Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diverse spørsmål om bilproblemer


Blib

Anbefalte innlegg

Har en Mitsubishi Galant, og har noen spørsmål:

 

1: Den har Cruise Control, som jeg vet virker da jeg har fått den demonstrert. Men jeg skjønner ikke hvordan aktivere den selv :blush: Det er en bryter på dashbordet og en knott på rattet som kan rotes med.

 

2: Air conditioningen fungerer ikke, eller bare delvis. Blir ikke spesielt kaldere iallefall. Er det en eller annen hotfix eller småting jeg kan sjekke for å se om det er en easy-to-fix feil?

 

3: Varsellampa for oljen lyser litt nå og da. Sjekket metallstanga i dag og olje-nivået holdt seg akkurat innenfor to hakk (som var helt nederst). Regner med at det da betyr at det er nok olje, men hvorfor lyser da lampa? Any clues?

 

4: Ved kald-start lager den en slags hvine-lyd. Varer bare 3sek elns, viftereim eller noe? Kan dette skiftes lett/billig? :)

 

Takker for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fyll på olje til max-merket. Hvis det er lite olje kan oljepunpen begynne å suge luft ved kraftig akselarasjon, oppbremsing eller i svinger, og da begynner lampen å lyse. Cruisekontrollen står vel beskrevet i bruksanvisningen, men som regel er har dne en hodedbryter som sitter på blink/fjernlysbryteren som må stå på. Deretter er det bare å trykke på en av hastighetsregulatorknappene. De kan være merket med + og -, eller ord som "Set", "Coast" og "Resume". Den slår seg av automatisk med en gang du rører brems eller clutch. Hvinelyden når den starter er antagelig starteren som "ruser opp" når motoren starter og den ikke har noe å dra på lenger, og det er ikke noe å bry seg om. Hvis airconditionanlegget er dårlig må du antagelig fylle på gass. Det kan gjøres ved mange verksteder og koster vanligvis litt i overkant av en tusenlapp.

Lenke til kommentar

Takker. Lampa lyser som regel ved cruising i 4gir og stopper ved nedbremsing dog. Angående CC så er bryteren på dashbordet tror jeg, tror ikke det er noe på blink/fjernlys-spaken. Men jeg har prøvd å trykke inn denne og dytte på hastighetsknotten på rattet uten hell. Tror ikke jeg fikk med bruksanvisningen.

 

Skal prøve å fylle olje til max senere i dag.

 

Angående hvinelyden - kan ikke dette gjøres noe med altså? :/

Lenke til kommentar

Uff. Ser jo at den boksen jeg kjøpte på Esso er en literboks elns, noen anelse ca hvor mye som skal nedi?

 

Og forresten, olja skal nedi det svære hullet som det står Oil på? Spør bare fordi når jeg titta oppi var det jo masse mekaniske deler der, lurer litt på om jeg faktisk bare skal "drukne" disse i olje... :/

Lenke til kommentar

Okay, takker. Noen anelse i det hele tatt om mengde? Siden dunken er på en liter elns tipper jeg at ca halve/hele skal nedi for å gå fra ca 10% til 90%, eller?

 

*Går og denger seg litt for å fjerne flauheten over å ha spurt på offentlig forum om olje skal helles i Oil-tanken* :blush:

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Okay, takker. Noen anelse i det hele tatt om mengde? Siden dunken er på en liter elns tipper jeg at ca halve/hele skal nedi for å gå fra ca 10% til 90%, eller?

 

*Går og denger seg litt for å fjerne flauheten over å ha spurt på offentlig forum om olje skal helles i Oil-tanken*  :blush:

6485858[/snapback]

 

Det er som regel en liter forskjell mellom MIN og MAX-merket etter hva jeg husker. Men det er jo bare å peile oljen etter du har fyllt på litt, så ser du jo etterhvert om du har hellt på nok olje.

 

Og det finnes ingen dumme spørsmål på et forum :) Er jo mye bedre at man spør istedenfor å helle olje eller andre væsker feil sted i motoren hvis man er usikker :)

Lenke til kommentar

Hmm. Fyllte ca 1dl i går. Fylte ikke mer pga jeg ikke kunne se hvor mye som var i tanken på den måleåpinnen. Tidligere oljen var nokså svart, den nye oljen er vel for gjennomsiktig til at jeg så noe. Jeg la uansett merke til at den svarte/gamle oljen nå var på et punkt langt under 0-merket. Uansett, kom meg hjem fra jobb i går uten å se lampa dog.

 

Sjekket igjen i dag før jeg dro på jobb og kunne fremdeles ikke se noe merke. Trodde kanskje jeg så et oljemerke midt mellom hakkene, men jeg mente også å kunne se dette merket laaangt oppe på metalpinnen, nesten hvor jeg holdt den. Så også varsellampa i et halvt minutt når jeg kjørte. Bør jeg bare helle på 5-6dl mer og se om jeg kan se merket da? Kan være jeg ikke så det pga det var for langt nede...

 

Fant forresten utav CC. Hold knappen nedover i 2sek og slipp. :/

 

Final edit:

1: CC fant jeg utav

2: AC er tom og må fikses+fylles. Ca 7000 kroner.

3: Lampa var pga null olje. Helte på ca 6dl og den er nå på midten og kjører bra.

4: Ulyden er ikke reima, men den var slakk. Verksted tok 250kr for å stramme, tok ikke starteren som lyden kom fra.

Endret av Blib
Lenke til kommentar

Parker bilen på ett plant underlag, stopp den og la den stå i noen minutter, trekk opp peilepinnen, tørk av den og stikk den ned igjen og trekk den så opp og se. Er nivået under minimum så fyll på til du ser oljen mellom merkene.

Du ser tydelig nivået selv om du fyller på ny olje.

Hvor lenge siden er det har blitt byttet olje da?

Lenke til kommentar
  • 13 år senere...

Jeg har en 1984 chrysler le baron, 2.2L med turbo. 

Bilen starter lett og går helt normalt, vifte slår inn etter behov, men etter 15 / 20 minutter så stopper den og starter ikke før motor er kald igjen. Det er gnist til fordeler og bensinpumpa funker. Jeg har sjekket alt av vakum slanger og bensinpumoa funker. 

Har skiftet coil, tenningsledninger, fordelerlokk og innerdel i fordeler. 

Jeg står helt fast og skjønner ikke hva som er feil. 

Lenke til kommentar
Blib skrev (På 13.7.2006 den 20.36):

Okay, takker. Noen anelse i det hele tatt om mengde? Siden dunken er på en liter elns tipper jeg at ca halve/hele skal nedi for å gå fra ca 10% til 90%, eller?

 

*Går og denger seg litt for å fjerne flauheten over å ha spurt på offentlig forum om olje skal helles i Oil-tanken* :blush:

Det er aldri dumt å spørre om noe som helst. Alt er så teknisk avansert i dag, og én miss kan gjøre garantien ugyldig. Så gi deg sjøl heller ros.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...