Gå til innhold

Tåler kompaktkamera sikkerhet sjekk på flyplassen?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nettopp fått meg et Canon Ixus 800 IS og jeg skal til finnmark nå om 1 uke. Da lurer jeg på om jeg kan legge kameraet mitt i bagasjen som ikke er håndbagasjen min. Kan kameraet bli skadet i løpet av når de scanner bagasjen ?

 

 

Ville dere heller sett at jeg legger den i boksen der mobilen skal legges når man går igjennom sikkerhets kontrollen med håndbagasjen ?

 

 

takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Har nettopp fått meg et Canon Ixus 800 IS og jeg skal til finnmark nå om 1 uke. Da lurer jeg på om jeg kan legge kameraet mitt i bagasjen  som ikke er håndbagasjen min. Kan kameraet bli skadet i løpet av når de scanner bagasjen ?

 

 

Ville dere heller sett at jeg legger den i boksen der mobilen skal legges når man går igjennom sikkerhets kontrollen med håndbagasjen ?

 

 

takker for svar :)

6534169[/snapback]

 

Hei, jeg har flere års erfaring med røntgenmaskiner, og jobber nå med kameraer. Kameraet ditt vil ikke bli skadet, verken av røntgenmaskinen som scanner innsjekket bagasje, eller av røntgenmaskinen som scanner håndbagasjen din. Uansett hvordan du vrir og vender på det blir det scannet i en eller annen røntgenmaskin. Men det blir altså ikke skadet. Det har vært diskutert litt frem og tilbake om minnebrikken kan bli påvirket av strålingen fra den elektromagnetiske portalen (metalldetektoren), men av personlig erfaring så tror jeg ikke det. Du har absolutt ingenting å bekymre deg for. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg sender min 20D gjennom maskinen en gang i måneden i snitt, og har aldri opplevd tap av data. Det aller beste er å legge den i korgen sammen med nøkler og mobil og slikt. Glemmer du det kan det hende at minnekortet kan bli påvirket, når du går gjennom den saken de scanner personer med. Strålingen fra metalldetektoren er nok mer skadelig etter min erfaring.

For all del: ALDRI SJEKK INN ET KAMERA. ALDRI. Jeg har hørt og lest om ca tretten millioner tilfeller av kamerautstyr som har blitt skadet av hardhendt baggasjebehandling. Det er klart at du kan sikre deg, men baggasjen kan forsvinne også.

Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor folk sjekker inn mobiltelefoner og bitte bitte små kameraer. Jeg drar med meg alt av verdi i håndbagasjen, uansett hvor tungt det er. Rent undertøy, kamera og mobil er det man virkelig trenger når man ankommer et nytt sted etter en flytur. En Ixus ville jeg ikke merket at jeg hadde på meg engang.

Jeg forstår det slik på deg at det bare er sikkerheten som bekymrer deg, og da kan jeg som sagt berolige deg. Jeg ville vært mye mer bekymret for noe jeg sjekker inn.

Lenke til kommentar
For all del: ALDRI SJEKK INN ET KAMERA. ALDRI. Jeg har hørt og lest om ca tretten millioner tilfeller av kamerautstyr som har blitt skadet av hardhendt baggasjebehandling. Det er klart at du kan sikre deg, men baggasjen kan forsvinne også.

Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor folk sjekker inn mobiltelefoner og bitte bitte små kameraer. Jeg drar med meg alt av verdi i håndbagasjen, uansett hvor tungt det er. Rent undertøy, kamera og mobil er det man virkelig trenger når man ankommer et nytt sted etter en flytur. En Ixus ville jeg ikke merket at jeg hadde på meg engang.

Jeg forstår det slik på deg at det bare er sikkerheten som bekymrer deg, og da kan jeg som sagt berolige deg. Jeg ville vært mye mer bekymret for noe jeg sjekker inn.

6534338[/snapback]

 

Det har du forsåvidt rett i PMnormal, jeg tenkte ikke over den røffe baggasjehåndteringen. Teknisk sett så er ikke røntgenmaskinen noe problem for fotoutstyret, menn baggasjetogene i kjelleren som sender kofferten avgårde i 40 km/t, og stuerne som kaster kofferten inn i flybuken også sparker den på plass er en større fare for fotoutstyret ditt. En annen ting er jo som sagt at baggasjen din kan bli borte. En del baggasje dukker faktisk aldri opp igjen, utrolig nok. Jeg fløy fra NY til Oslo for noen år siden, og kofferten min forsvant. Jeg fikk den heldigvis igjen en uke senere, da med en del forskjellige tags. Det viste seg at den hadde vært i Mexico City, Roma, Wien og København før jeg fikk den igjen.. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Jeg sender min 20D gjennom maskinen en gang i måneden i snitt, og har aldri opplevd tap av data. Det aller beste er å legge den i korgen sammen med nøkler og mobil og slikt. Glemmer du det kan det hende at minnekortet kan bli påvirket, når du går gjennom den saken de scanner personer med. Strålingen fra metalldetektoren er nok mer skadelig etter min erfaring.

For all del: ALDRI SJEKK INN ET KAMERA. ALDRI. Jeg har hørt og lest om ca tretten millioner tilfeller av kamerautstyr som har blitt skadet av hardhendt baggasjebehandling. Det er klart at du kan sikre deg, men baggasjen kan forsvinne også.

Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor folk sjekker inn mobiltelefoner og bitte bitte små kameraer. Jeg drar med meg alt av verdi i håndbagasjen, uansett hvor tungt det er. Rent undertøy, kamera og mobil er det man virkelig trenger når man ankommer et nytt sted etter en flytur. En Ixus ville jeg ikke merket at jeg hadde på meg engang.

Jeg forstår det slik på deg at det bare er sikkerheten som bekymrer deg, og da kan jeg som sagt berolige deg. Jeg ville vært mye mer bekymret for noe jeg sjekker inn.

6534338[/snapback]

 

 

Så jeg kan la kameraet ligge i håndbagasjen mens den går igjennom skanneren men la minnekortet legges der jeg legger mobil telefonen og slik ?

 

Jeg er bare redd for at noen skal stjele kameraet mens jeg tar på meg beltet eller lignende ^^

Lenke til kommentar
Jeg sender min 20D gjennom maskinen en gang i måneden i snitt, og har aldri opplevd tap av data. Det aller beste er å legge den i korgen sammen med nøkler og mobil og slikt. Glemmer du det kan det hende at minnekortet kan bli påvirket, når du går gjennom den saken de scanner personer med. Strålingen fra metalldetektoren er nok mer skadelig etter min erfaring.

For all del: ALDRI SJEKK INN ET KAMERA. ALDRI. Jeg har hørt og lest om ca tretten millioner tilfeller av kamerautstyr som har blitt skadet av hardhendt baggasjebehandling. Det er klart at du kan sikre deg, men baggasjen kan forsvinne også.

Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor folk sjekker inn mobiltelefoner og bitte bitte små kameraer. Jeg drar med meg alt av verdi i håndbagasjen, uansett hvor tungt det er. Rent undertøy, kamera og mobil er det man virkelig trenger når man ankommer et nytt sted etter en flytur. En Ixus ville jeg ikke merket at jeg hadde på meg engang.

Jeg forstår det slik på deg at det bare er sikkerheten som bekymrer deg, og da kan jeg som sagt berolige deg. Jeg ville vært mye mer bekymret for noe jeg sjekker inn.

6534338[/snapback]

 

 

Så jeg kan la kameraet ligge i håndbagasjen mens den går igjennom skanneren men la minnekortet legges der jeg legger mobil telefonen og slik ?

 

Jeg er bare redd for at noen skal stjele kameraet mens jeg tar på meg beltet eller lignende ^^

6534389[/snapback]

 

Neida, det går nok bra. Det er hundrevis av kameraer i sikkerhetskontrollen og titalls vektere. Ta med deg esken med kameraet ditt i til der du står og tar på deg beltet ditt. Ikke noe problem. Du kan jo legge kameraet ditt i håndbagasjen, du må ikke legge den i en eske. Den røffe behandlingen PMnormal snakket om er den som den innsjekkete bagsjen får. Den du sender ned i flybuken. Den andre bagasjen går fint. Den er det jo du som passer på.

 

Hovedsaken er:

 

1 Ha kamera, minnekort osv i håndbagasjen din. Send det gjennom røntgenmaskinen. Evt ta det ut og legg det i en eske du sender gjennom røntgenmaskinen.

 

2 Ikke legg det i innsjekket baggasje.

 

3 Ikke ha det i lomma da du går gjennom metalldetektoren.

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

Ok, så du anbefaller meg å legge den sammen med mobilen ? Jeg har en bæreveske til kameraet. Da bare viser jeg at det er kamera i den væsken og legger den sammen med mobilen ?

 

Ville vært enklere om jeg kunne bare legge den i håndbagasjen å la den trille igjennom det båndet sånn at jeg kan ta håndbagasjen med igjen uten så mye styr. Er det mulig som du sier :p ?

Lenke til kommentar
Ok, så du anbefaller meg å legge den sammen med mobilen ? Jeg har en bæreveske til kameraet. Da bare viser jeg at det er kamera i den væsken og legger den sammen med mobilen ?

 

Ville vært enklere om jeg kunne bare legge den i håndbagasjen å la den trille igjennom det båndet sånn at jeg kan ta håndbagasjen med igjen uten så mye styr. Er det mulig som du sier :p ?

6534426[/snapback]

 

 

Ja, du kan bare legge det i håndbagasjen og sende det gjennom røntgenmaskinen. Ikke noe stress med det. :) Du trenger ikke ta opp og vise dem noe som helst, så lenge de ikke spør deg hva det er for noe. De ser gjennom alt du har, bokstavelig talt, med røntgenmaskinen.

Lenke til kommentar
Ok, så du anbefaller meg å legge den sammen med mobilen ? Jeg har en bæreveske til kameraet. Da bare viser jeg at det er kamera i den væsken og legger den sammen med mobilen ?

 

Ville vært enklere om jeg kunne bare legge den i håndbagasjen å la den trille igjennom det båndet sånn at jeg kan ta håndbagasjen med igjen uten så mye styr. Er det mulig som du sier :p ?

6534426[/snapback]

 

 

Ja, du kan bare legge det i håndbagasjen og sende det gjennom røntgenmaskinen. Ikke noe stress med det. :) Du trenger ikke ta opp og vise dem noe som helst, så lenge de ikke spør deg hva det er for noe. De ser gjennom alt du har, bokstavelig talt, med røntgenmaskinen.

6534437[/snapback]

 

 

Ok, nei fordi hvis det ikke har noe å si om jeg legger den sammen med mobilen eller har den i håndbagasjen så foretrekker jeg håndbagasje.

 

Da er du igjen 100 % sikker at det ikke har noe å si ?

 

 

Lader og kabler kommer jeg til å legge i bagasjen der jeg innsjekker sammen med bokser kameraet kom med.

Lenke til kommentar

Ha alt i en bag, ryggsekk, veske eller rompetaske, plastpose, pappeske og jakkelomme. Alt annet enn å sjekke det inn, eller å gå gjennom metalldetektoren. De som opererer båndene passer også på, og jeg har aldri hørt om noen som har fått frastjålet noe på den måten. Dette er egentlig veldig enkelt. Jeg tolker det slik at du ikke er en erfaren traveller. Alle som reiser ofte har en bag eller noe som de bruker til håndbagasje. Den er vi vant med å bruke, og den rommer alt man trenger. Jeg har en fotoryggsekk, og sendte 6 kameraer gjennom kontrollen da jeg reiste til Afrika i fjor. I Italia ba de meg åpen sekken fordi Rolleiflexen så så skummel ut på røntkenbildet.

Lenke til kommentar
Har reist et par ganger men aldri med kamera. Derfor er jeg litt overbeskyttende.

 

Men hva er da vitsen med å legge kameraet sammen med mobilen om det er like lett å ha den i bagen :) ?

 

Uansett takker for veldig bra svar ;)

6534607[/snapback]

:dontgetit: Ha alt samme i en bag. Ingen har foreslått noe annet. Det er helt revnende likegyldig hva de har dem i, så lenge det ikke er laget av bly. Et eneste vi skriver er at du ikke må sjekke inn mobil, kamera og rent undertøy. Du må heller ikke ha det på deg gjennom metalldetektoren, sett bort fra evt rent undertøy. Det er vanlig reiseplanlegging å pakke ting riktig, og jeg forstår ikke hvor denne tråden ble så komplisert.

Lenke til kommentar

det er bare bærbar pc/mac som du må ta ut av sekken og kjøre alene gjennom røntgen.. kamera kan du bare la ligge i sekken.. Det er også dumt å sende lader til kameraet i innskjekket bagasje.. blir bagasjen borte kan det jo være vanskelig å få tak i ny lader hvis du er litt uttafor sivilasjonen.. God tur

Lenke til kommentar
Har reist et par ganger men aldri med kamera. Derfor er jeg litt overbeskyttende.

 

Men hva er da vitsen med å legge kameraet sammen med mobilen om det er like lett å ha den i bagen :) ?

 

Uansett takker for veldig bra svar ;)

6534607[/snapback]

:dontgetit: Ha alt samme i en bag. Ingen har foreslått noe annet. Det er helt revnende likegyldig hva de har dem i, så lenge det ikke er laget av bly. Et eneste vi skriver er at du ikke må sjekke inn mobil, kamera og rent undertøy. Du må heller ikke ha det på deg gjennom metalldetektoren, sett bort fra evt rent undertøy. Det er vanlig reiseplanlegging å pakke ting riktig, og jeg forstår ikke hvor denne tråden ble så komplisert.

6534639[/snapback]

 

 

Tråden ble komplisert fordi samme person nevnte at jeg kunne legge den i en plastboks som mobilen ligger i eller i håndbagasjen. Det jeg glemte var jo at du legger mobilen i en sånn plastboks om du har den på deg ^^

 

 

Derfor.

 

Men takk for svar ;)

Lenke til kommentar

Selv om spørsmålet til trådstarter allerede er besvart vil jeg slutte meg til alle de som ikke har hatt problemer med røntgenkontrollen på flyplasser. Kom hjem fra en treukers ferie nå i ettermiddag, og gikk gjennom røntgenkontroll (kameraet lå i håndbagasjen) på Schönefeld i Berlin i går uten problemer (hvis en ser bort fra en liten "mini striptease" jeg måtte foreta da jeg hadde kledd på meg litt ekstra for at sekken ikke skulle revne).

 

Det første jeg gjorde etter kontrollen var å sjekke tilstanden til kameraet, og samtlige bilder (til sammen 864 stk, mange med høy personlig verdi) har vist seg å være intakt! :w00t::thumbup:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...