Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd fra turbo i Passat TDI


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har akkurat kjøpt en Passat 2002 1,9TDI, og på vei hjem fra selger skjedde det noe med turboen (snakk om uflaks!). Det føltes som om bilen gikk tom for diesel der og da, for trekket ble så mye dårligere. Hadde til og med problemer med å følge en trailer opp en bakke på E18. Akselerasjonen er blitt mye dårligere også. Lyden jeg hører er en hvinelyd som er forholdsvis kraftig i forhold til hva den skulle vært. Den høres ikke på tomgang, men ved litt gasspådrag er den tydelig. Det er ingen løse slanger/falsk luft. Alt ser normalt ut fra utsiden.

 

Noen som har tips om hva som kan være galt her? Hva kan jeg gjøre for å prøve å finne ut hvor feilen ligger?

 

 

mvh

Jostein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mange som har kommet innom på jobben og fått skifta luftmassemåler fordi draget er blitt merkbart dårligere.. har selv prøvd flere biler (les: skoda 1.9tdi) med defekt massemåler, og det virker som om ikke turboen er med i det hele tatt..Jobber med skoda, og som kjent er jo skoda en volkswagen (ja, dette gjelder 1.9tdi)

 

prøv og få prøvd en ny massemåler..

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
prøv og få prøvd en ny massemåler..

6451411[/snapback]

 

Men kan det være det også når det kommer en slik lyd fra turboen? Lyden er på en måte en "forsterket" turbolyd, altså en lyd som stiger i frekvens proporsjonalt med turtallet, men som er ganske høy i volum i forhold til det normale (som vel knapt er hørbart på denne modellen...?).

 

Takk for tips, kom gjerne med flere de som vil!

 

 

mvh

Jostein

Lenke til kommentar

Gjør det enkelt,plukk av slangen fra turboen som går til innsuget,så tar du fingern i skovlen,å kjenner om du har en slakke der,skal ha en bitte liten slakke der pg.a lageret,men er den over 1-2 mm så er det nok turboen din som har havarert. men gjør du det enda enklere så leverer du den på ett verksted som har diagnose utstyr , så finner de fort ut om det er massemålern det er noe defekter med,er ikke bare å bytte den på måfå,er jo ikke akkurat billig del....Det ville iallefall jeg gjort.

Lenke til kommentar
men gjør du det enda enklere så leverer du den på ett verksted som har diagnose utstyr , så finner de fort ut om det er massemålern det er noe defekter med,er ikke bare å bytte den på måfå,er jo ikke akkurat billig del....Det ville iallefall jeg gjort.

6453021[/snapback]

 

Har vært innom på Møller og fått diagnose på at det er noe galt med lufttrykkregulator (eller noe lignende), men som han sa kan det være mye annet som også gir den feilmeldingen. I tillegg er også både turboen og trykkregulatoren skiftet for kun noen måneder siden, så det virker litt rart at det skal være det som har røket.

 

Har fått mange tips om massemåleren nå, men problemet er jo å få prøvd en annen uten å måtte kjøpe den hvis det ikke er det som er problemet. Men den skulle vel heller ikke lagd en slik lyd?

Lenke til kommentar

Om det er noe feil med trykkavlesningen kan det hende turboen lader alt for mye trykk og dermed hyler. Mest ville jeg trodd det var luftlekkasje, gjerne fra første slangen ut fra turboen, men det kan være at turboen er på tur å ta kveld. Deathwhine - dødshylet... :p

Lenke til kommentar
Defekt LMM vises sjelden på diagnosen...

 

stemmer det, så vi må bare prøve en ny massemåler på biler som har blitt slik att de plutselig går mye dårligere.. og det er blitt noen biler vi har bytta LMM på

 

men kan jo være att turboen har gått også.. hadde turbo bytte på en Superb for ikke så lenge siden.. hadde ikke gått så langt den..

 

men dra på et volkswagen verksted, så sjekker de om det ligger noen feilkoder inne

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
stemmer det, så vi må bare prøve en ny massemåler på biler som har blitt slik att de plutselig går mye dårligere.. og det er blitt noen biler vi har bytta LMM på

6455150[/snapback]

Hvor stor jobb er det å skifte den? Ser ut som at det bare er til å skru ut og sette inn ny, men er det så enkelt?

 

Og hvis jeg stikker innom en forhandler, kan de da enkelt måle kun massemåleren og finne ut om det er den som er gåen, slik at jeg da kan kjøpe ny og bytte den?

Lenke til kommentar
Hvor stor jobb er det å skifte den? Ser ut som at det bare er til å skru ut og sette inn ny, men er det så enkelt?

 

ja, det er enkelt.. sitter bare i 2 skruer.. ut og inn.. gjort på 2min.. du kan jo spørre om å få prøve en ny en.. du merker jo det med en gang om det er massemåleren..

Lenke til kommentar

Det enkleste er å kjøre innom hvilket som helst verksted å be dem prøve bilen 200 meter med testeren i.Da kan de med en gang svare om det er turbo,regulator,katalysator eller luftmassemåler.Din modell er den enkleste av alle å lese ut feil på.Når det gjelder plystrelyd fra turbo så er en litt bøyd skovle mange ganger gunnen.Da får du en høy plystrelyd hele tiden når du kjører.

Lenke til kommentar

Har nå funnet feilen. Skrudde ut luftfilteret og tok av slangen som går inn på turboen. Der lå det noe som så ut som rester fra en slangeklemme el.l. Det var definitivt ikke noe som hører til der i området av naturlige grunner, så jeg mistenker verkstedet som byttet turboen for noen måneder siden for å ha vært litt uoppmerksomme når de skrudde alt sammen. Er mildt sagt rimelig irritert på at det går an... Og skovlene på akslingen var borte vekk, i hvert fall så langt jeg kunne se og kjenne. Så da er vel kanskje intercooleren og motoren full av metallspon nå...?!

 

Det er vel liten tvil om dette er noe som burde gå på garantien på reparasjonen?!

Lenke til kommentar
Har nå funnet feilen. Skrudde ut luftfilteret og tok av slangen som går inn på turboen. Der lå det noe som så ut som rester fra en slangeklemme el.l. Det var definitivt ikke noe som hører til der i området av naturlige grunner, så jeg mistenker verkstedet som byttet turboen for noen måneder siden for å ha vært litt uoppmerksomme når de skrudde alt sammen. Er mildt sagt rimelig irritert på at det går an... Og skovlene på akslingen var borte vekk, i hvert fall så langt jeg kunne se og kjenne. Så da er vel kanskje intercooleren og motoren full av metallspon nå...?!

 

Det er vel liten tvil om dette er noe som burde gå på garantien på reparasjonen?!

6464313[/snapback]

 

Mener du at du har villdyr i motoren?

Lenke til kommentar
Mener du at du har villdyr i motoren?

6464314[/snapback]

Eh, hæ? Villdyr? Hadde i hvert fall en metallbit som ikke skulle vært der!

6464329[/snapback]

 

Er nok en av de Metalcargolytene fra Midtøsten. Fjerner du ikke de snarest vil motoren visne og gi fra segg en giftig gass som fører til sprenging i magesekken

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...