Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC vil ikke boote

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en pc som har slått seg skikkelig vrang, og håper noen her kan hjelpe på vei :)

Min hardware:

Epox 9NDA3+

AMD Atholon 64 3200+

1 GB RAM (4 brikker Twinmos PC3200)

2 HD

Gainward Geforce 6660GT 128 mb AGP

500W PSU

Har flere komponenter også, men det er disse jeg forsøker å starte PC'n med nå.

Problem:

PCn fungerte utmerket inntill lørdag kveld, da skjermbildet frøs under surfing. Jeg tenkte at det kanskje var windows eller en overoppheting, og lot Pcn hvile litt. Da jeg forsøkte å starte den opp igjen ville den ikke boote. Jeg åpnet dekselet og registrerte at posterrorkoden 25 viste på hovedkortet, noe som ifølge manualen var "reserved". Et kjapt google søk indikerte at det var snakk om VGA. Skjermkortet så ut til å være den sannsynlige synderen, og ganske riktig, et annet skjermkort som jeg har liggende ville boote (kortet var til og med defekt).

Da jeg dro til datasjappa hvor jeg kjøpte kortet for et par måneder siden, fikk de det til å fungere! Jeg tenkte at da måtte det være hovedkortet som sang på det siste verset, og kjøpte et nytt kort. Det kom jeg ikke langt med, siden samme problem vedvarte.

Jeg har så prøvd forskjellige minnebrikkekombinasjoner, en annen strømforsyning og med ulike harddisker.

Nå står jeg fast.

Finnes det en hjelpsom sjel der ute med noen hendige tips? :ermm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm.. Prøv med noen få minnebrikker, ikke alle.. Mulig det er synderen. Kom det ingen feil melding eller slikt?

Du kan jo reinstallere xp, reparere.

Det som egentlig slår meg er vel harddisken. Siden den ikke booter kan det rett og slett være den, prøv med en annen om du har mulighet.

-Eller kan du prøve linux live cd, linux som kjøres via en dvd/cd rom spiller.(Genialt)

Skrevet
hmm.. Prøv med noen få minnebrikker, ikke alle.. Mulig det er synderen. Kom det ingen feil melding eller slikt?

Du kan jo reinstallere xp, reparere.

Det som egentlig slår meg er vel harddisken. Siden den ikke booter kan det rett og slett være den, prøv med en annen om du har mulighet.

-Eller kan du prøve linux live cd, linux som kjøres via en dvd/cd rom spiller.(Genialt)

6434586[/snapback]

hei,

Jeg har forsøkt med 2 minnebrikker, 2 ulike par. Jeg har også forsøkt med HDene hver for seg, det er vel ikke sannsynlig at begge HDene er gåene?

Litt vanskelig å gjøre noe som helst softwarerelatert når maskina ikke booter...

Skrevet
Har du OS på begge? Kommer du inn i bios?

Prøv og sett boot til dvd og legg inn xp på nytt.

6434651[/snapback]

null, nada, nix. skjermen er helt svart, siden maskina ikke booter... :(

Skrevet
Minnet eller HK kansje? Mulighet til og skjekke disse?

6435967[/snapback]

Minnet har jeg nok ikke mulighet for å sjekke, annet enn å fjerne noen av de fire minnebrikkene mine eller bruke ulike kombinasjoner. Jeg kjøpte jo nytt HK da, uten at det hjalp.

Nei, tror nok jeg må krype tilbake til datasjappa. Det merkelige her er jo at de fikk skjermkortet til å fungere, mens jeg ikke har gjort det på to ulike HK, samtidig som maskina vil boote med et annet skjermkort.

takk for hjelpa så langt :)

Skrevet

Ta med deg alle delene(har du kjøpt alle delene der?)

Og be dem og ta en titt og forklar situasjonen ordentlig. At du blandt annet har vært der tidliger, byttet HK, forskjellige kompinasjoner av RAM.

Kansje prossesor er synderen?? :hmm:

Skrevet

Det var nok skjermkortet som var synderen. Jeg prøvde et tilsvarende agp-kort på min pc hos datasjappa i dag, og det fungerte. Fikk nytt skjermkort fra Datakjeden på garantien :)

Må nesten gi en liten big up til teknisk avdeling på Datakjeden i Trondheim, de kunne lett ha avvist hele greia på grunnlag av at kortet fungerte når de testet det. Veldig hjelpsomme folk :thumbup:

Skrevet
Det var nok skjermkortet som var synderen. Jeg prøvde et tilsvarende agp-kort på min pc hos datasjappa i dag, og det fungerte. Fikk nytt skjermkort fra Datakjeden på garantien  :)

Må nesten gi en liten big up til teknisk avdeling på Datakjeden i Trondheim, de kunne lett ha avvist hele greia på grunnlag av at kortet fungerte når de testet det. Veldig hjelpsomme folk  :thumbup:

6445502[/snapback]

Herlig at det funker! Blir glad når folk er hjelpsomme jeg! Men de skal jo egentlig det da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...