kårekårelimihåret Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Jeg synes bare det er latterlig at du prøver å ro deg vekk med unnskyldninger om "spissformuleringer". Noe aner meg at du bare er ute etter å provosere. Du simpelten nekter å diskutere på saklig grunnlag. 6298567[/snapback] Må si meg veldig enig med gamer73 her, du prøver å vri diskusjonen over på hvorvidt gamer73 har sakt noe før i tråden som sier i mot han selv eller ikke. Det har absolutt ikke noe av betydning. 6298588[/snapback] Prøver å vri diskusjonen? Kjære deg, jeg har hele tiden sagt at det er nettopp disse tåplige utsagnene til gamer73 jeg reagerer på, selvfølgelig er det av betydning.
kårekårelimihåret Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Rollespill eller ikke - Det er fortsatt galt å ta ting, virtuelt eller ikke, fra andre og folk reagerer på det. Alle som ikke forstår det kan rane en bank og se hvor man havner. 6298593[/snapback] Herregud, slutt å sammenligne virkeligheten med et spill! Det er to vidt forskjellige ting. Å rane en bank er straffbart, noe det å lure noen for penger i et spill _ikke_ er. Du kan forandre livet til en person totalt dersom du raner han i virkeligheten, noe du _ikke_ kan gjøre i et spill.
Jonas Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Rollespill eller ikke - Det er fortsatt galt å ta ting, virtuelt eller ikke, fra andre og folk reagerer på det. Alle som ikke forstår det kan rane en bank og se hvor man havner. 6298593[/snapback] Herregud, slutt å sammenligne virkeligheten med et spill! Det er to vidt forskjellige ting. Å rane en bank er straffbart, noe det å lure noen for penger i et spill _ikke_ er. Du kan forandre livet til en person totalt dersom du raner han i virkeligheten, noe du _ikke_ kan gjøre i et spill. 6298607[/snapback] Se editen. Å rane en bank er straffbart, nettop! Svindle og stjele er også galt og scamming kunne så absolutt vært straffbart. Samme moral, like dårlig.
Bredoc Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Mye interessant i denne tråden, men er ikke World of Warcraft et ROLLEspill. Det vil si at du skal lage en karakter med en egen personlighet i denne verdenen, og at du kan forme denne personlighen som du vil. Om man vil være en lyssky svindler som lurer folk for penger og er forhatt av de fleste, så er jo dette en rolle som man spiller innenfor spillverdenens premisser, ikke noe mer? Jeg kan ærlig talt ikke se noe moralsk forkastelig med folk som svindler og lurer andre i WoW, det er bare en del av spillet. 6298327[/snapback] Når skal folk skjønne at det ikke BARE ER EN DEL AV ET SPILL ? Du spiller med ekte mennesker, slik du oppfører deg ingame har konsekvenser for hva folk tenker om deg som person. Du synes det er helt greit å stjele ting fra folk? Det er faktisk ekte mennesker som sitter bak tastene og ikke en haug med NPC'er. 6298342[/snapback] Nei, mange lever etter helt andre regler online enn i RL og derfor bør man ikke dømme en person etter ens oppførsel online. Jeg kjenner mange som er gode mennesker RL som kan oppføre seg som arrogante drittsekker online uten at jeg bryr meg en dritt om det. Som Lorentzen sier, det er et ROLLE spill hvor man utvikler karakteren sin som man vil på sin egen måte. Om folk som rollespiller skulle til en hver tid gjøre sånn at karakteren sin reflekterer deg selv på mest nøyaktig måte ville mange rollespill miste sin største oppgave. 6298493[/snapback] Kan god være enig i det men da snakker du om en RP server, altså et event som er satt opp. Selv den spilleren som Per-Stian linket til tidligere i denne tråden leverte tilbake gull og items etter "prosjektet" hans var over. Å forsvare at du lurer spillere for å godte deg selv finner jeg værken forståelse for, eller noe i dine argumenter som rettferdigjør scamming. Du har også i en tidligere post skrevet at du brukte scamming for at du ikke gadd farme det du trengte. Det er jo lett å bygge opp en oppfattning av hvordan du oppfører deg da. Ta den letteste veien uansett om den kan skade andre eller ikke, bare for å gavne seg selv. Jeg står ved det jeg skrev tidligere at grunnoppførselen din i et RPG spill reflekteres fra holdninger og væremåte i RL. Det dreier seg om moral, holdning, væremåte, og sist men ikke minst respekt for andre.
Pastor Lorentzen Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 (endret) Jeg tror det er viktig å skille mellom spillkarakteren og personen din her. Nå har jeg ikke lest lisensavtalen mellom Blizzard og brukerne, men jeg vil tro at det et eller annet sted i avtalen står at Blizzard eier karakteren og eiendelene til karakteren, og kan gjøre hva de vil med dem, slik at det juridisk sett ikke er snakk om min karakter og mine ting. Det er en karakter i et spill og karakterens ting. I tillegg skal et onlinespill gjenspeile virkeligheten mest mulig, i hvert fall prøver de fleste disse. Og i virkeligheten så er folk onde og gode. Det handler om frihet til å gjøre sine egne valg. Et MMO der man ikke kan være drittsekk mot andre vil være et MMO uten valgfrihet, et slags Disney-MMO der man blir tvunget til å være snill. Det handler om rollespill og virkelighetsflukt, og muligheten til å ta på seg en annen personlighet for en liten stund. Jeg skjønner jo at folk synes det er leit om KARAKTEREN deres i WoW blir lurt av en annen KARAKTER. Men så lenge man vil gi spillerne illusjonen av å leve i en fri onlineverden, så er det bare noe man må akseptere. Selv om man ikke liker det. PS: å begynne å dra inn tid, og at tiden man bruker på spillet = penger er bare vås. Spill er tidsfordriv og virkelighetsflukt. Om man virkelig vil tjene penger så burde man heller begynne å jobbe på McDonalds i stedet for å kaste bort timer foran WoW. Endret 13. juni 2006 av Pastor Lorentzen
gamer73 Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Min kjære kjære Kåre! Jeg har jo sagt at den setn var satt på spissen. Det er ganske vanlig å gjøre det når man blir passe provosert av noe...som f.eks scamming. Det går tydelig ut av mine senere poster at jeg ikke mener at alle og enhver som scammer nødvendigvis sliter med store psykiske problemer i RL.
kårekårelimihåret Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Rollespill eller ikke - Det er fortsatt galt å ta ting, virtuelt eller ikke, fra andre og folk reagerer på det. Alle som ikke forstår det kan rane en bank og se hvor man havner. 6298593[/snapback] Herregud, slutt å sammenligne virkeligheten med et spill! Det er to vidt forskjellige ting. Å rane en bank er straffbart, noe det å lure noen for penger i et spill _ikke_ er. Du kan forandre livet til en person totalt dersom du raner han i virkeligheten, noe du _ikke_ kan gjøre i et spill. 6298607[/snapback] Se editen. Å rane en bank er straffbart, nettop! Svindle og stjele er også galt og scamming kunne så absolutt vært straffbart. Samme moral, like dårlig. 6298632[/snapback] Så du synes altså at det å rane en bank skal være sidestilt med det å lure noen for penger i et spill? Mener du at det høres riktig ut at du kunne fått fengselsstraff for å lure noen i et spill?
kårekårelimihåret Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Min kjære kjære Kåre! Jeg har jo sagt at den setn var satt på spissen. Det er ganske vanlig å gjøre det når man blir passe provosert av noe...som f.eks scamming. Det går tydelig ut av mine senere poster at jeg ikke mener at alle og enhver som scammer nødvendigvis sliter med store psykiske problemer i RL. 6298645[/snapback] Bra du har innsett at påstanden din var helt bak mål.
Arinomi Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Rollespill eller ikke - Det er fortsatt galt å ta ting, virtuelt eller ikke, fra andre og folk reagerer på det. Alle som ikke forstår det kan rane en bank og se hvor man havner. Edit: Før noen andre sier noe om det; nei, å rane banker og svindle er ikke det samme. 6298593[/snapback] Enig med deg. Det er riktignok en forskjell på virtuelle penger og RL penger, men det har likevel vært lagt energi og tid i å skaffe disse pengene. Det er noe som heter affeksjonsverdi også. Jeg scammer ikke, for jeg ville heller ikke likt å legge masse tid og arbeid i å tjene penger, for så å bli lurt av en drittsekk, som bruker et par minutter på å få mine penger. Hva er moroa i å ha masse penger, som man nesten ikke har gjort noe for å skaffe?
Jonas Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Så du synes altså at det å rane en bank skal være sidestilt med det å lure noen for penger i et spill? Mener du at det høres riktig ut at du kunne fått fengselsstraff for å lure noen i et spill? 6298656[/snapback] Jeg klarer så absolutt å trekke paraleller, ja. Fengselsstraff er muligens litt drøyt, men de kunne feks. tatt fra deg retten til å spille.
gamer73 Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Bra du har innsett at påstanden din var helt bak mål. Har du lyst å diskutere saklig eller skal dine egne små tolkninger av verden kun foregå oppi ditt eget hodet?
Pastor Lorentzen Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Jeg står ved det jeg skrev tidligere at grunnoppførselen din i et RPG spill reflekteres fra holdninger og væremåte i RL. Det dreier seg om moral, holdning, væremåte, og sist men ikke minst respekt for andre. 6298636[/snapback] Dette er jeg sterkt uenig i. Da jeg var aktiv rollespiller for mange år siden har jeg ledet spillgrupper der spillerne har spilt karakterer som er pedofile, alkoholikere, mordere, rasister og andre personer med mindre hyggelige skavanker. Dette er alle oppegående og hyggelige mennesker som i dag jobber som leger, økonomer, systemutviklere, etc. Muligheten til å spille personer som skiller seg fra et eller annet ideal er en utfordring, og veldig moro. Du må ha veldig begrenset fantasi dersom du ikke klarer å projisere noe annet enn din egen personlighet inn i en fiktiv karakter du skal spille.
kårekårelimihåret Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 (endret) Så du synes altså at det å rane en bank skal være sidestilt med det å lure noen for penger i et spill? Mener du at det høres riktig ut at du kunne fått fengselsstraff for å lure noen i et spill? 6298656[/snapback] Jeg klarer så absolutt å trekke paraleller, ja. Fengselsstraff er muligens litt drøyt, men de kunne feks. tatt fra deg retten til å spille. 6298666[/snapback] Parallerer mellom det å rane en bank, ødelegge bankansatte psykisk osv samt det å lure noen i et spill. Du bør tenke deg litt om nå, det mener jeg virkelig. Endret 13. juni 2006 av kårekårelimihåret
kårekårelimihåret Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Bra du har innsett at påstanden din var helt bak mål. Har du lyst å diskutere saklig eller skal dine egne små tolkninger av verden kun foregå oppi ditt eget hodet? 6298675[/snapback] Så du står fortsatt ved det du har påstått tidligere? Kan du bestemme deg snart for hva du mener / ikke mener?
Pastor Lorentzen Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Så du synes altså at det å rane en bank skal være sidestilt med det å lure noen for penger i et spill? Mener du at det høres riktig ut at du kunne fått fengselsstraff for å lure noen i et spill? 6298656[/snapback] Jeg klarer så absolutt å trekke paraleller, ja. Fengselsstraff er muligens litt drøyt, men de kunne feks. tatt fra deg retten til å spille. 6298666[/snapback] Straffen måtte i så fall ha vært i spillet. Igjen, slutt å blande virkeligheten med spillet. En karakter som svindler en annen karakter i spillet må straffes i spillets verden. Kanskje kan karakteren anmeldes til spillets myndigheter, om han blir arrestert må han sitte en uke i et fengsel, i spillet. Tar du fra spillerne muligheten til å spille onde karakterer, fjerner du også hele frihetsaspektet ved spillet.
Jonas Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Klare parallerer mellom det å rane en bank, ødelegge bankansatte psykisk osv samt det å lure noen i et spill. Du bør tenke deg litt om nå, det mener jeg virkelig. 6298677[/snapback] Jeg sa ingen ting om det, gjorde jeg? La oss bare si at ingen ble psykisk skadd i ranet.
kårekårelimihåret Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Klare parallerer mellom det å rane en bank, ødelegge bankansatte psykisk osv samt det å lure noen i et spill. Du bør tenke deg litt om nå, det mener jeg virkelig. 6298677[/snapback] Jeg sa ingen ting om det, gjorde jeg? La oss bare si at ingen ble psykisk skadd i ranet. 6298699[/snapback] Så sålenge ingen får psykiske problemer av et bankran er det paralleller mellom det og å lure noen i et spill. Jaha, ja.
Jonas Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Ja, så absolutt. I begge tilfeller tar man noe som tilhører andre.
John Keats Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Jeg står ved det jeg skrev tidligere at grunnoppførselen din i et RPG spill reflekteres fra holdninger og væremåte i RL. Det dreier seg om moral, holdning, væremåte, og sist men ikke minst respekt for andre. 6298636[/snapback] Dette er jeg sterkt uenig i. Da jeg var aktiv rollespiller for mange år siden har jeg ledet spillgrupper der spillerne har spilt karakterer som er pedofile, alkoholikere, mordere, rasister og andre personer med mindre hyggelige skavanker. Dette er alle oppegående og hyggelige mennesker som i dag jobber som leger, økonomer, systemutviklere, etc. Muligheten til å spille personer som skiller seg fra et eller annet ideal er en utfordring, og veldig moro. Du må ha veldig begrenset fantasi dersom du ikke klarer å projisere noe annet enn din egen personlighet inn i en fiktiv karakter du skal spille. 6298676[/snapback] Å spille alkoholiker eller morder i et dataspill kan ikke sammenlignes med det å stjele fra ANDRE EKTE MENNESKER MED FØLELSER! Greit nok at en fyr ganker deg og kaller seg morder etterpå, men å stjele fra andre spillere tyder på totalt mangel på moral. Spiller du i det hele tatt wow? Vet du hva denne scamminga dreier seg om?
kårekårelimihåret Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Ja, så absolutt. I begge tilfeller tar man noe som tilhører andre. 6298724[/snapback] Jeg fatter faktisk ikke at det er mulig. Helt utrolig.
Anbefalte innlegg