Gå til innhold

Obs ved kjøp av Garmin hos Netshop


Anbefalte innlegg

Kjøpte i vår en Garmin GPS hos Netshop. Denne var amerikansk modell men i følge beskrivelsen skulle eneste forskjell være basekartet som fulgte med var annerledes, greit nok tenkte jeg og bestilte fra Netshop siden de hadde de beste prisene. For en måned siden knakk den ene batterilederen som leder strøm fra batteriet til gps'en da jeg skulle sette inn batteriet. Sendte gps'en i retur til Netshop i håp om at de kunne få fikset dette raskt. Fikk svar tilbake om at jeg enten måtte vente opp til 3 mnd før GPS'en ble fikset(måtte nemlig sende den inn til England) eller jeg kunne få ny. Sistnevnte alternativ er egentlig ikke noe alternativ for meg da jeg har kjøpt en del kart til GPS'en og noen av disse er bundet opp mot serienummeret til GPS'en min(bla. Bluechart). Dersom jeg hadde kjøpt norsk modell kunne jeg ha sendt inn GPS'en til Belanor som er norsk distributør. De fikser normalt slike feil innen 3 dager.

 

Tenkte bare å opplyse om dette slik at folk ikke går i samme fella som meg og kjøper GPS uten å tenke på serviceoppfølging.

 

 

PS. Er i dialog med Netshop(selv om de ikke har svart på siste mail på ett par dager) og vil oppdatere denne posten når jeg får svar fra de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

En liten oppdatering...

 

Har ENNÅ ikke kommet til enighet med Netshop.

Har skrevet utallige eposter og snakket med flere ansatte. De lover å se på saken og komme tilbake til meg, men ingenting skjer..

 

Beklager Netshop. Dere har nå mistet meg som kunde.

Handler for datautstyr for over hundre tusen i året og kommer heretter kun til å benytte meg av komplett(som jeg aldri har hatt dårlige erfaringer med).

Lenke til kommentar
Det er blant annet dette som kan være faren ved å kjøpe EU/utenlandske modeller, noe enkelte websjapper og noen større butikkjeder benytter.

6542368[/snapback]

 

Jeg har lært og kjøper ikke EU/utenlandske modeller.

 

Personlig synes jeg webshopene ikke er gode nok til å informere kundene om ulempene med å kjøpe disse modellene.

Lenke til kommentar

Vel, hva mener du de skal gjøre? De tilbydde deg en ny GPS, men du takket nei. Er jo en litt spesiell situasjon da du har skaffet deg kart som er tilknyttet serienummeret da.

 

Å straffe de for en slik tullesak og gå over til en annen leverandør høres helt høl i huet spør du meg, makan til vrien kunde...

Lenke til kommentar
En liten oppdatering...

 

Har ENNÅ ikke kommet til enighet med Netshop.

Har skrevet utallige eposter og snakket med flere ansatte. De lover å se på saken og komme tilbake til meg, men ingenting skjer..

 

Beklager Netshop. Dere har nå mistet meg som kunde.

Handler for datautstyr for over hundre tusen i året og kommer heretter kun til å benytte meg av komplett(som jeg aldri har hatt dårlige erfaringer med).

7414686[/snapback]

 

Hadde du godtatt Netshop sitt forslag hadde du vel hatt den tilbake fra reparasjon for 2 måneder siden?

 

Kan egentlig ikke skjønne hva det er å bebreide Netshop for i denne saken så lenge de har opplyst om at det er en amerikansk modell, men skjønner jo at du er i en kinky situasjon med disse programmene dine. Det beste hadde kanskje vært og spurt om lov til å overføre softwaren til en ny enhet pga den forrige gikk i stykker. De fleste softwareprodusenter er faktisk ganske greie ut fra hva jeg har lest.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke netshop sin feil at det tar lang tid å få fikset den i England. Etter min mening har netshop gitt deg god service i denne saken, i hvertfall i følge informasjonen du har kommet med. Det med softwaren er synd, men som sagt tidligere kan du kanskje få overført den til et annet nummer.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke netshop sin feil at det tar lang tid å få fikset den i England. Etter min mening har netshop gitt deg god service i denne saken, i hvertfall i følge informasjonen du har kommet med. Det med softwaren er synd, men som sagt tidligere kan du kanskje få overført den til et annet nummer.

7419233[/snapback]

 

Kanskje ikke Netshop sin feil at det har tatt lang tid å fikse denne i England.

 

Men det ER Netshop sin feil når de returnerer meg en ANNEN GPS fra reperasjonen etter 4 mnd i England og eneste begrunnelse er at min GPS har de nok sendt til en annen.

 

Og det ER Netshop sin feil at de ikke vil la meg bytte inn kartene som jeg har kjøpt hos DEM med nytt.

 

Og det ER Netshop sin feil når jeg føler at måten jeg har blitt behandlet på som kunde er helt uakseptabel til tross for en høflig tone fra min side.

Lenke til kommentar

Hei. Føler vi får gi en liten kommentar til dette. Merk at kommentaren er på generell basis, jeg kjenner dessverre ikke denne konkrete saken.

 

Vi kjøper Garmin GPS i USA. Dette da norsk importør Belanor nekter oss å handle av de, da de ikke ønsker sine produkter solgt på web i Norge. Årsaken til det er jo at netthandel presser prisene og Belanor ønsker at produktene deres selges DYRT ! Vi hadde lyst til å selge Garmin, og parallellimporterer derfor disse.

Dette har ikke falt i god jord hos Belanor, og vi har gjentatte ganger fått "trusselbrev" fra Garmin om at de skal saksøke oss. Dette tar vi med knusende ro, da vi ikke bryter noen som helst lover ved dette. Brevene er oversendt konkurransetilsynet, og de garanterer full støtte fra de ved en evt. rettsak på dette. Det er nemlig en sak de mener vi ikke kan tape. Vi fortsetter derfor å selge Garmin i Norge, og det kommer vi til å gjøre også i fremtiden til glede for kundene ved at vi presser prisene.

 

Dog har dette skapt endel problemer for oss i forbindelse med garantireparasjoner. Vi regnet i utgangspunktet ikke med at garanti ville være noe stort problem, siden Garmin tilbyr worldwide garanti på sine produktet. Men det viste seg å bli svært problematisk, vi får ikke reparert disse i Norge og alle våre reparasjoner treneres og vanskeliggjøres av Garmin/Belanor så godt det lar seg gjøre.

 

Dette skal selvsagt ikke gå utover våre kunder, så i dag gir vi bare ny GPS til kunden på alle returer, og så tar vi kostnadene med dette på vår kappe i etterkant og selger de reparerte GPS-ene som demovarer når vi får tilbake varene fra Garmin til slutt. Helt uproblematisk både for oss og for kundene, og absolutt noe vi kan leve med. Den eneste potensielle konflikten vi kan få rundt dette er en situasjon rundt innlagte karter. Når man kjøper ett Garmin topokart kan disse innstalleres i inntil 2 GPS-er. Så når det er installert en gang, og man får ny GPS på garantien så må man bruke det siste kartet. Normalt helt uproblematisk det også, man får jo lagt inn kartet på sin GPS. Og skulle GPS-en nok en gang bli defekt så fikser vi dette slik at kunden har kartet sitt ved å ta ut ett ekstra kart hos oss. Vi opplever svært sjelden problemer med dette, kundene er normalt bare glade for å få ny GPS fra oss utlevert umiddelbart.

 

Jeg vet som sagt ikke hva som har skjedd i denne konkrete saken, men om zero tar kontakt med meg på mail [email protected] så skal jeg finne ut av det og forsøke å løse den situasjonen. Vi skal også gå opp rutinene rundt dette internt for å se om vi kan klare å løse dette enda smidigere fremover, det er hvertfall helt klart at kundene våre ikke skal være skadelidende for at vi ikke er Belanor`s favoritter :).

 

Håper dette var litt avklarende, vi mener selv at det er trygt og enkelt å handle Garmin av oss og at vi ivaretar garantireparasjoner på en god måte som normalt ikke skaper problemer for kundene.

 

Mvh Svenn Aage, Netshop

 

NB: rettelse når det gjelder karter: Problemer oppstår ikke på topokart, de kan legges inn så mange ganger man vil. Det er båtkart og City Select som har denne begrensningen.

Endret av Netshop
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flott svar av NetShop, og det beviser at de er en seriøs aktør. Forsett det gode arbeidet!

 

Uten å kjenne til saken din spesifikt, Zero, så er jeg litt bekymret over kunder som klager over dårlig service når de i utgangspunktet har fått bedre service enn hva de kan forlange.

 

Du har kjøpt et parallellimportert produkt, som du av denne grunn har fått en veldig god pris på. Du vet da også at det er andre rettningslinjer som gjelder for dette produktet kontra produkter tatt inn gjennom normale salgskanaler.

 

Dersom du derimot har fått tilbake en annen GPS som ikke lar seg bruke på dine kart og tilleggsutstyr, så bør NetShop rette opp i dette. Det føler jeg er en selvfølge. At du må forvente at reperasjonen på ditt parallelimporterte produkt kan ta et par måneder må man derimot godta. Det er ikke det samme som dårlig service.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Flott svar av NetShop, og det beviser at de er en seriøs aktør. Forsett det gode arbeidet!

 

Uten å kjenne til saken din spesifikt, Zero, så er jeg litt bekymret over kunder som klager over dårlig service når de i utgangspunktet har fått bedre service enn hva de kan forlange.

 

Du har kjøpt et parallellimportert produkt, som du av denne grunn har fått en veldig god pris på. Du vet da også at det er andre rettningslinjer som gjelder for dette produktet kontra produkter tatt inn gjennom normale salgskanaler.

 

Dersom du derimot har fått tilbake en annen GPS som ikke lar seg bruke på dine kart og tilleggsutstyr, så bør NetShop rette opp i dette. Det føler jeg er en selvfølge. At du må forvente at reperasjonen på ditt parallelimporterte produkt kan ta et par måneder må man derimot godta. Det er ikke det samme som dårlig service.

7497633[/snapback]

 

Hvorfor skulle det være andre retningslinjer som gjelder for dette produktet?

 

Hvorfor skal man forvente at det skal ta noen måneder å reparere et produkt?

 

Som denne forbrukeren, så har jeg ikke vært klar over at man skal akseptere at det er andre retningslinjer for paralellimporterte produkter.

 

Som eksempel vil jeg sammenligne denne sak med Canon EOS 400d EU modell vs Norsk modell. Jeg spurte Netshop hva som var forskjell på de ulike modellene.

 

Til svar fikk jeg "Den eneste forskjellen er at det ikke følger med norsk manual.

Og heller ikke norsk meny*." Dette svaret forteller ikke meg at jeg må forvente lengere reperasjonstid. Ei tenker jeg på at jeg ikke kan hevde 5-års reklamasjonsrett ovenfor Canon Norge i tilfelle Netshop mot formodning skulle gå konkurs. Alle disse opplysningene synes jeg faktisk webshopene skulle opplyse om når de paralellimporterer. Dette fordi det er mange som ikke er drevne internetthandlere og vil føle seg lurt når det oppdages feil på produktet.

 

* = Nå viser det seg at det faktisk er norsk meny på kameraet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Personlig så mener jeg at man må skjønne at det er andre retningslinjer som gjelder ved kjøp av et produkt som er parallellimportert. Man får ikke i pose og sekk.

 

Ser allikevel poenget med at butikkene burde være pålagt å informere bedre rundt dette. Dessverre så er det dårlig reklame å fortelle at man mister mange av sine rettigheter, og at servicenivået kan bli dårligere.

 

På en annen side så burde det være i butikkenes interesse. De vil bli sett på som mer seriøse, og de slipper kanskje mange misfornøyde kunder når kundene har blitt informert før de tar valget om å kjøpe.

 

Det som jeg er skeptisk til er at en del produkter selges uten bruksanvisning på et nordisk språk. Alle produkter som selges i Norge må ha en bruksanvisning på et av de nordiske språkene. Nå er det lenge siden jeg leste regelverket, men jeg kan ikke huske at det var noen smutthull. Er det greit å selge et produkt uten nordisk manual, så lenge man informerer om dette? Det skulle jeg ha likt å vite.

Lenke til kommentar
Vi kjøper Garmin GPS i USA. Dette da norsk importør Belanor nekter oss å handle av de, da de ikke ønsker sine produkter solgt på web i Norge. Årsaken til det er jo at netthandel presser prisene og Belanor ønsker at produktene deres selges DYRT !
Skjønner ikke at det er et problem for Belanor... de får jo det de krever i innkjøpspris uansett hva butikken velger å selge de for... og jo billigere butikken selger de, jo flere selges og jo mer penger tjener Belanor... på billige priser. Om Netshop her forteller hele sannheten, så virker det som Belanor ikke har lyst til å tjene penger.
Lenke til kommentar

Det kan tenkes at Belanor har et par store kunder som krever prisbeskyttelse. Belanor vil da heller beholde disse kundene som kjøper tonnevis av varer, enn å selge mange mindre partier til mindre aktører. Belanor er sikkert ikke interessert i å tilbakebetale Elkjøp (eller hvem det nå enn er som kjøper stort) flere hundretusen kroner fordi NetShop ødela nyttårskampanjen deres.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Vi kjøper Garmin GPS i USA. Dette da norsk importør Belanor nekter oss å handle av de, da de ikke ønsker sine produkter solgt på web i Norge. Årsaken til det er jo at netthandel presser prisene og Belanor ønsker at produktene deres selges DYRT !
Skjønner ikke at det er et problem for Belanor... de får jo det de krever i innkjøpspris uansett hva butikken velger å selge de for... og jo billigere butikken selger de, jo flere selges og jo mer penger tjener Belanor... på billige priser. Om Netshop her forteller hele sannheten, så virker det som Belanor ikke har lyst til å tjene penger.

7602242[/snapback]

Om et merke gruses i pris, så blir det oppfattet som "billig" - da mennesker naturlig nok ønsker noe som er bra og eksklusivt, vil garmin skille seg ut dersom de ligger "dyrt" i pris.

 

I tillegg så vil alle de vanlige butikkene, der gpsomsetningen er høyest holde seg mer unna dette merket da "alle" andre selger det så billig at det er lite inntjening å hente - da kjøper de mindre inn, og importør får mindre kroner omsatt.

 

Dette kjenner du jo godt til ang canon, ikkesant afseth? Ikke det at man kjøper inn lite...canon er jo så stort, men at alle som selger det ikke liker å selge et canonkamera når man vet hvor presset prisen er.

Lenke til kommentar
At du må forvente at reperasjonen på ditt parallelimporterte produkt kan ta et par måneder må man derimot godta. Det er ikke det samme som dårlig service.

7497633[/snapback]

Så du mener Netshop ikke trenger å forholde seg til Forbrukerkjøpsloven når de har importert produktet selv?

Lenke til kommentar
Dette kjenner du jo godt til ang canon, ikkesant afseth? Ikke det at man kjøper inn lite...canon er jo så stort, men at alle som selger det ikke liker å selge et canonkamera når man vet hvor presset prisen er.

7630816[/snapback]

Canon har sine mafiametoder for å nekte butikker å presse prisene ned... med mindre butikken heter FotoVideo da... de får jo lov til alt. Men jeg ser poenget ditt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...