Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fagdagen eksamen i norsk...


Anbefalte innlegg

Faen ass. Jeg tok oppgave 6 om språkstriden.

 

Men jeg er litt redd for å stryke :S Innholdet var ganske bra, men tror jeg bomma litt på sjangeren. Har aldri skrevet artikkel før (går mer på noveller,kåseri osv..). Så det ble på en måte ganske fortellende om Knudsen og Aasen osv.. :S

 

Utdrag : "Etter unionsoppløsningen økte nasjonalfølelsen hos oss nordmenn. Vi fikk jo vår egen grunnlov og jakten etter våre nasjonale røtter begynte".

 

:S Skal det være sånn :S?

6201491[/snapback]

det går nok bra ;) artikkelen er en ganske åpen sjanger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som husker hva spm.1 var? Ingen gir meg et svar med sikkerhet, alle bare tror
Gikk omternt slik: 2006 er Ibsen-året. Hva er det i Ibsens forfatterskap som er vedt å trekke frem i dag? Skriv en artikkel.

 

Er ikke 100% sikker på om dette er ordrett, men opp i mot.

 

Garantert en oppgave det er lett å drite seg ut på hvis du sitter inne på mye faktakunnskap og tolker oppgaven feil.

Lenke til kommentar
Faen ass. Jeg tok oppgave 6 om språkstriden.

 

Men jeg er litt redd for å stryke :S Innholdet var ganske bra, men tror jeg bomma litt på sjangeren. Har aldri skrevet artikkel før (går mer på noveller,kåseri osv..). Så det ble på en måte ganske fortellende om Knudsen og Aasen osv.. :S

 

Utdrag : "Etter unionsoppløsningen økte nasjonalfølelsen hos oss nordmenn. Vi fikk jo vår egen grunnlov og jakten etter våre nasjonale røtter begynte".

 

:S Skal det være sånn :S?

6201491[/snapback]

det går nok bra ;) artikkelen er en ganske åpen sjanger.

6201540[/snapback]

 

 

Takk og loov :) Får håpe det går bra :p

Lenke til kommentar
btw, noen som kan quote oppg 6?

6201563[/snapback]

 

 

"Ivar Aasen og Knut Knudsen var to av våre ivrigste målkjempere. Forklar hvordan striden oppsto og gi en begrunnelse for hvordan denne striden kan ha gitt Norge en ressurs."

 

Eller noe :p Husker dårlig

Lenke til kommentar
Jeg skal i likhet med en del andre i dette landet ha norskeksamen denne uken (VKII). Jeg skal selv ha eksamen med IKT, hvor alle hjelpemiddler brotsett fra internett er tillat under eksamen. Dette inkluderer min egen bærbare datamaskin som selvsagt skal bli full av nytting og unyttig innformasjonn i løpet av dagen.

 

Satser selv på den taktikken som går ut på at å lese masse i boka er unødvendig, den får jeg allikevel ha med inn på eksamen. Min store kilde er derfor internett i dag.

 

Uansett temaet for både fagdagen i morgen og friskrivingen på onsdag ble i dag delt ut, forberedelsen finner du forøvrig her. Temaet er engasjement, noen som kan komme med noen krative tips og forsøke å putte det inn i litteratur-/språkhistorien eller Ibsen og Kielland?

6200351[/snapback]

Lenke til kommentar
Hva var oppgavene, GnoMiz? Eller om noen andre husker.

6200281[/snapback]

 

1. 2006 er Ibsen-året. Hva er det i Ibsens forfatterskap du mener det er verdt å trekke frem i dag? Skriv en artikkel.

 

2. Tekst: H.C. Andersen: "Prindsessen paa Ærten".

Tolk eventyret. Vurder om dette kunsteventyret skiller seg fra tradisjonelle folkeeventyr. Hva har dette eventyret å si lesere i dag?

 

3. Tekster: "Verner om sitt eget språk", fra VG 20. august 2005, og "Ein simpl, silly draum", fra Aftenposten, 27. august 2005

Ta utgangspunkt i det vedlagte tekstmaterialet og skriv en artikkel med overskriften "Det norske språket i endring".

 

4. Hva legger du i utrykket god skjønnlitteratur? Svar på spørsmålet i en artikkel der du anbefaler minst tre tekster av ulike norske forfattere. Grunngi valget.

 

5. Tekst: Olav H. Hauge: "Det er den draumen", Åse-Marie Nesse: "Kalypso".

Tolk og sammenlikn diktene

 

6. Ivar Aasen og Knud KNudsen la grunnen for to ulike språk- og litteraturtradisjone ri Norge. Skriv en artikkel der du presenterer grunnlaget for de to tradisjonene. I hvilken grad har den tospråklige situasjonen vært en ressurs for landet vårt

 

 

Ble Ibsen på meg, noe som var en grei oppgave siden jeg hadde lest mye om ham. Synes egentlig stilheftet var ganske ålright.

Lenke til kommentar
Alle dere som hadde eksamen i dag. Hvilket klassetrinn går dere i? Hva var tema for fagdagen deres? Skal ha eksamen med IKT i morgen. Regner med at det ikke er de samme oppgavene vi får. Men det kan jo være noe av det samme...

6201798[/snapback]

 

 

Det var ikke noe tema. De skulle teste oss i vanlig litt. og språkhistorie. Med andre ord pensum fra i år og ifjor. Vi går VK2 ;)

Lenke til kommentar
Alle dere som hadde eksamen i dag. Hvilket klassetrinn går dere i? Hva var tema for fagdagen deres? Skal ha eksamen med IKT i morgen. Regner med at det ikke er de samme oppgavene vi får. Men det kan jo være noe av det samme...

6201798[/snapback]

 

 

Det var ikke noe tema. De skulle teste oss i vanlig litt. og språkhistorie. Med andre ord pensum fra i år og ifjor. Vi går VK2 ;)

6201879[/snapback]

 

Ok. Går også VK2. Tema for eksamen i morgen er "engasjement". Hvis noen har noen tips til hva slags oppgaver vi trolig får, så skrik ut. Vet vi muligens får noe Ibsenrelatert. Sikkert også noe med de forskjellige samfunnsdebattene på 1900-tallet.

Lenke til kommentar

Haha som de fleste av dere valgte jeg også oppgave 3! Fagdag meg i ræva! Hadde ikke trengt å lese en dritt jo. Det var 6 oppgaver og kun 2-3 av de hadde det vært lurt og lese på. Hva er vitsen med Fageksamen når det blir likt som med fri skrivning?

Og hva skreiv dere andre på oppgave 3?

Lenke til kommentar

Det er jo nettopp det som er så fint! Man slipper å lese, derfor har jeg ingen problemer med norsk eksamen. Det gir meg en dag fri til forberedelse (i dag) for jeg strengt tatt ikke har gjort en dritt. Søkt litt på internett og det er alt. Vet at det pleier å være en oppgave hvor du slipper å kunne noe særlig, men hvor du heller må synse noe om noe, og akkuratt det kan jeg lett klare.

 

Og når eksamen i tillegg blir holdt på min egen bærbare datamaskin som inneholder det eminente programmet NYNO, så er også nynorskeksamen en lek :p

Lenke til kommentar

Fysj, det gikk dårlig.

Jeg har aldri hatt en så dårlig følelse etter en heldags i hele mitt liv.

Blir ikke overrasket om dette blir den dårligste karakteren min noensinne.

 

1 - Jeg hadde lest om realismen, naturalismen og litt om Ibsens forskjellige verk, og håpet på et utdrag av et av dem, og skrive noe om det. Men når oppgaven var slik den var, hadde jeg ikke sjans.

2 - Hadde ikke lest noe om folkeeventyr, altså umulig.

3 - Denne valgte jeg. Slet fælt med å komme igang, men fikk pressa ut 3,5s med blablabla-ingenting. Tror det var skikkelig dårlig, men jeg bør stå.

4 - Tror egentlig ikke jeg har lest tre tekster av ulike norske forfattere engang, altså umulig.

5 - Skjønte ikke noe av diktene, og ble veldig usikker på om å tolke også innebærer å analysere.

6 - Veldig surt at jeg ikke leste på språkhistorie til i dag, for jeg skrev en 5'er-stil om dette tidlig i skoleåret, men i dag husket jeg selvfølgelig ingenting.

 

 

Tror ikke jeg har sjans til å få 4, som jeg har i standpunkt, så snittet mitt går til helvete og jeg kommer ikke inn på det jeg vil.

Hvordan er det med å forbedre norskkarakteren til neste år? Går det an å forbedre bare skriftlig hovedmål? (privatister må vel opp i både skriftlig og muntlig)

Endret av flymicro
Lenke til kommentar
Haha som de fleste av dere valgte jeg også oppgave 3! Fagdag meg i ræva! Hadde ikke trengt å lese en dritt jo. Det var 6 oppgaver og kun 2-3 av de hadde det vært lurt og lese på. Hva er vitsen med Fageksamen når det blir likt som med fri skrivning?

Og hva skreiv dere andre på oppgave 3?

6202073[/snapback]

vel. jeg skrev også oppgave 3, og jeg brukte en del kunnskaper om språkhistorie i oppgaven. man kan trekke inn faglige ting i de fleste oppgavene.

 

Og når eksamen i tillegg blir holdt på min egen bærbare datamaskin som inneholder det eminente programmet NYNO, så er også nynorskeksamen en lek :p

6202121[/snapback]

det er så sykt urettferdig :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Viss jeg hadde fått skrevet på PC hadde sekserene flydd inn. På denne eksamenen forventer jeg ikke mer enn 4. Urettferdig at noen får lov og andre ikke. På vår skole er det en av fire klasser som skriver på pc.

6202170[/snapback]

Denne inkonsekvenen vedrørende PC-bruk er helt vanvittig. En som bruker PC-får praktisk talt dobbelt så lang tid på oppgaven sin som en som skriver for hånd. De hevder at eksamen er likt for alle elever landet over, men det er det da vitterlig ikke.

Lenke til kommentar
Skrev oppgave 2, om Prindsessen paa Ærten. Fleska til med 8,5 sider generelt pisspreik, men blir irritert om jeg ikke får 5.  :!:

6201113[/snapback]

Du tuller? Jeg skrev 3,5 og trodde jeg hadde skrevet mye.

6201826[/snapback]

3.5 er akkurat det jeg og skrev og ref læreren en helt grei mendge, skriver du mye mer enn det BØR innholdet være veldig bra.

Lenke til kommentar
Skrev oppgave 2, om Prindsessen paa Ærten. Fleska til med 8,5 sider generelt pisspreik, men blir irritert om jeg ikke får 5.  :!:

6201113[/snapback]

 

Samme her. Jeg skrev "bare" 8 sider, riktignok, men jeg håper også på en god karakter.

 

Jeg blir også småirritert over PC-bruken som diskuteres her, det er helt klart ulike forhold for de som skriver for hånd og de som skriver på PC. Jeg kunne tenkt meg å fake en elendig håndskrift bare for å få skrive på PC, men da jeg er så hederlig så droppa jeg det. :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...