Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Da er Roboten bestilt, gitt! Og dagen etter at jeg bestilte den blå versjonen, dukket det opp et bilde på Instagram av en rød:

Dermed skrev jeg sporenstreks et håpefullt svar på ordrebekreftelsen fra dem, der jeg anmodet om å få den nye røde fargen heller enn den blå, dersom dette var mulig å få til? CafelatStore i Hong Kong var velvilligheten selv, og skrev at om jeg var villig til å vente til en foreløpig ukjent lanseringsdato i august, så skulle det la seg ordne - og selvsagt er jeg villig til det :D 

Ellers er det vel bare å fastslå at manuelt ikke nødvendigvis betyr billig. Robot med trykkmåler og oppgradert selvnivellerende stamper, ettermonterte aluminiumshender, en bankeboks, en melkmugge, en trykkoppbyggende filterkurv (greit ved evt forvarming, visstnok) og noen papirfiltre (for eksperimentering) ble nesten nøyaktig 600 USD (inkludert 83 USD FedEx-frakt). Det betyr at den med MVA og gebyrer vil passere 7000 NOK med god margin, tenker jeg. Men den er såpass enkel og solid at den kan fort holde koken i 70 år med et og annet pakningsskifte, så sånn sett er den vel billig...

Når den kommer utpå høsten en gang, blir det vel til at jeg kjøper en boks Illy standard espresso-bønner, og en eller annen ferskbrent av lysere slag her i Bergen. Da kan jeg starte rolig med kaffe som er enkel å ekstrahere, og når jeg begynner å få taket på den, får jeg prøve meg på litt mer intrikate saker.

Instagram-bildet fant jeg forresten på en nylig startet reddit-gruppe: https://www.reddit.com/r/CafelatRobot/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
a_aa skrev (På 21.7.2020 den 20.18):

Da er Roboten bestilt, gitt! Og dagen etter at jeg bestilte den blå versjonen, dukket det opp et bilde på Instagram av en rød:

Dermed skrev jeg sporenstreks et håpefullt svar på ordrebekreftelsen fra dem, der jeg anmodet om å få den nye røde fargen heller enn den blå, dersom dette var mulig å få til? CafelatStore i Hong Kong var velvilligheten selv, og skrev at om jeg var villig til å vente til en foreløpig ukjent lanseringsdato i august, så skulle det la seg ordne - og selvsagt er jeg villig til det :D 

Ellers er det vel bare å fastslå at manuelt ikke nødvendigvis betyr billig. Robot med trykkmåler og oppgradert selvnivellerende stamper, ettermonterte aluminiumshender, en bankeboks, en melkmugge, en trykkoppbyggende filterkurv (greit ved evt forvarming, visstnok) og noen papirfiltre (for eksperimentering) ble nesten nøyaktig 600 USD (inkludert 83 USD FedEx-frakt). Det betyr at den med MVA og gebyrer vil passere 7000 NOK med god margin, tenker jeg. Men den er såpass enkel og solid at den kan fort holde koken i 70 år med et og annet pakningsskifte, så sånn sett er den vel billig...

Når den kommer utpå høsten en gang, blir det vel til at jeg kjøper en boks Illy standard espresso-bønner, og en eller annen ferskbrent av lysere slag her i Bergen. Da kan jeg starte rolig med kaffe som er enkel å ekstrahere, og når jeg begynner å få taket på den, får jeg prøve meg på litt mer intrikate saker.

Instagram-bildet fant jeg forresten på en nylig startet reddit-gruppe: https://www.reddit.com/r/CafelatRobot/

Har interessert meg mer for Espresso i det siste, og tanken på å kjøpe en automatisk maskin slo jeg raskt fra meg pga. prisen. Denne manuelle pressen derimot virket virket veldig interessant. Eneste negative må være varmetap.

Hvilken kvern skal du bruke?

 

Lenke til kommentar
Dusken skrev (1 time siden):

Hvilken kvern skal du bruke?

Som nevnt: en Knock Feld 47 håndkvern. Også kjent som MBK Feld47 Travel, der MBK er forkortelse for Made by Knock. 

http://www.madebyknock.com/store/p48/feld47travel.html 

Samme koniske kvernkniver (Italmill 47mm, med noe ulik overflatebehandling) som 1Zpresso JE Plus og Kinu M47, slik jeg har skjønt det. Kinu leverer et alternativt knivsett til sin kvern for brygging med V60 etc, siden Italmill-settet kan levere en mengde kaffestøv ("fines") som kan kludre til bryggingen. I all hovedsak gjelder dette "sprø" lysbrente afrikanske bønner, og jeg løser det heller med å varme dem 30 sek i mikroen like før jeg kverner dem - da blir de mykere, og kuttes mer enn de knuses i småbiter. Så jeg har tenkt å bruke min Feld 47 til både espresso, V60 og Aeropress. :D 

Faktisk kan en kvern som ikke er strengt unimodal (en unimodal kvern gir veldig lik størrelse på kaffekornene) være en fordel med en manuell espressomaskin, den gir deg mer slingringsmonn. Det blir som å skyte med hagle vs å skyte med rifle. En unimodal kvern krever en espressomaskin der du har svært god kontroll over prosessen (mengder,nivellering,trykk,temperatur, eksempelvis de relativt nye Decent Espresso-maskinene), men bare et lite avvik fra det optimale og det blir helbom.  Litt mer spredning fra kverna, og en tilgivende manuell espressomaskin, og vips har du en svært god espresso. Kanskje like god som en "sniper-espresso", kanskje ikke - men god :) 

By the way: MBK er en smule beryktet for å være elendig på kundeoppfølging (og de er ikke alene om det i kaffekvernsegmentet, skjønner ikke helt det der). Bruksanvisninger og vedlikeholdbeskrivelser kan du bare glemme, og svar på epost skjer visstnok sporadisk nå og da Jeg har imidlertid kun gode erfaringer med MBK. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

On 6/29/2020 at 10:06 PM, mellowman said:

Hei! Trenger en ny goose-neck-kanne da den billige fra Japan begynner å bli rusten. Kan dere anbefale en som er å få kjøpt i Norge?

Skulle gjerne kjøpt https://www.seattlecoffeegear.com/oxo-on-adjustable-temperature-gooseneck-kettle men tviler på den selges i Norge...

Anbefaller V60 power kettle Hario eller Stagg EKG fra Fellow

https://www.kaffebox.no/product-category/bryggeutstyr/kettles/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg hatt Robot-en en knapp uke :D Kjøpte en pose Kolonihagen Espresso Brasil (basert på gul Bourbon fra Pinheirinho, brent og pakket av Kaffa) på Rema 1000. Jeg testet med MBK Feld47 i området fra 1:9 til 1:11, og har drukket alt for mye kaffe i det siste ...

Optimal kverning ser ut til å ligge rundt 1:10:1 (*), med 18 g inn får jeg ut 45 g på rundt 30 sek, med trykk 6-7 bar - og et resultat som jeg synes er velsmakende og balansert.

Forvarming gjør jeg enklest mulig - setter filterenheten under varmt tappevann et halvminutt før jeg rister av vannet og fyller med kaffe, visper litt rundt med en tynn streng, stamper, setter på "skjermen", heller på kokende varmt vann og setter filterenheten på plass i Roboten. 

Godt fornøyd så lang, må eksperimentere med lysere brente bønner etter hvert ?

(*): Altså 1 hel omdreining fra "nullet" kvern, så til tallet 10, så til merkestrek 1 (av 2) etter tallet. Min "null" er omtrent på tallet 12.

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
15 hours ago, a_aa said:

Da har jeg hatt Robot-en en knapp uke :D Kjøpte en pose Kolonihagen Espresso Brasil (basert på gul Bourbon fra Pinheirinho, brent og pakket av Kaffa) på Rema 1000. Jeg testet med MBK Feld47 i området fra 1:9 til 1:11, og har drukket alt for mye kaffe i det siste ...

Optimal kverning ser ut til å ligge rundt 1:10:1 (*), med 18 g inn får jeg ut 45 g på rundt 30 sek, med trykk 6-7 bar - og et resultat som jeg synes er velsmakende og balansert.

Forvarming gjør jeg enklest mulig - setter filterenheten under varmt tappevann et halvminutt før jeg rister av vannet og fyller med kaffe, visper litt rundt med en tynn streng, stamper, setter på "skjermen", heller på kokende varmt vann og setter filterenheten på plass i Roboten. 

Godt fornøyd så lang, må eksperimentere med lysere brente bønner etter hvert ?

(*): Altså 1 hel omdreining fra "nullet" kvern, så til tallet 10, så til merkestrek 1 (av 2) etter tallet. Min "null" er omtrent på tallet 12.

Nice, bilder fra prosessen/maskinen ? 

Lenke til kommentar

Personlig liker jeg den trofaste filterkaffen aller best. Eller evt. kokekaffe "bålkaffe". Den værste kaffen jeg får er fra slike bønnemaskiner. Besk og dårlig smak. Har hatt tre slike maskiner i huset og personlig setter jeg heller på trakteren. Så har man Espresso kaffe da. Helt greit. Sterk og god kaffe, litt avhengig av type. Men det blir for "flott" og er ganske dyrt. 
 

jeg sammenligner bønnekaffe med den man får på bensinstasjoner rundt om. Helt forferdelig kaffe. 
 

så her i gården er det kun filterkaffe som gjelder. Pulverkaffe går til nød hvis det er tomt for filterkaffe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KAFFAbutikk skrev (7 timer siden):

Nice, bilder fra prosessen/maskinen ? 

Unboxing-bilde :D :

1157094516_RobotoRossi(P9151788).thumb.JPG.a30794a33b2d400cde545bbfa1fd53f5.JPG

Har ikke tatt noe bilde av prosessen ennå, men James Hoffmann la ut en YouTube-snutt for et år snaut siden (det var da jeg så den at jeg virkelig ble interessert i denne) som viser konseptet ganske bra. Tror det er fire forskjeller mellom den modellen han viser og min: Fargen, oppgradert stamper, "hender/votter", og ny helt flat "skjerm" med rød silikonpinne i midten. Når det gjelder prosessen, så er forskjellene at jeg forvarmer filterenheten under springen, jeg håndkverner kaffen mens vannet kokes opp, og jeg fyller alltid vann til maks (ca 5 mm under kanten) for å ha maks termisk masse. Stikker hjørnet på en Hario-vekt nedenfor stempelet og setter koppen oppå hjørnet, det funker såvidt (men ikke bedre enn at jeg kommer til å kjøpe en minivekt)... Starter pressingen med kun 1-2 bar i 10-15 sekunder for å la pucken bli gjennomvåt ("Pre Infusion"), og presser deretter opp til ca 7 bar inntil ønsket ut-vekt nærmer seg. Løfter armene, fjerner kopp og vekt og setter inn en kopp som jeg trykker restvannet ut i. Enkelt ;) 

 

Lenke til kommentar

Apropos Hoffman - jeg fikke en epost fra firaet hans Square Mile Coffee Roasters i går, der det står at min ordre på:

Sitat

1x The World's Largest Coffee Tasting - Tasting Kit

nå var blitt sendt ?  Inkl frakt hadde ordren den fryktinngytende pris på 8,10 GBP, og da kan jeg delta på https://www.worldslargestcoffeetasting.com/ den 3. oktober med 5 ulike typer kaffe som jeg ikke vet hva er.

Er det noen flere fra denne tråden som har meldt seg på denne seansen, eller?

Mulig jeg dropper bruk av destillert vann med "Third Wave Mineral Supplement" iblandet - vi har jo vann godt egnet for kaffe rett fra springen her i Norge (mange andre steder er de plaget med hardt vann). For meg er destillert vann noe man kjøpte på bensinstasjoner for å fylle på bilbatteriet, ikke noe som hører hjemme i en kaffekopp ;) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 timer siden):

Personlig liker jeg den trofaste filterkaffen aller best. Eller evt. kokekaffe "bålkaffe". Den værste kaffen jeg får er fra slike bønnemaskiner. Besk og dårlig smak. Har hatt tre slike maskiner i huset og personlig setter jeg heller på trakteren. Så har man Espresso kaffe da. Helt greit. Sterk og god kaffe, litt avhengig av type. Men det blir for "flott" og er ganske dyrt. 
 

jeg sammenligner bønnekaffe med den man får på bensinstasjoner rundt om. Helt forferdelig kaffe. 
 

så her i gården er det kun filterkaffe som gjelder. Pulverkaffe går til nød hvis det er tomt for filterkaffe.

Amen! ?

Ikke at de forskjellige fancy smakene rundt om på alle kaffebaristene er vonde, men det er noe med den klassiske varianten.

Lenke til kommentar

Vi hadde en slik espresso kapsel maskin og kjøpte sikkert kaffe for over tusen kroner i måneden. Var artig i starten men vi gikk sakte men sikkert over til filterkaffe på sikt og til slutt ble espressomaskinen stående der bare på pynt. 

hvis jeg bare skal ha en kjapp kaffekopp for å våkne om morran, så duger den, men filterkaffe gir den beste smaken synes jeg. 
 

jeg kjøpte en slik (fancy svancy) kaffe på en kaffebar med skum på toppen. Aner ikke hva det skulle smake, men det smakte alt annet enn kaffe. Smakte mer kakao og følte vel nesten jeg la på meg 2kg. Når jeg drakk den. Ikke var den skikkelig varm heller. 

jeg synes det var bedre før når bensinstasjoner hadde kaffekanner med traktet filterkaffe på. :)

Lenke til kommentar
9 hours ago, Bjerknez said:

Vi hadde en slik espresso kapsel maskin og kjøpte sikkert kaffe for over tusen kroner i måneden. Var artig i starten men vi gikk sakte men sikkert over til filterkaffe på sikt og til slutt ble espressomaskinen stående der bare på pynt. 

hvis jeg bare skal ha en kjapp kaffekopp for å våkne om morran, så duger den, men filterkaffe gir den beste smaken synes jeg. 
 

jeg kjøpte en slik (fancy svancy) kaffe på en kaffebar med skum på toppen. Aner ikke hva det skulle smake, men det smakte alt annet enn kaffe. Smakte mer kakao og følte vel nesten jeg la på meg 2kg. Når jeg drakk den. Ikke var den skikkelig varm heller. 

jeg synes det var bedre før når bensinstasjoner hadde kaffekanner med traktet filterkaffe på. :)

Faktisk enig i det meste, men det vi nok glemmer er at det ofte var gammel sur kaffe som sto i timesvis på de gamle besinstasjonene, stakkars de som fikk den siste koppen før det ble brygget ny :)

 

13 hours ago, a_aa said:

Apropos Hoffman - jeg fikke en epost fra firaet hans Square Mile Coffee Roasters i går, der det står at min ordre på:

nå var blitt sendt ?  Inkl frakt hadde ordren den fryktinngytende pris på 8,10 GBP, og da kan jeg delta på https://www.worldslargestcoffeetasting.com/ den 3. oktober med 5 ulike typer kaffe som jeg ikke vet hva er.

Er det noen flere fra denne tråden som har meldt seg på denne seansen, eller?

Mulig jeg dropper bruk av destillert vann med "Third Wave Mineral Supplement" iblandet - vi har jo vann godt egnet for kaffe rett fra springen her i Norge (mange andre steder er de plaget med hardt vann). For meg er destillert vann noe man kjøpte på bensinstasjoner for å fylle på bilbatteriet, ikke noe som hører hjemme i en kaffekopp ;) 

Er en cool greie nå i disse corona tider. Har ikke satt meg så voldsomt inn i det, er det en zoom cupping?
Når verden igjen er normal er det fult mulig å bli med på cuppinger på de fleste (små) brennerier i Norge og verden. Det er en enda bedre opplevelse, veldig lærerikt og anbefales på det sterkeste. Det er mange flinke kaffefolk rundt om kring i landet vårt.

Lenke til kommentar
KAFFAbutikk skrev (1 time siden):

Faktisk enig i det meste, men det vi nok glemmer er at det ofte var gammel sur kaffe som sto i timesvis på de gamle besinstasjonene, stakkars de som fikk den siste koppen før det ble brygget ny :)

 

Er en cool greie nå i disse corona tider. Har ikke satt meg så voldsomt inn i det, er det en zoom cupping?
Når verden igjen er normal er det fult mulig å bli med på cuppinger på de fleste (små) brennerier i Norge og verden. Det er en enda bedre opplevelse, veldig lærerikt og anbefales på det sterkeste. Det er mange flinke kaffefolk rundt om kring i landet vårt.

Da fikk jeg nok vertfall den siste koppen alle de 3 årene jeg kjørte budbil. Tviler på det :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (15 timer siden):

hvis jeg bare skal ha en kjapp kaffekopp for å våkne om morran, så duger den, men filterkaffe gir den beste smaken synes jeg. 

Jeg er enig i at filterkaffe er godt, men det betyr ikke - for meg - at kaffe laget med andre metoder ikke kan være like god, på sine premisser. Jeg drikker faktisk mest kaffe som ikke smaker noe særlig - det gir meg vann og koffein, og dermed et bidrag til å fullføre arbeidsdagen på kontoret :) Men når jeg kommer hjem, er opplevd smak alt - og da går det oftest i filter eller Aeropress. Bruker V60, og setter pris på lysbrent syrlig og nyansefull kaffe når jeg lager filterkaffe sånn - det står fint til renheten som metoden gir. Har jeg mørkere kaffe med "brunere" smakstoner, setter jeg pris på Aeropress-kaffens økte fylde (som kan forsterkes med bruk av metallfilter, hvis man er OK med litt silt i kaffen). Man kan lage presskanne-aktig kaffe (prøv 15-20 minutter bryggetid), eller mer espresso-aktig kaffe (1 minutt bryggetid) med Aeropress, og mangt og mye i mellom de ytterpunktene - det bør sjekkes ut før man "låser" seg til filterkaffe for evig og alltid! Og nå utforsker jeg altså espresso-verdenen litt på egen hånd - får se hvordan det går, men jeg synes det ser ut som Robot-en blir mer enn pynt her :hmm: 

Uansett metode - Filter, Aeropress, Espresso - så er råvaren kaffe avgjørende. Brent av folk som vet hva de kjøper fra hvem og vet hva de gjør. Ikke for lenge siden brenning (evt åpning av posen dersom den er nitro-flushet e.l.). Nykvernet med en grei kvern like før brygging med grovhet og dose tilpasset metoden. 

Selv har jeg abonnert på filterkaffe fra Wendelboe i et par år, og stikker innom Bergen Kaffebrenneri lokalt en gang eller to i måneden i tillegg for nybrent kaffe. Og ellers er jeg overbevist om at "opplevd smak" er avhengig av ikke bare kjemi i koppen og gode omgivelser, men også ritual - det holder ikke å trykke på en knapp, man må kjenne seg involvert seg i tilberedningen ;) 

 

KAFFAbutikk skrev (5 timer siden):

Er en cool greie nå i disse corona tider. Har ikke satt meg så voldsomt inn i det, er det en zoom cupping?
Når verden igjen er normal er det fult mulig å bli med på cuppinger på de fleste (små) brennerier i Norge og verden. Det er en enda bedre opplevelse, veldig lærerikt og anbefales på det sterkeste. Det er mange flinke kaffefolk rundt om kring i landet vårt.

Square Mile gjorde faktisk det første stuntet i fjor - da var det ca 3500 personer som kjøpte kitet (ikke meg). Tror det var ment å være en engangsgreie med litt sånn verdensrekord-glans, men de fant sikkert ut at situasjonen var gunstig for en gjentakelse med enda større deltakelse i år. Sjekket litt i går, og det ser ut som det er flaks at jeg får mitt kit - de ble temmelig fort utsolgt. Hoffman streamer live på YouTube og leder cuppingen som en slags ypperste-prest for tusenvis av koffein-frelste kloden rundt - han har nok snart verdensherredømme :D :ninja:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
a_aa skrev (På 21.9.2020 den 20.58):

Inkl frakt hadde ordren den fryktinngytende pris på 8,10 GBP, og da kan jeg delta på https://www.worldslargestcoffeetasting.com/ den 3. oktober med 5 ulike typer kaffe som jeg ikke vet hva er.

Prisen på kitet ble bittelitt mer "fryktinngytende" med en firedobling etter å ha passert tollen:

26733949_MVAPlus(IMG_20201002_144821445_HDR).thumb.jpg.96eaa5fc775d9564e706feed56900187.jpg

Oh well, shit happens - er nå klar for en rekord-cupping i morgen :hmm:;) 

Lenke til kommentar

Lagde meg en dobbel espresso på den røde Roboten da jeg kom hjem fra jobb i dag, og tok opp en liten 45 sekunders filmsnutt med den tilårskomne mobilen min. Greide ikke å få en vellykket videoopplasting hit til forumet (selv med flere forsøk og med konvertering og krymping ned til 12 MB), så da får det heller bli et lurvete snapshot fra ca 18 sek ut i snutten:

VID_20201008_161233832_Moment.thumb.jpg.185c4df60bb1456a8d2302ece0818745.jpg

Var en etiopisk bærtørket fra KAFFA; Teshome Gemechu, kvernet på bortimot 1:10:1 på Feld47. 17 gram kaffe inn og ca 43 gram espresso ut. Kanskje et bittelite hakk for syrlig, men uansett veldig smakfull 🙂 Tror jeg kommer til å droppe å kjøpe en minivekt, og heller bruke form og farge under der som signal for når hoveddelen av ekstraksjonen nærmer seg ferdig. Først minsker de mørke stripene i strålen, så blir den ennå lysere og den tilnærmet koniske formen under bunnen sprekker opp og blir kaotisk - da kan man vel egentlig bare slakke av på trykket og avslutte innen noen få sekunder, helt uavhengig av vekt og klokke. Eller? 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 21.9.2020 den 16.41):

Personlig liker jeg den trofaste filterkaffen aller best. Eller evt. kokekaffe "bålkaffe". Den værste kaffen jeg får er fra slike bønnemaskiner. Besk og dårlig smak. Har hatt tre slike maskiner i huset og personlig setter jeg heller på trakteren. Så har man Espresso kaffe da. Helt greit. Sterk og god kaffe, litt avhengig av type. Men det blir for "flott" og er ganske dyrt. 

jeg sammenligner bønnekaffe med den man får på bensinstasjoner rundt om. Helt forferdelig kaffe. 

så her i gården er det kun filterkaffe som gjelder. Pulverkaffe går til nød hvis det er tomt for filterkaffe.

Det er ingenting som heiter «bønnekaffe».

Normalt er det tre hovedtypar kaffi ein kan kjøpe:

  • Heile bønner
  • Kverna kaffi (alt frå moka til grovkverna)
  • Pulverkaffi (frysetørka)

Heile bønner er sjølvsagt meint for kverning heime. Det beste er å kverne rett før ein skal brygge. Kjøper du gode bønner som er brent nyleg (maks 3-4 veker) så er utgangspunktet bra. Med ei god kvern så kan ein lage espresso, filter, immersion osv. Er bønnene gode og resten av prosessen bra så blir det supert resultat.

Problemet med kaffimaskiner som har heile bønner på hotell, bensinstasjonar osv. er ofte at det er dårlege (gamle) bønner og at maskinene er vanskelege å halde så reine at det ikkje påverkar smaken. Desse bønnene ville nok blitt litt betre (eller mindre vonde) om dei vart brukt i noko anna enn dei store maskinene, men framleis lite å rope hurra for.

Pulverkaffi er ferdig brygga kaffi som er frysetørka og som du puttar oppi varmt vatn. Kan på ingen måte samanliknast med vanleg kaffi etter mi meining, men det finnes typar som ikkje er alt for jævlige og fungerer i nøden.

Så ikkje gjer tabben med å blande mørkbrente, gamle bønner på større maskiner med det du får kjøpt på mindre brenneri, som Tim Wendelboe, Kaffa, Fuglen, Supreme Roastworks osv. Det er ein verden av forskjell.

Ellers har eg òg ein pakke frå Square Mile liggande på posten. Ganske hysterisk at det kostar 299,- å betale 13 kroner moms. Er det i det heile tatt mogleg å ordne fortolling sjølv eller er ein avhengig av at butikken som sender har ordna det? Når eg kjøper på Amazon så går det betre sidan dei fiksar momsen utan å ta 300 i gebyr. Eg har ingenting imot å betale moms, men gebyret gjer at småting blir grisedyrt.

Har ikkje bestemt meg for om eg skal kjøre cupping eller berre brygge eit 2-3 koppar V60 av posane. Var med på forrige runde og det blir litt mykje som går til spille når ein driv med cupping. Kan vere vel så moro å brygge som vanleg og drikke på same måte som eg vanlegvis gjer. Ein fin måte å få testa litt forskjellig frå Square Mile.

Lenke til kommentar

Bensinstasjonskaffe er ferdigkverna kaffe, men den burde ikke være gammel om det er mye trafikk 
Tvilsomt at noen har maskiner med hele bønner på slike steder da de bråker en del

Har "automatisk" maskin på jobb som kverne hele bønner og jeg liker den kaffen bedre enn Nespresso, men jeg drikker ikke nok kaffe til at slike maskiner er lønnsomt.
Maks en kopp om dagen, og drikke jeg på jobb, så drikker jeg ikke hjemme 

Drikker heller vann enn pulverkaffe, og pulverkaffe blir fort gammelt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...