Gå til innhold

Det geniale spillet "Ports of call" på PC

Gjest Slettet-0ncAanc1

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-0ncAanc1
Skrevet

hei!

Noen som husker det geniale spillet "Ports of call"? Husker jeg spilte det mye på Amiga. Det var en slags simulator der du skulle leke John Fredriksen og styre skip over hele verden, bestemme last, kom ut for dårlig vær og pirater.

Noen som vet om man kan spille dette på PC? I tillfeller hvordan. Eller kanskje det er kommet en nyere versjon? Veldig takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du har kanskje også glemt at det ikke fantes et snev av AI i Amiga-spillet? Pure multiplayer.

Leste i et PC Gamer fra 2004 om et Ports of Call i full 3D fra samme utvikleren. Men det sugde visstnok, da det ikke inneholder noe form for AI, og ingenting er forandret fra originalen (fra 1986!) annet enn litt 3d-grafikk i havner.

Nå var jo PoC på amiga også et rent multiplayerspill uten noen AI da. Men i disse singleplayer-tider blir det litt fjernt å ikke gidde å prøve å lage AI så man kan spille alene også. Det er tross alt ikke så vanlig å sitte 4 stk rundt en TV og sende musa rundt som det var før.

Endret av Bitex
Skrevet

Jo, vi spilte PoC veldig mye for 10-15 år siden også. Det var bare kult til man hadde spilt 2-3-4 timer og alt bare ble for enkelt. Nettopp pga ingen som helst datastyrt motstand. Hvis begge/alle spillerne var nøyaktig like gode, skjedde det jo aldri noe som helst annet enn uendelig trading fra et par "gode" havner til et par andre gode havner. Man fant alltid de samme tradingrutene som passa best i forhold til startbyen. Veldig lite var randomisert egentlig. Og å styre skipet i havn ble bare så kjedelig at man ikke orket. Samme med isfjell og rev.

Gjest Slettet+214asdf125
Skrevet (endret)

poc var innmari pro :D

Husker jeg lagde en flåte som gikk fra San Francisco til Cape Town med hovedsaklig elektronikk. Ble fortjeneste!

Endret av Slettet+214asdf125
Skrevet

Slike perler må man for all del ikke prøve 10-15 år etter, det suger hvis en prøver det igjen nå...

Samme er med gamle minner fra barne tv o.l, hvis en er så dum å ser f.eks colargoll igjen så knuses de "gode" minnene

Skrevet
Leste i et PC Gamer fra 2004 om et Ports of Call i full 3D fra samme utvikleren. Men det sugde visstnok, da det ikke inneholder noe form for AI, og ingenting er forandret fra originalen (fra 1986!) annet enn litt 3d-grafikk i havner.

6314986[/snapback]

Vel.

3D Simulatoren blir ikke så mye brukt.

I 2004 var det kun en helt tidlig versjon av den, nå finnes PocSim3D 2 (beta) med båttrafikk.

2D simulatoren har vært utviklet i flere år, og inneholder mye andre båter som kjører rundtom utenom den du styrer selv.

Men er XXL som er selve spillet.

2D og 3D er kun tillegg for de som vil ha mer morro.

Skrevet
Hehe ja, når man fikk båter med baugpropeller ble det ingen utfordring..

Edit: leif.

6315039[/snapback]

Eller man hadde ræva full av penger og kunne bruke taubåter hele tiden. :)

Skrevet
Slike perler må man for all del ikke prøve 10-15 år etter, det suger hvis en prøver det igjen nå...

Samme er med gamle minner fra barne tv o.l, hvis en er så dum å ser f.eks colargoll igjen så knuses de "gode" minnene

6315055[/snapback]

Du har et poeng der. Men ja, jeg husker det spillet, spilte det med kamerater på min A500 den gang den var det hotteste omkring.

For noen år siden kikket jeg litt i et av leksikonene jeg hadde lest mye i som barn, og nå da jeg forsto alt som ble beskrevet, uten undringen til et barn, var det minst 1 stk. illusjon som brast med et smell ... begynte nesten å grine, for det føltes som jeg hadde ødelagt noe som ikke kunne repareres igjen. Så, jeg skal aldri se på de andre greien fra den tiden igjen. Det ligger godt bevart under glemselens slør :)

Jeg føler det nok slik om gamle TV-serier og filmer, spill m.m. og. Ser en slikt på nytt igjen, vil det miste uskylden det hadde da en var barn, og det er noe en aldri kan få tilbake igjen (uten videre).

Skrevet

Enig der Sundiver. Skal aldri spille Sonic the hedgehog på Sega Megadrive. Var artig når jeg var yngre, har gode minner fra både Sonic, Chuck-Chuck og flere spill. Hvis jeg prøver nå så blir nok alt ødelagt. Spillene suger sikkert verre nå. ;)

Skrevet (endret)

Retrospilling er bare tull egentlig. Jeg spilte i massevis av år på C64.

Så såklart, når jeg fant PC-emulator og en database med tusenvis av spill, gikk jeg bananas og lasta ned alt sammen. "Nå skal jeg ha det like digg som for 15 år siden!". Faktum var at jeg ble lei ALLE spillene etter 10-15 minutter og prøvde neste, og neste, og neste, og neste. Det var rett og slett for primitivt ift det man er vant til nå. I tillegg blir grafikken svært annerledes på en PC-monitor enn på en stor TV-skjerm. Alt blir mye klarere og styggere pga den høye oppløsningen. Man får bare ødelagt de gamle nostalgi-minnene.

Man kan se gamle tegnefilmer av typen Bravestarr og tenke "Hvordan i f... kunne jeg digge den driten her?"

Endret av Bitex

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...