Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Det er sikkert feil å si mild om Caol Ila. Jeg er ikke så flink til å sette ord på smak. I tillegg så syntes jeg jo at det som før var kraftig nå er mildt :!: Rund eller harmonisk er vel et bedre ord enn mild. Det er mye smak i den, den er fyldig, men jeg opplever den ikke så agresiv som Laphroaig. Skal sies at jeg aldri har drukker de side om side. Har nå en Laphroaig Quarter Cask og hadde for ca et år siden en Destillers edition av Caol Ila. Jeg har ikke røyka på 10-12 år og aldri røyka mye, så det er mulig at det påvirker opplevelsen?

 

Jeg er enig i at Bowmore er en barsk whisky. Likevel er den utrolig visuell. Jeg er fra vestlandet og har barndomsminner fra å ro rundt i en tjæreimpregnert trejolle og jakte på flyndre med lystregaffel. Det luktet tang fra fjæra og tjære fra prammen og trebrygga. Når jeg smaker og lukter på Bowmore så trer gjenkjennelsen av lanskapet veldig godt fram. Antakelig bedre enn for noen annen Islaymalt. Det er en svært sterk kvalitet å kunne speile det lanskapet whiskyen er laget i. Har SÅ lyst til Skotland for å besøke Spey, Islay, Campbeltown og andre plasser for å oppleve lanskapet whiskyene er laget i. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svarene. Greia er at det kun er Caol Ila som har 20cl flasker på mitt lokale pol, så alternativet til den er div. blends på 35cl flasker. Har aldri smakt drikke med røyksmak før, men har nytt både pipe og sigar. Men kanskje jeg hadde satt like stor pris på en grei blend som Caol Ila med tanke på at jeg er meget, meget uerfaren på whiskyfronten?

 

Jeg sjekka hylla på mitt lokale pol (Hamar) nå i dag. Det var 6-7 varianter med små flasker(2-2,5 desiliter) . Dersom du ikke har så langt til nærmeste pol så kan du jo ta deg en tur. Det er blandt annet et sett med "Famus whiskys" hvor du kjøper en pakke med 7-8 drinkflasker av ulike kjente merker. Sikkert en fin introdusjon hvor du får prøve ulike regioner mot hverandre og finne noe som passer for deg. :)

Endret av Havlet
Lenke til kommentar

Takk for svarene. Greia er at det kun er Caol Ila som har 20cl flasker på mitt lokale pol, så alternativet til den er div. blends på 35cl flasker. Har aldri smakt drikke med røyksmak før, men har nytt både pipe og sigar. Men kanskje jeg hadde satt like stor pris på en grei blend som Caol Ila med tanke på at jeg er meget, meget uerfaren på whiskyfronten?

Siden du allerede har prøvd The Famous Grouse, hadde jeg heller gått for en single malt. Uansett synes jeg Caol Ila 12 er et langt bedre valg enn Laphroaig 10, som er dyrere og tilsatt altfor mye karamell.

 

Men om du skulle komme over Dalwhinnie på 20cl-flaske, vil jeg heller anbefale å starte med den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svarene. Greia er at det kun er Caol Ila som har 20cl flasker på mitt lokale pol, så alternativet til den er div. blends på 35cl flasker. Har aldri smakt drikke med røyksmak før, men har nytt både pipe og sigar. Men kanskje jeg hadde satt like stor pris på en grei blend som Caol Ila med tanke på at jeg er meget, meget uerfaren på whiskyfronten?

 

Caol Ila er kjempegod mener jeg, men tror det er en single malt og ikke en blend.

Lenke til kommentar

Greia er at det kun er Caol Ila som har 20cl flasker på mitt lokale pol, så alternativet til den er div. blends på 35cl flasker.

Ja, er ikke så mange single malts på småflasker her til lands. Men uansett ville jeg heller anbefalt en helflaske single malt enn en liten blend for nybegynnere. Poenget mitt er at det er lettere å like en ting som er god for andre enn noe som er sånn "tja... helt OK". Problemet med Caol Ila blir da at den krever litt mer trening og erfaring før den kan forstås, etter min mening.

 

Dette er sånn jeg lærte meg whisky - jeg gikk bort ifra mange råd om å kjøpe billig wehisky eller speyside og gikk i gang med en whisky som passet bra ved siden av pipa - Laphroaig. JEg tror at en nybegynner-whisky bør matche kostholdet og mat man er vant med. Spiser du masse epler eller frukt med mye lignende syrlighet passer sikkert for eks. Glenfiddich bra å starte på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svarene. Greia er at det kun er Caol Ila som har 20cl flasker på mitt lokale pol, så alternativet til den er div. blends på 35cl flasker. Har aldri smakt drikke med røyksmak før, men har nytt både pipe og sigar. Men kanskje jeg hadde satt like stor pris på en grei blend som Caol Ila med tanke på at jeg er meget, meget uerfaren på whiskyfronten?

 

Caol Ila er blant de ekstrem-røykede, ja. Hva du setter mest pris på er umulig å vite, men jeg ville kjøpt en 20 cl Caol Ila og prøvd. Om du ikke liker den er du fortsatt langt unna personlig konkurs. Husk bare at den ikke er representativ for en "typisk skotsk whisky". Selv liker jeg Caol Ila svært godt, men når jeg kjøper skikkelig røykpreget whisky faller valget fortere på Lagavulin 16 yo og Laphroaig QC.

Lenke til kommentar

Hvis du er usikker på hva du skal ryke på i starten av whisky, så hold deg borte fra bourbon. Bourbon er en form av whisky, men kan sammenlignes mer med rom. Skal helst blandes, altså (hvertfall i følge meg).

 

Speysides er mildere, rundere i smaken, ikke fullt så skarpe som Islay'ene. Glen Moray kan være en starter. Alternativet kan være en blend som Johnnie Walker Red som også kommer i halvflasker (35 cl). Johnnie Walker kan også blandes ned med cola hvis du finner ut at du ikke liker den, uten at det er en kardinalsynd.

 

... Jeg kom kanskje litt sent inn i diskusjonen. Islays er fint hvis du liker pipe og sigar til. Speysides er kosedrikk til sene sommerkvelder.

 

Glen Moray kan du egentlig ikke gå feil med, selv om en del av de hardbarkede Islay'erene mener at den kan være litt kjedelig.

Endret av Leo_Khenir
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har blitt anbefalt "Label 5 Classic Black" og "J&B Rare" av noen andre, riktig nok ikke mye til whiskykjennere, men allikevel. Hva er tankene rundt slike brygg? Glen Morayen var kun på helflaske og litt dyr for min økonomi akkurat nå, men høres ut som noe som er verdt et kjøp i fremtiden :)

Lenke til kommentar

 

... Jeg kom kanskje litt sent inn i diskusjonen. Islays er fint hvis du liker pipe og sigar til. Speysides er kosedrikk til sene sommerkvelder.

 

 

Enig i det meste av det du nevner, er ikke helt enig med akkurat det du sier der, altså om det er bokstavelig ment...

 

Islay er røykfult ja, skikkelig også, men er nok ikke det man helst tar ved siden av en sigar, Pipe er jeg enig i at kan være noe...

 

Jeg bare nevner det som andre også nevner. Til sigar som jeg er ganske glad i selv en gang i blandt så er det best med noe rundt og ikke for komplekst.

 

Islay er vel kanskje en av de mest komplekse smakene som finnes av whisky. Folk sier at ost skal være godt med Islay, da ost av den mugne og kremaktige typen... Skal vist passe perfekt med feks Laphroaig og Ardbeg.

 

Islay gjør seg best sammen med litt vann alene, eller ved siden av en øl.

 

Til følge med sigar ala habanas fra Cuba etc så foreslår jeg en rund og søtladen whisky. Feks Glenfiddich eller lignende. Ikke for kompleks og søt og rund.

 

Av cognac til Sigar så gjelder mye av det samme, en VS eller VSOP foretrekkes føre de altfor komplekse XO ene. Tar man XO så er det nesten greit å ta den før eller etter Sigar og kaffe.

 

XO og Islay fortjener nesten sin ensomhet uten at man blander de med noe annet...

 

En kvalitetskaffe er nesten påkrevd sammen med en Sigar, det er skikkelige saker...

 

Mørkere øltyper er også noe som passer godt med sigar...

 

 

Dette mener jeg personlig selv, og har også hørt det av andre.. men sef det man føler passer best selv er uansett det rette valget.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Litt spøkefullt bruker jeg å si at Islay er godt, dersom du liker å rulle sammen våt torv til sigar og røyke den, men det er jo naturligvis bare på vas.

 

Når det gjelder sigar-følget, skal jeg ærlig innrømme at jeg hverken er stor på sigar-røykingen eller Islay-drikkingen, så jeg får bare bøye meg i støvet for en med erfaring.

 

Skikkelige Speysides på sin side skal nytes alene, uten andre forstyrrende smaker i munnen. F.eks 16 YO Glen Moray (som jeg ikke har sett på norske pol, kun Systembolaget) er det nesten kriminelt å drikke/røyke noe ved siden av, med mindre man drikker rett ETTER at man har tatt trekket/slurken av det andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ah... herlich. Her går det i lagavulin 16år og har pr. dags dato ikke funnet noe jeg liker bedre :) Jeg ELSKER smaken av tang, røyk og torv! Caol Islay ligger noe i samme leia, men er et godt stykke unna lagavulin.

 

Ser at de har en "Lagavulin Special Release Natural Cask Strength 12 Years Old" på polet .no Har noen prøv den?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...