Pug Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Javel? Så svindel er ikke en form for tyveri? 6299402[/snapback] ikke online med virtuelle penger, vil jeg si. 6299415[/snapback] Ok, så om du tar et item/penger som opprinnelig tilhører en annen medspiller (på en eller annen måte, samme hva) så er det ikke tyveri? Hva er tyveri da? Det spiller ingen rolle om det er snakk om virtuelle ting eller faktiske ting, det er likevel i prinsippet et tyveri, om enn et tyveri som ikke kan straffes på noen som helst måte. 6299450[/snapback] tyveri velger jeg å si at du tar noe uten tillatelse. Noe scamming ikke er. Du gir frivillig bort ingredienser/penger/items/whatever. 6299478[/snapback] Du gir det frivillig bort mot at du forventer en tjeneste. Kan sammenligne det med at du bestiller noe på en nettbutikk med visa, men butikken trekker bare pengene fra kortet, men sender ikke noen vare. Er ikke det i prinsippet også et tyveri? 6299497[/snapback] Det er mer kompleks fordi du inngår en avtale hvor det blir utgitt kvittering/kontrakt. 6299502[/snapback] Og hva så? Nettbutikken kan befinne seg et eller annet sted i Asia for alt du vet, hva gjør du da? Da sitter du der med en ubrukelig kvittering/kontrakt. Om vi skal begynne med formelle ting som kontrakter så står det i norsk lov at en muntlig avtale også er bindende. Edit: Men ja, wow er ikke det samme som irl. Ville bare ha noe å sammenligne med. Det at noen her faktisk ikke synes ren svindel ikke er tyveri synes jeg er skremmende. Det er vel slike som dere som driver med økonomisk svindel i framtiden. 6299534[/snapback] ja, men det er nok sånne som deg og smeagoldfish som redder verden 6299557[/snapback] Wow, saklig We have a winnar!
kårekårelimihåret Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 (endret) Som jeg har skrevet før, når wow var nytt og idiotene ikke hadde funnet frem til spillet enda ga jeg og mange andre bort materialer i hytt og gevær. Det handler om å stole på folk, akkurat derfor man skaper sitt eget samfunn på en server. Folk kjøper jo kontantkort hos netcom siden de stoler på at man får det man betaler for, og ikke 100kr i stedet for 300. 6299527[/snapback] Kan du slutte med disse elendige eksemplene dine? Vanlig, norsk forbrukerrett som hadde vært gjeldende dersom du hadde kjøpt et produkt fra f.eks NetCom gjelder ikke i en fiktiv verden, slutt å blande disse sammen! Endret 13. juni 2006 av kårekårelimihåret
Xtra Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Bare en oppfordring: kan dere være så grei å holde dere U]litt[/u] ontopic?
wilzoo Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Bare en oppfordring: kan dere være så grei å holde dere U]litt[/u] ontopic? 6299585[/snapback] De fleste inleggene omhandler scamming så jeg synes de fleste inleggende er passende.
Pastor Lorentzen Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Javel? Så svindel er ikke en form for tyveri? 6299402[/snapback] ikke online med virtuelle penger, vil jeg si. 6299415[/snapback] Ok, så om du tar et item/penger som opprinnelig tilhører en annen medspiller (på en eller annen måte, samme hva) så er det ikke tyveri? Hva er tyveri da? Det spiller ingen rolle om det er snakk om virtuelle ting eller faktiske ting, det er likevel i prinsippet et tyveri, om enn et tyveri som ikke kan straffes på noen som helst måte. 6299450[/snapback] Om vi er enig om at alt i spillet tilhører Blizzard, mens spillerne bare betaler for å få lov til å forvalte enkelte elementer i spillet, så kan man ikke kalle det for tyveri. Igjen så blander man virkeligheten med spillet. I virkeligheten så eier du ingenting i World of Warcraft, du har bare lisens til å kontrollere X antall karakterer som Blizzard eier. Dermed blir et "tyveri" gjort av en karakter mot en annen karakter meningsløst relatert til den virkelige verden. I spillets lukkede verden kan man kalle det et "tyveri". Men ettersom svindel ikke er en straffbar handling i spillverdenen, så spiller det ingen rolle.
Xtra Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 (endret) Tror du vet hva jeg tenker på... de utallige personangrepene, og usakligheten. Endret 13. juni 2006 av Xtra
Pug Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Bare en oppfordring: kan dere være så grei å holde dere U]litt[/u] ontopic? 6299585[/snapback] Hva er ontopic? Det har jo allerede blitt besvart at ja, det er (dessverre) lovlig å scamme.
chokke Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 (endret) Bare en oppfordring: kan dere være så grei å holde dere U]litt[/u] ontopic? 6299585[/snapback] vel, da burde tråden vært stengt siden trådstarter har fått svar. Og sikkert kommet inn 100 svar i denne tråden idag . Endret 13. juni 2006 av chokke
Pug Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Javel? Så svindel er ikke en form for tyveri? 6299402[/snapback] ikke online med virtuelle penger, vil jeg si. 6299415[/snapback] Ok, så om du tar et item/penger som opprinnelig tilhører en annen medspiller (på en eller annen måte, samme hva) så er det ikke tyveri? Hva er tyveri da? Det spiller ingen rolle om det er snakk om virtuelle ting eller faktiske ting, det er likevel i prinsippet et tyveri, om enn et tyveri som ikke kan straffes på noen som helst måte. 6299450[/snapback] Om vi er enig om at alt i spillet tilhører Blizzard, mens spillerne bare betaler for å få lov til å forvalte enkelte elementer i spillet, så kan man ikke kalle det for tyveri. Igjen så blander man virkeligheten med spillet. I virkeligheten så eier du ingenting i World of Warcraft, du har bare lisens til å kontrollere X antall karakterer som Blizzard eier. Dermed blir et "tyveri" gjort av en karakter mot en annen karakter meningsløst relatert til den virkelige verden. I spillets lukkede verden kan man kalle det et "tyveri". Men ettersom svindel ikke er en straffbar handling i spillverdenen, så spiller det ingen rolle. 6299593[/snapback] Men det er i prinsippet en handling som man kan kalle tyveri, både in-game og irl, uansett om det skjer "virtuelt".
Bredoc Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Bare en oppfordring: kan dere være så grei å holde dere U]litt[/u] ontopic? 6299585[/snapback] vel, da burde tråden vært stengt siden trådstarter har fått svar. Og sikkert kommet inn 100 svar i denne tråden idag . 6299598[/snapback] Det var din post 3364 i wow forumet her ta noen til så du greier 3400
Aiven Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Ok, så om du tar et item/penger som opprinnelig tilhører en annen medspiller (på en eller annen måte, samme hva) så er det ikke tyveri? Hva er tyveri da? Det spiller ingen rolle om det er snakk om virtuelle ting eller faktiske ting, det er likevel i prinsippet et tyveri, om enn et tyveri som ikke kan straffes på noen som helst måte. 6299450[/snapback] Om vi er enig om at alt i spillet tilhører Blizzard, mens spillerne bare betaler for å få lov til å forvalte enkelte elementer i spillet, så kan man ikke kalle det for tyveri. Igjen så blander man virkeligheten med spillet. I virkeligheten så eier du ingenting i World of Warcraft, du har bare lisens til å kontrollere X antall karakterer som Blizzard eier. Dermed blir et "tyveri" gjort av en karakter mot en annen karakter meningsløst relatert til den virkelige verden. I spillets lukkede verden kan man kalle det et "tyveri". Men ettersom svindel ikke er en straffbar handling i spillverdenen, så spiller det ingen rolle. 6299593[/snapback] Det er virkelig tragisk å se at så mange har behov for selvrettferdigjøring rundt dette temaet. Det er åpenbart at det ikke er galt i juridisk forstand. Men det er like åpenbart at det er galt moralsk. Og å kalle det tjuveri er absolutt på sin plass, selv om det ikke er det etter norsk lov. Her snakker vi om å fucke med folks følelser på det groveste. Og i motsetning til virtuelle gjenstander og penger, så eksisterer disse i høyeste grad irl. Dere som forsøker å gjøre dette moralsk ok, ved å si at det ikke er irl, burde skamme dere. Dere ødelegger for mange mennesker. Heldigvis har jeg aldri støtt på slike grådige idioter ingame, så dere er nok i mindretall.
Pug Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 (endret) Heldigvis har jeg aldri støtt på slike grådige idioter ingame, så dere er nok i mindretall. 6299669[/snapback] Eller så passer de på å bare scamme "dumme "12-åringer og "kinesiske goldfarmere" slik at de ikke blir kjent som scammere på serveren Endret 13. juni 2006 av Pug
kårekårelimihåret Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Her snakker vi om å fucke med folks følelser på det groveste. Og i motsetning til virtuelle gjenstander og penger, så eksisterer disse i høyeste grad irl. Dere som forsøker å gjøre dette moralsk ok, ved å si at det ikke er irl, burde skamme dere. Dere ødelegger for mange mennesker. Heldigvis har jeg aldri støtt på slike grådige idioter ingame, så dere er nok i mindretall. 6299669[/snapback] Du påstår faktisk at det å lure penger fra noen i et spill er å "fucke med følelser på det groveste". Si meg, har du vokst opp på en annen planet? Du har virkelig noe å være redd for i hvert fall, hvis dette er noe av det groveste du vet om.
Keinu Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Det er mange her som tar WoW og onlinerollespill altfor seriøst, og trenger å skille spillet fra virkeligheten. At en karakter blir svindlet for noe i spillet, har absolutt ingenting å si på ditt virkelige liv. Kan du ærlig talt si at å bli svindlet for 20 gull i World of Warcraft påvirker livet ditt i noen nevneverdig grad? Om det er så, så bør du seriøst revurdere ditt forhold til spillet. Man snakker om at det ligger mange timers hardt arbeid bak tingen eller gullet som har forsvunnet. Og så? Du var dum og ble lurt. Kjipt for deg. Nå har du lært til neste gang. Blizzard har forsåvidt sikret seg som best mulig mot svindlere, jeg kan enda huske i Phantasy Star Online der man måtte legge penger på bakken, så måtte den man skulle handle med legge tingen man skulle kjøpe på bakken, så måtte man gå og plukke det opp. Men hvis noen andre kom forbi og trykte raskt nok, så kunne de bare plukke det rett opp. World of Warcraft er et spill og en virkelighetsflukt, og når folk begynner å snakke om fengselsstraff i virkeligheten fordi noen er dumme mot de i spillet, så har man i mine øyne et helt forkvaklet virkelighetssyn, og trenger å ta et steg tilbake for å se hva man egentlig holder på med. Dersom du mister nattesøvn og nærmest begynner å gråte fordi noen tok en bukse fra deg i World of Warcraft, så bør du seriøst revurdere hvor viktig spillet er for deg i livet ditt. For min del kunne Blizzard godt ha innført masse straffer i spillet. Sette svindlere i fengsel, kjøre rettsaker mot dem, fjerne XP fra dem. Men straffen for handlinger utført av karakterer i spillet må ramme karakterer i spillet. Om det hadde vært ulovlig å scamme, og spilleren kunne blitt bannlyst for det, så ville det hele bare eskalert, og til slutt sitter man igjen med en totalt smakløs grøt der alle går rundt med pålimte smil og er snille og greie med hverandre, fordi en eller annen Big Brother sitter og overvåker alle og henretter de som viker fra normen. Hele poenget med et MMO er jo at man skal ha en frihet til å lage sin egen karakter, sin egen personlighet og forme sin egen skjebne. 6299224[/snapback] Forsåvidt enig med mye av det du sier, men føler du forenkler enkelte ting. Det som er viktig å tenke på er at når en spiller blir level 60 i WoW er kontinuerlig forbedring av karakteren gjennom bedre utstyr (og penger til utstyr) en av tingene som driver de til å spille videre. For å skaffe dette utstyret hender det titt og often at man må igjennom til tider kjedelig repeterende grinding sessions. Dette er ikke nødvendigvis en gøy greie, men rett og slett noe man enkelte ganger må igjennom for å komme videre i spillet. Så sitter du der da en kveld, rimelig trøtt og burde logget av for lenge siden, og trader med en kar som finner ut han skal prøve å lure deg ved å "misbruke" spill mekanikken. Du ender opp å miste 20g du har opptjent i løpet av kvelden pga manglende konsentrasjon i noen sekunder. Har denne personen rollespillt? Mulig noen mener det, problemet er at spillet ikke tillater meg på noen som helst måte å gjøre noe med det. Jeg kan ikke angripe og ta tilbake det han stjal , jeg kan ikke kontakte vaktene som kan arrestere han. Pengen er borte og tiden jeg brukte på å samle de er vekke. Hans rollespill var å prøve å se om jeg la merke til han skrev en 0 eller to for lite. Dette har etter min mening ingenting med rollespill å gjøre, bare en sleip måte å misbruke det faktum at all trading må gjøres via et GUI. At folk som fra før har begrenset med spilletid blir frustrert og "lei seg" i RL pga av dette har jeg full forståelse for. At det bare er ett spill er forsåvidt sant, men spill engasjerer (og takk for det, litt kjedelig ellers ) At folk som scammer ikke ser denne konsekvensen av sine handlinger har jeg mindre forståelse for. Som sagt, støtt gjerne "bad-guy" mentalitet i spill, men da må det finnes konsekvenser og handlinger som går begge veier.
Vegard87 Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Det er ikke lov å scamme i wow. Har ikke lest veldig mange poster her, men jeg er enig i de som er mot scamming, det er kun noe som ødelegger spillet. her er en link til blizzard som sier at det ikke er lov: http://www.blizzard.com/support/wowgm/?id=agm01726p#sap det er 100% riktig det blizzard skriver: "(...) Being scammed is rarely (if ever!) described as an enjoyable experience. (...)" Hvordan noen kan finne glede i å ødelegge for andre er for meg et mysterium, enten det er en kinesisk spiller, en gjennomsnittlig europeisk spiller eller en 12 år gammel gutt.
genetex Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Jeg har ett spørsmål til dere som ikke ser noe gale i scamming, og som spiller wow: Hva er verst: Lure noen for 200 wow gull, eller 200 kr? Og hvorfor er det du mener verst? *Gleder seg til svaret*
wilzoo Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Jeg har ett spørsmål til dere som ikke ser noe gale i scamming, og som spiller wow: Hva er verst: Lure noen for 200 wow gull, eller 200 kr? Og hvorfor er det du mener verst? *Gleder seg til svaret* 6299860[/snapback] Kunne aldri falle meg inn å stjele 200 kroner fra en person. Ville heller ikke scammet en casual gamer eller en person i en respektert guild for 200g, kanskje en farmer/gold-selller.
Vegard87 Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 et spørmåle hva er scamme gansk nye i wow her 6299978[/snapback] sitat blizz: What is a scam? A scam is the act of acquiring items or any other possession from another player through misinformation, confusion, or fraud. In short, using any sort of deception to gain at another's expense. If you are unsure if your particular case fits the criteria of a scam, contact a GM in-game and they will be able to assist you. Example: [scammer] says: Give me your sword and I will enchant it. *Victim hands sword to scammer* [scammer] says: ROFL NEWB! Thanks for the sword!
kårekårelimihåret Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 et spørmåle hva er scamme gansk nye i wow her 6299978[/snapback] Å scamme er i spillet, som i alle andre steder, å lure til seg noe du egentlig ikke har krav på. Som for eksempel penger.
Anbefalte innlegg