Gå til innhold

Hjelp til kobling av ledninger


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bygge PC for første gang, og har nå blitt litt usikker :blush: . Det gjelder de tilkoblingene i fronten av kabinettet. Hovedkortet er en ASRock 939SLI32-eSATA2, og jeg har et Thermaltake Soprano kabinett.

Ledningene er POWER LED, POWER SW, H.D.D. LED, RESET SW, SPEAKER.

I tilleg kommer de tilkoblingene som er i toppen av kabinettet, to USB 2.0, Firewire og Ear & mic. Må disse kobles på spesielle steder? Hva vil skje om jeg kobler feil? Kan noen hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ikke den første som har bygget pc for første gang. ;) (jeg også har gjort det, alene, og uten internett)

Og i esken til hovedkortet ditt ligger det en manual med utførlige tegninger av ALLE tilkoblinger på hovedkortet, så les i den.

 

Men grunnregelen er at de viktigste tilkoblingene er nederst til høyre på kortet.

Alle hovedkort er forskjellige, så det er én av grunnene til at det medfølger manual

Lenke til kommentar

Manualen som følger med (syns ihvertfall jeg) er ganske uoversiktlig. Det står ikke noen steder hvor jeg skal feste disse ledningene. Jeg må se i manualen til kabinettet om hvor disse skal festes, og når jeg gjør det, blir det merkelig en 'pin' for lite :hmm: Er det jeg som gjør noe feil?

Lenke til kommentar

Det mangler ikkje ein pinne, men hovudkortet ditt har berre eit 2-pins uttak til Power LED, dei fleste kort har 3-pins, nokre har begge delar, men tydeligvis har også nokre berre 2-pins. Om du får det til kan du prøve å dra ut den kvite ledningen på Power LED-pluggen og plugge den i det midterste hullet. Sett i pluggen så den alle tre pinnane går inni den.

 

La ved eit bilete som viser korleis du skal kople opp dei andre.

 

USB-kabelen skal inn på punkt 23\21, side 9 i manualen din.

Lydportane (Mikrofon, headset osv) skal inn på punkt 28.

Firewire skal på punkt 24.

 

Kor enkelt det er å plugge portane til frontpanelet er veldig avhengig av korleis det er utført på kabinettet. Nokre har ein liten plugg til kvar ledning, noko som gjer monteringa vanskeleg, mens andre har større pluggar til alt. Kvifor det er sånn veit eg ikkje, kanskje det ikkje er ein standard som alle følger og at dei derfor må ha plugg på kvar ledning.

 

USB-kabelen er det samme greia med, kan være masse småpluggar og kan være ein stor.

 

Edit: Rota veldig, Firewire er på plass.

post-23219-1151508848_thumb.png

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...