Gå til innhold

program til å skille bass fra stemme osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Finnes det noe program der man kan legge inn en sang, og så sorterer den automatisk bass, stemme, trommer osv. på egne linjer (som linjene i f.eks vegas når man redigerer der)

Programmet må/bør kunne gjøre sangen/lyden om til .mp3 fil...

Endret av r2d290
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke mulig på noen som helst måte. Et lydspor på en CD (eller mp3, wmv etc) er et stereospor hvor alle frekvenser er med. Alle instrumenter lager toner i mange ulike frekvenser så å skille ut et frekvensområde og si "her er bassen" er helt umulig.

Den eneste måten å få til dette på er å få tak i originalinnspillingen før mastring hvor alle sporene ligger separat. Det finnes også en del innspillinger tilgjengelig hvor enkelte instrumenter ikke er med, typisk play-a-long-cd-er og karaoke-cd-er. Et alternativ kan være å laste ned en midi-fil av låta. Der kan hvert spor separeres. Det låter (som regel) ikke bra men du får ihvertfall en ide om låta.

Skrevet (endret)

Music Morpher Gold

....Voice Extractor & Voice Remover modules also helps make karaoke background music. ....

Har aldri prøvd dette, så jeg kan ikke si noe om det, men jeg fant det på Download.com. koster 99$ though...

Endret av Ozwald
Skrevet

Det slike programmer gjør er å fjerne eller dempe kjerneområdet til et bestemt instrument (f. eks. vokal). Det fører til at man fjerner alle andre lyder som også ligger i det området samtidig som lyder utenfor kjerneområdet blir liggende igjen. Det kan fungere delvis tilfredsstillende på bass fordi bassen som regel er alene i sitt kjerneområde (bortsett fra basstromme). Du får imidlertid ikke fjernet den helt og resultatet som regel veldig dårlig.

Skrevet

... i tillegg brukes ofte kansellering. Man tar den ene kanalen, snur fasen og lar det kansellere ut det i den andre kanalen (gjerne etter frekvensfiltrering). Fungerer kun på lyder som ligger helt i senter. ;)

Skrevet (endret)

får vel prøve det... takk for mange gode svar foreløbig

Edit: Nei, var ganske langt fra det jeg hadde forventet meg... men det ser ut til å være det beste til nå...

tror jeg får legge det prosjektet på hylla en stund til...

Endret av r2d290

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...