Gå til innhold

Kan en skadet kjerne fungere i 5 måneder?


Anbefalte innlegg

Topicen sier det meste.

 

For nøyaktig to uker siden opplevde jeg at skjermkortet mitt, et PowerColor X800PRO, begynte med å vise artifacts i spill. Et par timer senere frøs skjermbildet og jeg ble nødt til å starte maskinen på nytt. Da maskinen startet opp, var skjermen svart og inaktiv, så jeg skjønte egentlig fort hva som var på ferde.

Tok et par tester med andre skjermer og byttet skjermkort i maskinen min for å utelukke egen skjerm og hovedkort, men kom fort fram at X800PRO-en var gått av med døden.

 

Siden skjermkortet var innen garantien fra produsenten, tenkte jeg det skulle være en smal sak å få det erstattet.

 

Men akk..

 

I dag fikk jeg en smule overraskende e-post fra nettbutikken jeg kjøpte skjermkortet av; "Skjermkort avvises da kjernen er skadet. Fysisk skade dekkes ikke av produsentens garanti. Garanti bortfaller."

 

:ohmy:

 

Jeg byttet kjøler den 3. februar i år, med en mer stillegående Zalman Fatal1ty FSV7. Dette er den eneste dagen jeg har hatt "muligheten" til å skade kjernen. En skulle tro at om kjernen ble skadet denne dagen, så ville skjermkortet ikke fungert? Det er temmelig nøyaktig 5 måneder mellom kjøleren ble satt på og skjermkortet vandret heden. I det tidsrommet har datamaskinen (og skjermkort) hatt en brukstid på så og si 99.95%.

 

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trykk. Konstant press som kanskje har ligget på bristepunktet når du monterte kjøleren, pluss varmeovergang har ført til tretthet i kjerna...

 

Men 5 måneder? Skal jo nevnes at det ikke er første gang jeg har montert kjøler på et skjermkort heller. Dro skruene såpass at de satt nesten helt fast.

 

Hele greia var pakket inn i bobleplast.. 3-4cm på hver side. Tviler på det er skjedd under postgang.

Lenke til kommentar
Men 5 måneder? Skal jo nevnes at det ikke er første gang jeg har montert kjøler på et skjermkort heller. Dro skruene såpass at de satt nesten helt fast.

 

Hele greia var pakket inn i bobleplast.. 3-4cm på hver side. Tviler på det er skjedd under postgang.

6533427[/snapback]

 

Det spørs helt på temperatursvigningene du har hatt det, og hvor mye det gjelder.

Det kan hende, siden du sier du "Dro skruene såpass at de satt nesten helt fast.", at det er det som faktisk har skjedd. Man skal egentlig ikke dra til skruer helt fast grunnet jengene kan bli ødelagte.

Lenke til kommentar

Det spørs helt på temperatursvigningene du har hatt det, og hvor mye det gjelder.

Det kan hende, siden du sier du "Dro skruene såpass at de satt nesten helt fast.", at det er det som faktisk har skjedd. Man skal egentlig ikke dra til skruer helt fast grunnet jengene kan bli ødelagte.

6533557[/snapback]

 

Derfor gjorde jeg ikke det! Merk bruket av ordet "nesten" i den setningen.

Lenke til kommentar

For at selve kjernen på kortet kan betegnes som skadet uten tvil, så må kjernen nødvendigvis enten være svidd, delvis knekt, eller ha betydelige riper.

 

En skadet kjerne (f.eks. delvis knekt) kan fint avgå med døden lang tid etter skaden ble påført. jeg har selv sett prosessorer kjøre fint som faktisk hadde et helt hjørne av kjernen avknekt.

 

Men det høres veldig merkelig ut at de kan konkludere med at kjernen er skadet. Dersom du ikke sjekket disse tingene før du sendte den av gårde, så ville jeg spurt etter kortet i retur for å sjekke dette. Ved mindre det er åpenbare fysiske skader på kjernen (noe du må ha vært ganske så hardhendt for å oppnå med en "standard" kjøler-erstatning, så kan de ikke bare konkludere med det uten videre.

 

Husk at det er butikken som har bevisbyrden på at det er brukerfeil som har forårsaket skaden, så det bør være en ganske åpenlys skade dersom de skal ha sitt på det rette.

 

Jeg sier ikke med det at du skal "lure deg til" reklamasjon dersom det faktisk er brukerfeil, bare så det er sagt. Har du faktisk tabbet deg ut, så må du bære konsekvensene av det.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Selvsagt vil jeg ikke gå noe videre med saken hvis det skulle vise at kjernen er maltraktert. Har over hodet ingen planer om å bedrive svindel, det kommer bare ikke på tale. Er bare det at jeg er litt skeptisk til konklusjonen returavdelingen har kommet fram til.

 

Forventer å få skjermkortet i retur om et par dager, så da får jeg kikke litt på den da. Tok et bilde av kjernen da jeg monterte den nye kjøleren i februar, så jeg får vel bare sammenlikne når jeg får skjermkortet i hendene mine igjen.

 

Jeg var verken hardhendt eller gjorde noe som skulle tilsi at kjernen skulle bli skadet, så jeg er spent på hvordan dette har skjedd.

Lenke til kommentar

Aki, men da er jeg enig med Stigma, be om kortet i retur, eller evt. "bevis" for skaden (bilder osv.). De fleste seriøse verkstedene gir kunden bildebevis for sine påstander, enten om det blir bedt om, eller uansett.

Hvis du ber om kortet i retur kan du bli pålagt å betale frakt og kanskje tiden det har tatt teknikeren for å konstatere feilen.

Jeg ville bedt om bilder av skaden, samt om du har bilder av kjerna hvor S/N står, be om et "stort" bilde av hele kjerna med skadene merket/ringet rundt. =)

Lenke til kommentar

Det er mye som kan ha skjedd med den. Når den ble sendt til verkstedet så kan den ha blitt skadet av posten(s traktor som de bruker til å kjøre over pakker). Det kan også ha vært at den har blitt skadet når de tok av kjøleren på verksted. Men om du har brukt uorginal kjøler på den så tipper jeg produsenten heller ikke vil gi deg noen ny på garanti. Men du kan jo selvfølgelig prøve det.

Lenke til kommentar

Heisann, Jeg har hatt samme problem med cpu for ei tid tilbake da jeg skiftet kjøler.

Det som skjedde var at den ble utsatt for statisk elektrisitet, den ble ikke ødelagt på stedet, dagen etter eller uka etterpå, men etter noen måneder så slutta den å fungere skikkelig.

Statisk elektrisitet kan brenne opp enkelte kretser i i komponenter, også når maskinen er på og under belastning så brenner de kretsene i komponentene mer og mer opp til de slutter å fungere.

 

Leste noe om dette for ei tid tilbake her i hardware.no

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...