Pug Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Javel? Så svindel er ikke en form for tyveri? 6299402[/snapback] ikke online med virtuelle penger, vil jeg si. 6299415[/snapback] Ok, så om du tar et item/penger som opprinnelig tilhører en annen medspiller (på en eller annen måte, samme hva) så er det ikke tyveri? Hva er tyveri da? Det spiller ingen rolle om det er snakk om virtuelle ting eller faktiske ting, det er likevel i prinsippet et tyveri, om enn et tyveri som ikke kan straffes på noen som helst måte.
John Keats Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Man kan jo kalle det hva man vil uten å få sånn ufysselige kommentarer fra deg ? 6299325[/snapback] Jeg har bare ytret min mening, nå må du slutte å være så hårsår. 6299348[/snapback] Ja hårsår Det finnes finnere måter å ytre sin mening på da. Er jo akkurat som du er ute i å provesere mest mulig. 6299436[/snapback] enda et eksempel på at kårekårelimihåret tar seg nær av det som blir skrevet.
Arinomi Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Folk betaler for å spiller spillet så ja, de taper ordentelige penger på å bli scamma ingame... 6299419[/snapback] Helt riktig. Tid = penger. De som forsvarer scamming her i tråden ser ut til å tro at det kun scammes for 20g+-. 20g er egentlig lite, i forhold til 800g som har tatt ukesvis og/eller månedsvis å skaffe. Prøv selv å farme i en måned for å samle såpass med penger, for så å bli svindlet iløpet av en halvtime.
chokke Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Greit nok at man skal følge disse reglene, men du utviser fortsatt mangel på moral ved å scamme folk. 6298908[/snapback] Så du har aldrig lasta/hørt/sett på en Mp3,dviX eller spill? 6298923[/snapback] Om det der er det eneste argumentet ditt så har du faen meg ikke så mye å komme med her. Hvordan kan du sammenligne piratkopiering med tyveri/scamming in-game? Det er jo en diskusjon i seg selv om piratkopiering er tyveri, og i tillegg finnes det forskjellige grader piratkopiering, alt fra å laste ned en sang for å sjekke hvordan artisten er, til å drive storkopiering og selge videre (sistnevnte er tyveri/scamming). 6298940[/snapback] Ok, så når du laster ned de nyeste spillene/album/filmene så er det ingen big deal? Men når en lurer fra folk litt VIRTUELLE penger i et spill er det mye værre? Når du laster ned ting så sørger du faktisk for at enkelte mennesker taper ORDENTLIGE penger. Jeg tror du har spilt litt for mye når du faktisk så febrilsk som du gjør sammenligner et simpelt spill med virkeligheten. 6299395[/snapback] Folk betaler for å spiller spillet så ja, de taper ordentelige penger på å bli scamma ingame... 6299419[/snapback] på hvilken måte? Taper man noe hvis du farmer 30 timer etter 100 gull og så mister 100 gull? Hva har du tapt? Tid? Hva skulle du gjort på denne tia isåfall? Du betaler en fast pris uavhengig hvor mye man spiller, så det argumentet holder ikke mål. Du velger kanskje å si at man taper IRL penger ved å kutte ned wow og? blir samme sak...
chokke Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Javel? Så svindel er ikke en form for tyveri? 6299402[/snapback] ikke online med virtuelle penger, vil jeg si. 6299415[/snapback] Ok, så om du tar et item/penger som opprinnelig tilhører en annen medspiller (på en eller annen måte, samme hva) så er det ikke tyveri? Hva er tyveri da? Det spiller ingen rolle om det er snakk om virtuelle ting eller faktiske ting, det er likevel i prinsippet et tyveri, om enn et tyveri som ikke kan straffes på noen som helst måte. 6299450[/snapback] tyveri velger jeg å si at du tar noe uten tillatelse. Noe scamming ikke er. Du gir frivillig bort ingredienser/penger/items/whatever.
wilzoo Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Javel? Så svindel er ikke en form for tyveri? 6299402[/snapback] ikke online med virtuelle penger, vil jeg si. 6299415[/snapback] Ok, så om du tar et item/penger som opprinnelig tilhører en annen medspiller (på en eller annen måte, samme hva) så er det ikke tyveri? Hva er tyveri da? Det spiller ingen rolle om det er snakk om virtuelle ting eller faktiske ting, det er likevel i prinsippet et tyveri, om enn et tyveri som ikke kan straffes på noen som helst måte. 6299450[/snapback] Du glemmer det at man faktisk ikke direkte tar noe fra den andre. For eksempel får du en haug med materialer som du egentlig skal crafte et eller annet drit med men så stikker du bare av med dem, det er ikke tyveri imo. Du var dum nok til å gi materialene til scammern til å begynne med. Man har ingen sikring mot slik scamming og man må bare leve med det, skal du ha noe crafted bør du gå til en du kan stole på. Om derimot en person kunne "hacket" seg inn i inventoryet ditt og direkte stjålet items uten at du hadde noe med det å gjøre ville jeg sagt at det var tyveri.
Pug Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Javel? Så svindel er ikke en form for tyveri? 6299402[/snapback] ikke online med virtuelle penger, vil jeg si. 6299415[/snapback] Ok, så om du tar et item/penger som opprinnelig tilhører en annen medspiller (på en eller annen måte, samme hva) så er det ikke tyveri? Hva er tyveri da? Det spiller ingen rolle om det er snakk om virtuelle ting eller faktiske ting, det er likevel i prinsippet et tyveri, om enn et tyveri som ikke kan straffes på noen som helst måte. 6299450[/snapback] tyveri velger jeg å si at du tar noe uten tillatelse. Noe scamming ikke er. Du gir frivillig bort ingredienser/penger/items/whatever. 6299478[/snapback] Du gir det frivillig bort mot at du forventer en tjeneste. Kan sammenligne det med at du bestiller noe på en nettbutikk med visa, men butikken trekker bare pengene fra kortet, men sender ikke noen vare. Er ikke det i prinsippet også et tyveri?
Arinomi Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Javel? Så svindel er ikke en form for tyveri? 6299402[/snapback] ikke online med virtuelle penger, vil jeg si. 6299415[/snapback] Ok, så om du tar et item/penger som opprinnelig tilhører en annen medspiller (på en eller annen måte, samme hva) så er det ikke tyveri? Hva er tyveri da? Det spiller ingen rolle om det er snakk om virtuelle ting eller faktiske ting, det er likevel i prinsippet et tyveri, om enn et tyveri som ikke kan straffes på noen som helst måte. 6299450[/snapback] tyveri velger jeg å si at du tar noe uten tillatelse. Noe scamming ikke er. Du gir frivillig bort ingredienser/penger/items/whatever. 6299478[/snapback] Riktig, man gir bort penger eller mats, men man hadde ikke tillatelse til å la være å utføre tjenesten man var lovt.
wilzoo Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Javel? Så svindel er ikke en form for tyveri? 6299402[/snapback] ikke online med virtuelle penger, vil jeg si. 6299415[/snapback] Ok, så om du tar et item/penger som opprinnelig tilhører en annen medspiller (på en eller annen måte, samme hva) så er det ikke tyveri? Hva er tyveri da? Det spiller ingen rolle om det er snakk om virtuelle ting eller faktiske ting, det er likevel i prinsippet et tyveri, om enn et tyveri som ikke kan straffes på noen som helst måte. 6299450[/snapback] tyveri velger jeg å si at du tar noe uten tillatelse. Noe scamming ikke er. Du gir frivillig bort ingredienser/penger/items/whatever. 6299478[/snapback] Du gir det frivillig bort mot at du forventer en tjeneste. Kan sammenligne det med at du bestiller noe på en nettbutikk med visa, men butikken trekker bare pengene fra kortet, men sender ikke noen vare. Er ikke det i prinsippet også et tyveri? 6299497[/snapback] Det er mer kompleks fordi du inngår en avtale hvor det blir utgitt kvittering/kontrakt.
John Keats Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Javel? Så svindel er ikke en form for tyveri? 6299402[/snapback] ikke online med virtuelle penger, vil jeg si. 6299415[/snapback] Ok, så om du tar et item/penger som opprinnelig tilhører en annen medspiller (på en eller annen måte, samme hva) så er det ikke tyveri? Hva er tyveri da? Det spiller ingen rolle om det er snakk om virtuelle ting eller faktiske ting, det er likevel i prinsippet et tyveri, om enn et tyveri som ikke kan straffes på noen som helst måte. 6299450[/snapback] tyveri velger jeg å si at du tar noe uten tillatelse. Noe scamming ikke er. Du gir frivillig bort ingredienser/penger/items/whatever. 6299478[/snapback] Veldig frivillig... Har selv blitt scamma. Han tok bort den siste nullen et rett før jeg trykke trade, så fort at jeg ikke kunne reagere.. Jeg har sendt mail til blizzard der jeg foreslo at tradinga burde baseres på tid, altså at når begge har trykket på trade kommer det opp en timer som teller ned fra for eksempel 5 sekunder slik at du rekker å trykke cancel om han andre prøver å scamme.
Pug Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Du glemmer det at man faktisk ikke direkte tar noe fra den andre. For eksempel får du en haug med materialer som du egentlig skal crafte et eller annet drit med men så stikker du bare av med dem, det er ikke tyveri imo. 6299492[/snapback] Om du følger samme tankegang irl som du gjør in-game håper jeg du blir buret inn rimelig fort. Det å faktisk ta imot items for å crafte noe, og bare stikke av med det, er tyveri. Kall det hva det vil, men i praksis stjeler du itemene ved å svindle andre mennesker.
chokke Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Javel? Så svindel er ikke en form for tyveri? 6299402[/snapback] ikke online med virtuelle penger, vil jeg si. 6299415[/snapback] Ok, så om du tar et item/penger som opprinnelig tilhører en annen medspiller (på en eller annen måte, samme hva) så er det ikke tyveri? Hva er tyveri da? Det spiller ingen rolle om det er snakk om virtuelle ting eller faktiske ting, det er likevel i prinsippet et tyveri, om enn et tyveri som ikke kan straffes på noen som helst måte. 6299450[/snapback] tyveri velger jeg å si at du tar noe uten tillatelse. Noe scamming ikke er. Du gir frivillig bort ingredienser/penger/items/whatever. 6299478[/snapback] Du gir det frivillig bort mot at du forventer en tjeneste. Kan sammenligne det med at du bestiller noe på en nettbutikk med visa, men butikken trekker bare pengene fra kortet, men sender ikke noen vare. Er ikke det i prinsippet også et tyveri? 6299497[/snapback] igjen, azeroth er ikke det samme som RL og kan ikke sammenlignes med tanke på regler. Hvis du absolutt skal sammenligne gjør det heller mer likt. Du gir en fyr 5000 kroner for å kjøpe no for han får rabatt. Han stikker av og du står igjen. Du har ingen bevis på at du ga han penger eller no og du er like langt.
John Keats Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Javel? Så svindel er ikke en form for tyveri? 6299402[/snapback] ikke online med virtuelle penger, vil jeg si. 6299415[/snapback] Ok, så om du tar et item/penger som opprinnelig tilhører en annen medspiller (på en eller annen måte, samme hva) så er det ikke tyveri? Hva er tyveri da? Det spiller ingen rolle om det er snakk om virtuelle ting eller faktiske ting, det er likevel i prinsippet et tyveri, om enn et tyveri som ikke kan straffes på noen som helst måte. 6299450[/snapback] Du glemmer det at man faktisk ikke direkte tar noe fra den andre. For eksempel får du en haug med materialer som du egentlig skal crafte et eller annet drit med men så stikker du bare av med dem, det er ikke tyveri imo. Du var dum nok til å gi materialene til scammern til å begynne med. Man har ingen sikring mot slik scamming og man må bare leve med det, skal du ha noe crafted bør du gå til en du kan stole på. Om derimot en person kunne "hacket" seg inn i inventoryet ditt og direkte stjålet items uten at du hadde noe med det å gjøre ville jeg sagt at det var tyveri. 6299492[/snapback] Som jeg har skrevet før, når wow var nytt og idiotene ikke hadde funnet frem til spillet enda ga jeg og mange andre bort materialer i hytt og gevær. Det handler om å stole på folk, akkurat derfor man skaper sitt eget samfunn på en server. Folk kjøper jo kontantkort hos netcom siden de stoler på at man får det man betaler for, og ikke 100kr i stedet for 300.
chokke Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Javel? Så svindel er ikke en form for tyveri? 6299402[/snapback] ikke online med virtuelle penger, vil jeg si. 6299415[/snapback] Ok, så om du tar et item/penger som opprinnelig tilhører en annen medspiller (på en eller annen måte, samme hva) så er det ikke tyveri? Hva er tyveri da? Det spiller ingen rolle om det er snakk om virtuelle ting eller faktiske ting, det er likevel i prinsippet et tyveri, om enn et tyveri som ikke kan straffes på noen som helst måte. 6299450[/snapback] tyveri velger jeg å si at du tar noe uten tillatelse. Noe scamming ikke er. Du gir frivillig bort ingredienser/penger/items/whatever. 6299478[/snapback] Veldig frivillig... Har selv blitt scamma. Han tok bort den siste nullen et rett før jeg trykke trade, så fort at jeg ikke kunne reagere.. Jeg har sendt mail til blizzard der jeg foreslo at tradinga burde baseres på tid, altså at når begge har trykket på trade kommer det opp en timer som teller ned fra for eksempel 5 sekunder slik at du rekker å trykke cancel om han andre prøver å scamme. 6299505[/snapback] han tvinger deg ikke til å gi items, gjør han?
Pug Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 (endret) Javel? Så svindel er ikke en form for tyveri? 6299402[/snapback] ikke online med virtuelle penger, vil jeg si. 6299415[/snapback] Ok, så om du tar et item/penger som opprinnelig tilhører en annen medspiller (på en eller annen måte, samme hva) så er det ikke tyveri? Hva er tyveri da? Det spiller ingen rolle om det er snakk om virtuelle ting eller faktiske ting, det er likevel i prinsippet et tyveri, om enn et tyveri som ikke kan straffes på noen som helst måte. 6299450[/snapback] tyveri velger jeg å si at du tar noe uten tillatelse. Noe scamming ikke er. Du gir frivillig bort ingredienser/penger/items/whatever. 6299478[/snapback] Du gir det frivillig bort mot at du forventer en tjeneste. Kan sammenligne det med at du bestiller noe på en nettbutikk med visa, men butikken trekker bare pengene fra kortet, men sender ikke noen vare. Er ikke det i prinsippet også et tyveri? 6299497[/snapback] Det er mer kompleks fordi du inngår en avtale hvor det blir utgitt kvittering/kontrakt. 6299502[/snapback] Og hva så? Nettbutikken kan befinne seg et eller annet sted i Asia for alt du vet, hva gjør du da? Da sitter du der med en ubrukelig kvittering/kontrakt. Om vi skal begynne med formelle ting som kontrakter så står det i norsk lov at en muntlig avtale også er bindende. Edit: Men ja, wow er ikke det samme som irl. Ville bare ha noe å sammenligne med. Det at noen her faktisk ikke synes ren svindel ikke er tyveri synes jeg er skremmende. Det er vel slike som dere som driver med økonomisk svindel i framtiden. Endret 13. juni 2006 av Pug
kårekårelimihåret Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Man kan jo kalle det hva man vil uten å få sånn ufysselige kommentarer fra deg ? 6299325[/snapback] Jeg har bare ytret min mening, nå må du slutte å være så hårsår. 6299348[/snapback] Ja hårsår Det finnes finnere måter å ytre sin mening på da. Er jo akkurat som du er ute i å provesere mest mulig. 6299436[/snapback] enda et eksempel på at kårekårelimihåret tar seg nær av det som blir skrevet. 6299454[/snapback] Ja uff, det går så hardt inn på meg hva du mener.
Xtra Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 (endret) Litt for mye pareleller til virkeligheten her synes jeg. Du løper alltid en risiko ved å trade mats. Jeg pleier, som oftest å spørre rundt og hvis jeg ikke finner en på friends list/guildet som kan gjøre den tjenesten, da er det å finne en ifra et "bra guild". Dette grunnet de har mere å tape, ry osv innad i guilden, enn en guildløs lvl 60 rogue (eksempel). Endret 13. juni 2006 av Xtra
Rookie_NO Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Ok, så når du laster ned de nyeste spillene/album/filmene så er det ingen big deal? Men når en lurer fra folk litt VIRTUELLE penger i et spill er det mye værre? Når du laster ned ting så sørger du faktisk for at enkelte mennesker taper ORDENTLIGE penger. Jeg tror du har spilt litt for mye når du faktisk så febrilsk som du gjør sammenligner et simpelt spill med virkeligheten. 6299395[/snapback] Nei, musikerne har jo tross alt bare brukt tid på å lage musikken. Greit de betaler for instrumentene sine, men de har jo tross alt bare betalt noen for å bruke tid på å lage disse instrumentene. Hvis du tenker litt større på tingene så er faktisk penger noe vi bruker for å kompensere noen andre tiden de har brukt på å komme frem til et produkt. Så utsagnet om at "tid er penger" er faktisk veldig aktuelt her. Tror nok denne tråden ender opp som stengt snart, og det er like greit, hele diskusjonen her blir lite matnyttig da enkelte personer hele tiden kun er ute etter å provosere...
chokke Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Javel? Så svindel er ikke en form for tyveri? 6299402[/snapback] ikke online med virtuelle penger, vil jeg si. 6299415[/snapback] Ok, så om du tar et item/penger som opprinnelig tilhører en annen medspiller (på en eller annen måte, samme hva) så er det ikke tyveri? Hva er tyveri da? Det spiller ingen rolle om det er snakk om virtuelle ting eller faktiske ting, det er likevel i prinsippet et tyveri, om enn et tyveri som ikke kan straffes på noen som helst måte. 6299450[/snapback] tyveri velger jeg å si at du tar noe uten tillatelse. Noe scamming ikke er. Du gir frivillig bort ingredienser/penger/items/whatever. 6299478[/snapback] Du gir det frivillig bort mot at du forventer en tjeneste. Kan sammenligne det med at du bestiller noe på en nettbutikk med visa, men butikken trekker bare pengene fra kortet, men sender ikke noen vare. Er ikke det i prinsippet også et tyveri? 6299497[/snapback] Det er mer kompleks fordi du inngår en avtale hvor det blir utgitt kvittering/kontrakt. 6299502[/snapback] Og hva så? Nettbutikken kan befinne seg et eller annet sted i Asia for alt du vet, hva gjør du da? Da sitter du der med en ubrukelig kvittering/kontrakt. Om vi skal begynne med formelle ting som kontrakter så står det i norsk lov at en muntlig avtale også er bindende. Edit: Men ja, wow er ikke det samme som irl. Ville bare ha noe å sammenligne med. Det at noen her faktisk ikke synes ren svindel ikke er tyveri synes jeg er skremmende. Det er vel slike som dere som driver med økonomisk svindel i framtiden. 6299534[/snapback] ja, men det er nok sånne som deg og smeagoldfish som redder verden
Pug Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Litt for mye pareleller til virkeligheten her synes jeg. Du løper alltid en risiko ved å trade mats. Jeg pleier, som oftest å spørre rundt og hvis jeg ikke finner en på friends list/guildet som kan gjøre den tjenesten, da er det å finne en ifra et "bra guild". Dette grunnet de har mere å tape, ry osv innad i guilden, enn en guildløs lvl 60 rogue (eksempel). 6299548[/snapback] Du kan jo ta wilzoo som eksempel. Han går jo bevisst inn for å svindle de som ikke har så mye peiling og ikke er så godt kjent i Azeroth som andre, og ikke har noen / ikke tør å spørre rundt med andre for å sjekke om de kan stole på han. Snakk om å utnytte de svake.
Anbefalte innlegg