Gå til innhold

Hvordan bli brannmann?


Anbefalte innlegg

Kan godt svare på Mr_Lee sine spørsmål.

 

Det å jobbe skift er heilt klar ein ulempe i forhold til famile og venner. Du vil få ulempetillegg på lønna men det å jobbe skift gjer at du ofte vil måtte jobbe når alle andre har fri, som f.eks ein vilkårlig laurdagskveld.

Men enkelte foretrekker sjølvsagt også skift arbeid sidan du då får meir fritid, men for dei fleste så er det øsnkelig å jobbe vanlig 8 til 4 dager.

 

Når det gjeld lønna så varierer den veldig mykje alt etter kvar i landet du jobber, kva utdanning du har og kor lang ansinitet du har.

 

Men med ulempetillegg så er det ikkje så gale betalt, men det er fortsatt dårlegare betalt en om du hadde jobba som f.eks handtverker.

Brannmann er derfor eit yrke du bør velge fordi du ønsker å jobbe som brannmann og ikkje fordi du vil tjene godt.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg er en gutt på 19 og jeg er 100% sikker på at jeg skal bli brannmann i Akershus.

 

Faren min er i ABBV, så jeg kjenner et par brannkonstabler, så jeg vet hva jeg må satse på og jeg vet hvordan de fleste testene er, både i Akershus og i Oslo.

 

Dette er hva jeg gjør/har gjort:

 

- 1 år bygg- og anlegsteknikk

- 1 år klima, energi- og miljøteknikk (blikkenslager)

- 2 år som blikkenslagerlærling

 

Nå, mens jeg er lærling, trener jeg 5 dager i uken, både styrke og kondisjon.

Jeg trener med faren min på brannstasjonen, så jeg har prøvd noen av testene allerede, som tredemølletesten og høydetesten.

Høydetesten er simpel: klatre i 32 meter stige, sette seg på enden og ta bilde og vinke.

Tredemølletesten er ganske hard men lett nok. Krever masse instilling, for det er ikke så hardt som du tror!

 

De fleste konstablene sier til meg at 5000 metern er det jeg må satse mest på, for å få en god tid. (22 minutter er minimum, som er 1,45 minutter på 400 meter runden.) Så hvis man greier under 21 minutter har man en betydelig større sjanse. Helst under 20 minutter for å ta 1. plass.

 

Styrketestene er bare å trene seg til.

 

Klaustrofobitesten er bare deilig hvis du har psyken til det. Jeg har faktisk ikke sjekket tiden, fordi det er testen jeg er minst beskymret for.

 

Så er det koordinasjonstesten som viser hvor flink du er til å bruke kroppen og hvis stabil du er.

 

 

Etter jeg har fått svennebrevet som blikkenslager drar jeg i militæret. Luftforsvarets brannskole, som gir det meste av kursene man trenger for å bli brannmann.

I militæret tar jeg også klasse C førerkort. Jeg fant ut at luftforsvarets brannskole betaler 90% av førerkortet, så da sparer man 40,000,-.

 

Når det er ferdig er jeg rett og slett klar til å bli brannmann. Da skal kondis og styrke være på topp og jeg skal ace alle prøvene.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...