Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skogslik skrev (4 timer siden):

Ardbeg Uigeadail er nå i basisutvalget på polet, er denne noe som anbefales? 

Lenge siden jeg smakte den, men den er en av de beste Cask Strength jeg har smakt. Den konkurrerer i topp med Nikka whisky from the Barrel. Helt forskjellige men disse er i topp på lista min. Ledaig Amontillado 13 cs er også på den lista, men den tror jeg bare var en liten stund på markedet.

Jeg liker egentlig bare Ardbeg 10 og Uigeadail av Ardbegene av de jeg har smakt, men disse er til gjengjeld svært gode.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Johnny walker black label 12 var intressant å prøve. For min smak som blend så er den altfor smooth og pregløs, merker litt Caol Ila, men kunne hatt mer preg..

Lett å drikke, men glad jeg bare kjøpte en halv, da jeg nok liker Malt bedre og Nas ligger i samme pris, feks Laphroaig Select og Bunnahabhain Moine.

Lenke til kommentar

Jeg har jo kjøpt en til også, som ikke er nevnt. Var så sykt rimelig..

Tror det er min første anCnoc, denne er sherry og røyket Highland whisky..

Har stått mye om den i blader og på nett.

Ikke så imponert av denne, men må smake litt til for å få noe notater...

Litt honning og frukt på nesa tror kuttet eple....

Den smakte mye bedre nå.. oljet til å være Nas, ikke Islay røyk. Mer lyng og dempet røyk.. litt som Highland park typ. Mer rund enn røyk.

Prøver å finne sherry, er mer i munnfølelsen tror jeg,må smatte for å finne spor av sherry.

Synes den var for stram når jeg først åpnet den for et par uker siden. Men smakte godt ikveld. Har sikkert hatt godt av litt lufting..

 

 

16150736363253517761516328792107.jpg

16150736956715750054379148424860.jpg

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 1 måned senere...

Kjøpte en blend som overrasket i positiv forstand.

Grant's Triple Wood...

Altså ikke bra som typ Single malt men som en uhøytidelig god sommer drink istedenfor billig Bourbon eller irsk blend med kjølt glass og feks rocks.

Den er utrolig smooth, nesten for smooth. Ellers er den ikke så kompleks og mangesidig. Kanske litt tørket frukt og litt krydder, i tillegg til smoothie sensasjon.

Men rimelig og god.

Har smakt forrige Family's reserve for mange år siden. Triple Wood er mye bedre.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Advarer mot Jura 18. Denne er ikke tradisjonell. Ubalansert og lurer fælt på hva de driver med.

Jeg synes 16 og Superstition var god til ok.

Men 18 er full av hvit pepper, og trasjonelt så er det ikke slik 18 år whisky skal smake.

Hvit pepper overdøver alt, om du liker eksperimenter uten anelse på resultat værsågod.

Jeg er så lei at jeg ikke valgte Highland Park 18 og betalte litt mer for noen som vet hva de driver med.

Det er så mye hvit pepper at den kjører over Talisker 10. Det sitter verre en overdose pepper i mat.

Jeg gav 699 da, men liker ikke å tvinge meg til å like.

Screenshot_20210617-164605.png

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at OverDose hvit pepper er pga rødvinsfatene.

Søt først, så tørr og hvit pepper hele veien.

Ikke noe for tradisjonell whisky.

Mye bedre om de holdt seg til Bourbon fatene... Da hadde jeg sikkert likt den.

Finishing er farlige saker, de som gjør det må kunne sine saker.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jura er et av de mer velfortjent utskjelte destilleriene i Skottland, selv om de i og for seg serverte bra saker da jeg besøkte dem for ca to år siden. Men utsagnet "trasjonelt så er det ikke slik 18 år whisky skal smake" slår meg likevel som noe ... merkelig. Whisky smaker slik den som laget den har ønsket - eventuelt akseptert - at den skal smake. Å si at så og så gammel whisky skal smake slik og slik er helt uten mål og mening.

Rødvinsfat er heller ikke noen tradisjonell kilde til smak av hvit pepper, nødvendigvis, så den sammenhengen kan være tydelig for deg uten å nødvendigvis ha noe rot i virkeligheten.

Poenget er at smak i hovedsak er subjektivt, og i stor grad også situasjonsavhengig. En whisky som smaker av hvit pepper for deg i dag kan smake helt forskjellig for andre - eller for deg en annen dag.

Endret av Aetius
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...