Gå til innhold

Compaq Presario 2500 bærbar - kan den oppgraderes?


Anbefalte innlegg

Fikk slengt etter meg en bærbar Compaq Presario 2500 som er treg som FY!

 

Så lurer jeg på om den kan oppgraderes. Jeg vet jo at Compaq er møkk, men som nevt så fikk jeg den slengt etter meg.

 

CPU-Z viser følgende innmat:

 

CPU: Intel Celeron 2.6 GHz (Northwood)

Hovedkort: Hewlet-Packard 0850 - NS570 Version PQ1B59

RAM: 256MB PC2700 (166MHz)

 

RAM kan være maks 1GB fordelt på to 500MB brikker (to slot)

 

Noen andre opplysninger jeg må vite for å finne ut om den er oppgraderbar?

 

Jeg lurer på hvilken type bedre prosessor jeg kan putte inn der, og eventuelt bedre ram (bedre enn PC2700).

 

Vedr. ram er det vel hovedkortet som setter grenser, men jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter for å finne ut hvor flaskehalsen ligger.

 

Vedlegger CPU-Z rapporten hvis det kan hjelpe.

 

Noen som kan hjelpe?

cpuz.htm

Endret av RogerM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært på Hewlet Packard og sjekket opp CPU, det er denne:

 

Intel P4 Celeron processor - 2.6GHz (Northwood, 400MHz front side bus, 256KB Level-2 cache, PPGA FC-PGA2, 478 pin, 1.3V)

 

Kan denne erstattes med noe bedre?

 

KLOKKES? :hmm:

Endret av RogerM
Lenke til kommentar

Har vel "avduket" at det dreier seg om Socket 478.

 

Så ser jeg på tilsvarende kategori i:

PRISGUIDEN

 

Er det noen der som passer? Skjønner jo at de passer til Socket 478, men da det er en Compaq (som har for vane å gjøre det vanskelig for folk å oppgradere) så vet jeg jo ikke om jeg kan putte noen annen CPU inn der. Og eventuelt minne/bus begrensinger og annet tjafs.

 

Spør derfor om råd her, det kan jo være noen av dere har peiling på disse Compaq særingene.

Endret av RogerM
Lenke til kommentar
Oppgrader maskin til max minne (og ja med PC2700 varianten, siden det ikke har noe for seg å ha raskere ram enn hovedkortet støtter).

 

Muligens bytt ut harddisken med en større og raskere.

 

Når det er gjort og du er lei av ytelsen på den bærbare, bytt den ut med en ny.

6536844[/snapback]

 

OK, så du mener hovedkortet ikke støtter bedre enn PC2700 varianten? Hva med CPU? Nåværende CPU har 400MHz front side bus, ..men det er vel kanskje ikke ensbetydende med at hovedkortet støtter den hastighet, er det hva du antyder(sier rett ut)?

 

Jeg tenkte siden FSB er 400MHz, så skulle det gå med PC3200 ram....men så ligger altså begrensning i hovedkortet slik at det ikke støtter 400MHz?

Endret av RogerM
Lenke til kommentar

Du får sjekke hva som står på hp sine hjemmeside om hvilke minnebrikker den støtter. Men i manualen står det at kun DR266 SDRAM er støttet (link: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00246219.pdf).

 

Kort sagt så er det ikke vært plunderet for deg å bytte cpu i en bærbar (spesielt om du ikke vet veldig godt hvordan bærbare er oppbygget). For det første må du finne en kombatible cpu, men tviler på at denne vil gi deg økning i hastighet tilsvarende tid og penger. Siden du sannsynligvis må demontere hele bærbaren for å bytte cpu, så kan du faktisk få problemer med å få alt sikkelig på plass igjen (dette er jobb som sertifiserte teknikere skal / bør gjøre).

Lenke til kommentar

Takk for svar og linken, kjhanken.

 

Nå er det vel slik at HP/Compaq helst ser at folk punger ut og kjøper ny laptop i stedet for å oppgradere, så hva de skriver i service manualen tror jeg kan taes med en klype salt i mange tilfeller. At de kun støtter DR266 ram betyr vel at det er den ram de gir support på, og så er de smart nok til med sine betingelser å sørge for at all garanti bortfaller om man putter annen ram i maskinen. Det er jo nettopp en av triksene for å få folk til å kjøpe nyere laptop i stedet for å oppgradere eksisterende.

 

Jeg, og kanskje mange med meg, kan vel sikkert være mer interessert i å finne de FAKTISKE muligheter og begrensinger ved maskinen, heller enn de halvsanneheter som fremgår av en servicemanual.

 

Så er det jo også slik at de fleste av oss er såpass nevenyttige og oppegående mellom ørene at vi saktens er i stand til å fjerne et par skruer for å skifte deler selv. Der er jo servicemanualen ganske brukende faktisk :)

 

Så, jeg vil nok fortsette min søken for å finne oppgraderingsmuligheter til denne.

 

F.eks, jeg finner det jo litt snodig at de putter inn en prosessor som støtter FSB 400MHz og så i servicemanualen begrenser ram til DDR266?

 

Hvis hovedkortet støtter den CPU de har montert i pakken, så tilsier vel det at hovedkortet støtter ram som takler FSB 400MHz?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...