Gå til innhold

Er det lov å ha 2 statsborgerskap?


Anbefalte innlegg

Jeg har to statsborgerskap og to pass. Når man fyller 21 kan man enten gi avkall på det ene, eller søke om å beholde begge statsborgerskap. Både brormin og søstra mi har gjort det og har to pass.

 

Det er fullt lovlig og fullt mulig, hvorfor skulle det ikke være det? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men hvorfor det?

 

Hvis f.eks faren din er tysk og morra di er norsk, og du har bodd f.eks 10 år i hvert av landa, hvorfor skulle man ikke få lov til å ha begge da? Du kan begge språk og føler at du tilhører begge land f.eks.

 

Da føler man seg både norsk og tysk. Statsborgerskapet er jo ikke mer enn et pass og noen statistikker.

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar
Ja, men hvorfor det?

Hvis f.eks faren din er tysk og morra di er norsk, og du har bodd f.eks 10 år i hvert av landa, hvorfor skulle man ikke få lov til å ha begge da? Du kan begge språk og føler at du tilhører begge land f.eks.

Vel, da bør man rett og slett ta et valg likevel, mener nå jeg. Hvorfor? Tja.. bare synes det. :)

 

Da føler man seg både norsk og tysk. Statsborgerskapet er jo ikke mer enn et pass og noen statistikker.

6496978[/snapback]

Jeg mener også at det burde være mye mer enn det. Men det er vel en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Jeg har to statsborgerskap og to pass. Når man fyller 21 kan man enten gi avkall på det ene, eller søke om å beholde begge statsborgerskap. Både brormin og søstra mi har gjort det og har to pass.

 

Det er fullt lovlig og fullt mulig, hvorfor skulle det ikke være det?  :)

6496956[/snapback]

Ellers kan man bare ignorere det, så vidt meg er bekjent, så vet ikke Staten om du har flere statsborgerskap, så lenge du ikke sier ifra, eller tar jeg feil?

 

Anbefaler alle, spesielt dere som er mot dobbelt statsborgerskap, å lese kronikken "Norsk enighet om det norske" som stod i Aftenposten. At barn født i Norge ikke automatisk har rett til å bli norske, er rett og slett ufordragelig i min mening. Når man tenker på innvandrere, så bidrar ikke dette akkurat til økt integrering, da barna faktisk ikke blir norske statsborgere. Men de blir så heldige at de får velge når de er 12 år, da er man virkelig i en posisjon til å velge om man skal forkaste sin bakgrunn eller å bli norsk etter loven.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Hvem kan ha dobbelt statsborgerskap?

I følge norsk lov kan en person i utgangspunktet ikke ha to statsborgerskap. En norsk borger som har fått innvilget statsborgerskap i et annet land, mister automatisk sitt norske statsborgerskap. Hvis du søker om norsk statsborgerskap, kan det kreves at du må gi avkall på ditt tidligere statsborgerskap dersom du ikke automatisk mister dette.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har finsk mor og norsk far, men det later til at jeg må velge hvilket statsborgerskap jeg vil ha. Ettersom jeg da har bodd i Norge mesteparten av livet mitt, og föler meg mer norsk, velger jeg å forbli norsk statsborger. Orker ikke "tape" et statsborgerskap over et annet. Det blir for dumt.

Lenke til kommentar
Er det lov å ha 2 statsborgerskap i Norge?

 

Jeg er Norsk statsborger, men er også Amerikansk statsborger fordi Mamma er født i Amerika...

6327945[/snapback]

 

Man kan faktisk ha mer enn to statsborgerskap, eksempelvis hvis man er født i et land hvor man blir statsborger ved å være født der, i tillegg til at man har foreldre av to forskjellige nasjonaliteter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...