Gå til innhold

Kan dette være skrevet av en 14åring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

BigJackW: Hvordan fikk du tak i den koden? Jeg holdt på å få sjokk da jeg så koden min her, og at du visste hvor gammel jeg var, men jeg hadde glemt at jeg har sendt koden til en kamerat. Da har han sikkert sendt den til deg. :)

 

Når det gjelder koden: Dette er mitt tredje program jeg noengang har laget. Det første skrev "Hello World" i konsollvinduet, det andre førte en kort dialog med brukeren hvor den spurte hva jeg hette, også skrev den "Hei *navnet mitt*". Dette er altså det tredje programmet jeg har laget, og jeg vet at det er mye copy-paste. Jeg ville satt stor pris på om dere ga meg noen tips på hvordan forbedre programmet. Takker.

Endret av elbeem
Lenke til kommentar

elbeem: Jeg tror(?) de andre her mener at du har kopiert, det vil si stjålet koden fra noen andre. Altså at det er ikke du som har skrevet den.

 

..eller misforstår jeg det at du misforstår her?

 

Jeg orker ikke lese igjennom koden, men om du føler at du gjentar (copy/paster) kode som gjør en bestemt ting fordi du ønsker å gjøre den samme tingen flere steder ville jeg vurdert å laget en funksjon (prosedyre) og lagt koden i den, for så å kalle denne funksjonen de stedene du ønsker å gjøre den bestemte tingen. Noen ganger må du her gjøre noe som kalles å generalisere (aká "tenke") for å få funksjonen til å fungere i to nesten like sammenhenger. Slike ting er ofte den vanskeligste delen av det å programmere; avgjørelser m.t.p. design. Etterhvert som programmet øker i størrelse vil feilene du har gjort i starten av programmeringsprosessen bli tydeligere og tydeligere, og konsekvensene av dem vil eksplodere. Et dynamisk og fleksibelt språk kan dog hjelpe veldig her.

 

Nå har jeg som sagt ikke lest skikkelig igjennom koden, og kan ikke en gang si om det er noen deler i den som er hensiktsmessig å legge i egne funksjoner - jeg gjettet kun ut i fra hva du sa om copy/paste. :)

 

Ser også at du bruker masse if'er. Kan du bruke switch i stedet?

 

edit: Pass også på indenteringen din. Dette er noe editoren din bør ordne for deg.

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

lnostdal: Om det er noen som mener at jeg har stjålet kode fra andre, så er det helt feil. Det jeg mente med copy-paste var at noen av løsningene i koden blir litt som å bruke en slegge for å knuse et egg (eller hva man nå enn sier), altså at det blir mye kode for ingenting. Før har jeg tenkt at så lenge det fungerer er det ikke noe problem. F.eks. der programmet skal lete etter ordet "path" i svg-fila, føler jeg at det kunne gjøres på en LAAAANGT enklere måte en det jeg gjorde.

 

Med copy-paste mener jeg altså at man bruker en kode som fungerer greit, uten egentlig å vite hva koden er beregnet for, mens jeg egentlig burde bruke en annen kode. :) Dette er resultatet av at man kun har lest på sider som cplusplus.com og cppreference.com og har spurt for lite på forum o.l etter hvordan det bør gjøres. (Eller at man er dårlig til å søke på Google) :)

 

Takker for tipset om bruk av funksjoner. Det er en stund siden jeg lagde dette programmet, og jeg har allerede startet å optimalisere koder ved hjelp av funksjoner. :)

Endret av elbeem
Lenke til kommentar
lnostdal: Om det er noen som mener at jeg har stjålet kode fra andre, så er det helt feil. Det jeg mente med copy-paste var at noen av løsningene i koden blir litt som å bruke en slegge for å knuse et egg (eller hva man nå enn sier), altså at det blir mye kode for ingenting. Før har jeg tenkt at så lenge det fungerer er det ikke noe problem. F.eks. der programmet skal lete etter ordet "path" i svg-fila, føler jeg at det kunne gjøres på en LAAAANGT enklere måte en det jeg gjorde.

 

Med copy-paste mener jeg altså at man bruker en kode som fungerer greit, uten egentlig å vite hva koden er beregnet for, mens jeg egentlig burde bruke en annen kode. :) Dette er resultatet av at man kun har lest på sider som cplusplus.com og cppreference.com og har spurt for lite på forum o.l etter hvordan det bør gjøres. (Eller at man er dårlig til å søke på Google) :)

 

Takker for tipset om bruk av funksjoner. Det er en stund siden jeg lagde dette programmet, og jeg har allerede startet å optimalisere koder ved hjelp av funksjoner. :)

6542914[/snapback]

 

 

Syntes det er bra gjort uansett å få laget et så "omfattende" program ettersom du bare er nybegynner! Bra jobba. Det å lete etter teksten path kan gjøres hvis du leser littegranne om string operators. Husker ikke hvilken member funksjon det var snakk om.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...