned. Om de trenger stabil TLF, som funker alltid, så er Analog / ISDN det beste.

6547281[/snapback]

 

Bare for å nyansere utsagnet ditt. Bare fordi du har problemer med ip-telefon så er det ikke dermed sagt at alt ip-telefoni er noe dritt.

 

Eg vet om flere som er fornøyde med ip-telefoni(både fra telio, ip24 og flere) som aldri kunne tenke seg å gå tilbake. Samtidig er IP-telefoni en ny teknologi, og etter hva eg husker skal vi ikke mange tiår tilbake i tid før kvaliteten og ustabiliteten til analoge linjer var lik eller værre. Faktisk så er det et sted ikke så langt fra her eg bor hvor analoge linjer er svært ustabile, på det beste. ISDN er en vits der. IP-telefoni er faktisk det eneste som fungerer(via egenfinansiert fiber).

 

Problemene til ip-telefon kommer hovedsaklig av enten dårlig linje, dårlig router, eller en blanding eller dårlig oppsett. Båndbredde er en ting, forsinkelse er noe annet. Og ikke alle routere takler IP-telefoni så veldig godt heller, så det bør man også være obs på.

 

Så, for å komme med et lite tips. Dersom ikke du, eller andre i nærheten, har planer om å bruke tid på å sette opp(inkludert konfigurasjon og feilsøking) vil eg heller anbefale deg om å sjekke opp i en leverandør som leverer både bredbånd og ip-telefoni. Da får du som oftest en komplett pakke som du kun må koble til.

 

Håper dette hjelper litt :)

Lenke til kommentar

Kan på det sterkeste anbefale Telio, har vært kunde der i 2.5 år uten problemer. Hvorvidt de prismessig er gunstige skal jeg ikke utale meg om. Vet at konfigurasjon og oppsett av Ip adapter fra Telio er enkelt og liketil, Min besparelse fra hvordan det før altså med ISDN er enorm da jeg ringer gratis til nærsagt heleverden...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

anbefaler freewave som adsl leverandør, billig, stabilt og kunnskapsrik kundeservice.

ip-telefoni er 90% misfornøyde med.

hovedårsaken er at de fleste har en mer eller mindre relativt treg adsl linje, og da vil de som ringer høre den de prater med rimelig bra mens de de prater med bare hører hakking i andre enden.

Skal man ha ip-telefon så mener jeg at man må over på en sdsl linje først og fremst.

en annen sak er at hvis man kutter ut fastlinjen så må man jo betale mye ekstra for adsl, og da går det man sparer på ip opp i opp med det man må betale ekstra.

Har selv en billig analog abb. hos tele2, og er fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Om de trenger en stabil TLF-linje, så ville jeg ikke anbefalt IP-TLF, i det hele tatt, har hatt Bluecom i en god stund, mye surr, QoS funker litt dårlig, + at det skjer at linja går ned. Om de trenger stabil TLF, som funker alltid, så er Analog / ISDN det beste.

6547281[/snapback]

 

Bare for å nyansere utsagnet ditt. Bare fordi du har problemer med ip-telefon så er det ikke dermed sagt at alt ip-telefoni er noe dritt.

 

Eg vet om flere som er fornøyde med ip-telefoni(både fra telio, ip24 og flere) som aldri kunne tenke seg å gå tilbake. Samtidig er IP-telefoni en ny teknologi, og etter hva eg husker skal vi ikke mange tiår tilbake i tid før kvaliteten og ustabiliteten til analoge linjer var lik eller værre. Faktisk så er det et sted ikke så langt fra her eg bor hvor analoge linjer er svært ustabile, på det beste. ISDN er en vits der. IP-telefoni er faktisk det eneste som fungerer(via egenfinansiert fiber).

 

Problemene til ip-telefon kommer hovedsaklig av enten dårlig linje, dårlig router, eller en blanding eller dårlig oppsett. Båndbredde er en ting, forsinkelse er noe annet. Og ikke alle routere takler IP-telefoni så veldig godt heller, så det bør man også være obs på.

 

Så, for å komme med et lite tips. Dersom ikke du, eller andre i nærheten, har planer om å bruke tid på å sette opp(inkludert konfigurasjon og feilsøking) vil eg heller anbefale deg om å sjekke opp i en leverandør som leverer både bredbånd og ip-telefoni. Da får du som oftest en komplett pakke som du kun må koble til.

 

Håper dette hjelper litt :)

6547527[/snapback]

 

Jeg har ikke sagt at alle har samme problemet selfølgelig, men jeg nekter og tro at en vanlig Telenor analog TLF-linje, har dårligere stabilitet enn en IP-tlf linje. Og dette skulle vel være til noen som heller ikke hadde helt peil på PC, og det er derfor jeg ikke anbefaller det.

 

EDIT: VG NETT 70000 Telenor-kunder uten telefon.

VG Nett) I ettermiddag opplever mange at IP-telefonen ikke fungerer, Telenor jobber med å rette feilen.

 

Source: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=124518

Endret av deleder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...